printlogo


کد خبر: 237078تاریخ: 1400/6/2 00:00
سفیر روسیه از برگزاری رزمایش نظامی دریایی مشترک ایران، روسیه و چین در خلیج‌فارس خبر داد
اتحاد راهبردی در دریا

گروه سیاسی: سفیر فدراسیون روسیه در جمهوری اسلامی ایران روز گذشته از برگزاری رزمایش نظامی دریایی ایران، روسیه و چین در خلیج‌فارس در روزهای پایانی سال ۲۰۲۱ یا اوایل سال ۲۰۲۲ خبر داد. 
به گزارش «وطن‌امروز» به نقل از خبرگزاری روسی «ریانووستی»، «لوان جاگاریان» سفیر فدراسیون روسیه در تهران اعلام کرد نیروهای دریایی ایران، روسیه و چین در روزهای پایانی سال ۲۰۲۱ یا اوایل سال ۲۰۲۲، رزمایش نظامی در خلیج‌فارس برگزار می‌کنند. 
به نوشته این خبرگزاری به نقل از جاگاریان، رزمایش مذکور نظامی شامل شناورهای دریایی از ارتش‌های ۳ کشور می‌شود که روی امنیت دریانوردی و مبارزه با راهزنی دریایی تمرکز دارد. 
وی درباره همکاری نظامی روسیه با ایران نیز اظهار داشت که در پی برداشته ‌شدن تحریم تسلیحاتی سازمان ملل از تهران، ۲ کشور اکنون در حال انجام گفت‌وگوهایی درباره خرید و فروش محصولات نظامی هستند. 
ریانووستی در خبر دیگری به نقل از وی نوشت: «همکاری نظامی- فنی [روسیه] با ایران، قدمت طولانی بیش از ۵۰ ساله دارد. این [همکاری] بر مبنای منفعت دوجانبه و توجه ویژه روسیه به الزامات بین‌المللی در حوزه تجارت تسلیحاتی، در حال توسعه است. با توجه به برداشته ‌شدن محدودیت‌هایی که همه می‌دانند، طرف روسی وارد گفت‌وگوهای سازنده‌ای با شرکای ایرانی، بر سر تمام محصولات نظامی شده است». 
دیپلمات روس با بیان اینکه تمهیدات برای برگزاری مسابقات بین‌المللی ارتش‌های جهان در سال ۲۰۲۱ در بندر چابهار نیز در حال انجام است، اظهار داشت: «در کنار روسیه و ایران، کشورهای چین، هند، سوریه و ونزوئلا نیز در این مسابقات حضور دارند». 
گفتنی است 3 کشور ایران، روسیه و چین پیش از این نیز در دی‌ماه سال 98 در چابهار رزمایش مشترکی را برگزار کردند که آن زمان واکنش‌هایی را از جانب مقامات ایالات متحده آمریکا در پی داشت. همچنین ماه گذشته ناوشکن دنا و ناوبندر مکران از طرف جمهوری اسلامی ایران در رژه بزرگ نیروی دریایی روسیه که در شهر سن‌‌پترزبورگ برگزار شد، شرکت کردند. این رزمایش باعث شد رکورد پیمایش دریایی کشتی‌‌‌های جنگی ایران جابه‌جا و گوشه‌‌ای دیگر از توانمندی‌‌های دریایی جمهوری اسلامی ایران به نمایش گذاشته شود. 
 
* امیدواری جاگاریان برای سفر رئیسی به مسکو
جاگاریان، سفیر فدراسیون روسیه در تهران در بخشی از گفت‌و‌گوی خود با خبرگزاری «اسپوتنیــک» روسیه، همچنین درباره سفر ‌حجت‌‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور به مسکو صحبت کرد. سفیر روسیه اعلام کرد مسکو امیدوار است رئیس‌جمهور ایران به روسیه سفر کند. 
وی به این خبرگزاری گفت: «همان‌طور که می‌دانید قبل از شروع همه‌گیری (ویروس کرونا) رؤسای‌جمهور 2 کشور مرتبا با یکدیگر در روسیه، ایران و در حاشیه نشست‌های مختلف بین‌المللی با هم دیدار می‌کردند». 
جاگاریان ادامه داد: «ما امیدواریم در صورت عادی شدن وضعیت شیوع (ویروس کرونا) شرایط برای انجام سفر (حجت‌الاسلام رئیسی به مسکو) مهیا شود». 
 
* حمایت روسیه از تبدیل ایران به عضو دائم سازمان همکاری شانگهای
جاگاریان در ادامه‌‌ این مصاحبه تاکید کرد روسیه از تبدیل ایران به عضو دائم «سازمان همکاری شانگهای» حمایت می‌کند. 
سفیر روسیه در تهران در این باره گفت: «ما مواضع نزدیک و درباره تعدادی از موضوعات بین‌المللی و منطقه‌ای مواضعی همسو داریم». وی افزود: «در رابطه با نشست شورای همکاری شانگهای که برای ماه سپتامبر سال جاری در دوشنبه (پایتخت تاجیکستان) برنامه‌ریزی شده است، من می‌خواهم این موضوع را تایید کنم که روسیه از درخواست ایران برای عضویت دائم در این سازمان حمایت می‌کند».
پیش از این نیز «اسپوتنیک» در گزارشی نوشته بود ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در صحبتی که با حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی برای تبریک پیروزی وی در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران داشته، با توجه به درخواست رسمی تهران برای پیوستن به سازمان همکاری شانگهای، درباره مقدمات نشست آتی این سازمان نیز صحبت کرده است. این رسانه روسی به جزئیات بیشتر در مورد صحبت‌های پوتین و رئیسی درباره نشست آتی سازمان همکاری شانگهای اشاره نکرد. 

Page Generated in 0/0079 sec