printlogo


کد خبر: 237099تاریخ: 1400/6/3 00:00
دور دنیا

ادامه حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی به غزه
چشم اسرائیلی‌ها از شکست آمریکا در افغانستان ترسیده است
شبکه الجزیره نیمه شب دوشنبه خبر داد هواپیماهای نظامی رژیم اشغالگر یک موضع مقاومت فلسطین در «خان‌یونس» واقع در جنوب نوار غزه را بمباران کردند. شبکه المسیره یمن نیز به نقل از خبرنگار خود در غزه نوشت: «جنگنده‌های اسرائیلی منطقه حی‌الزیتون در شرق غزه را هدف قرار دادند. دشمن صهیونیست به آسمان غزه در منطقه صوفا، واقع بین خان‌یونس و رفح، در جنوب نوار غزه منور شلیک کرده است. همچنین به گزارش خبرگزاری فلسطینی شهاب، جنگنده‌های رژیم صهیونیستی یک هدف را در شرق اردوگاه پناهندگان جبالیا در شمال نوار غزه بمباران کردند و در شرق حی‌الزیتون نیز زمین‌های کشاورزی در منطقه السوده هدف قرار گرفت. در ادامه این حملات بامداد سه‌شنبه قایق‌های نظامی اسرائیلی نیز به منطقه خان‌یونس و قایق‌های ماهیگیری در غرب بیت‌لاهیا در ساحل شمالی نوار غزه شلیک کردند. منابع عبری نیز از شلیک ضدهوایی حماس علیه هواگردها و موشک‌های اسرائیلی خبر دادند. جنبش مقاومت اسلامی فلسطین نیز از ساقط کردن یک فروند پهپاد دشمن در آسمان منطقه خان‌یونس خبر داد. دور جدید حملات رژیم صهیونیستی از یکشنبه به بهانه ارسال بالن‌های آتش‌زا از مرز غزه به سمت شهرک‌های صهیونیست‌نشین آغاز شد و از نیمه شب دوشنبه به بهانه مجروح ‌ شدن یک تک‌تیرانداز این رژیم در مرز غزه ادامه یافته است. از سخنان بنی گانتس، وزیر جنگ رژیم می‌توان دریافت چشم اسرائیلی‌ها بشدت از شکست آمریکا در افغانستان ترسیده است. گانتس در گفت‌وگو با کانال ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی بر ضرورت حفاظت از امنیت داخلی این رژیم تأکید کرد تا به قول او صحنه افغانستان در غزه تکرار نشود. 
این حملات در حالی است که سازمان دیده‌بان حقوق بشر تخریب ۴ برج مسکونی - تجاری در حملات هوایی 4 ماه پیش رژیم صهیونیستی به غزه را جنایت جنگی خواند. در گزارش این سازمان آمده است: «حملات هوایی اسرائیل که ۴ ساختمان بزرگ در شهر غزه را در جریان درگیری‌های ماه مه ‌تخریب کرد، ممکن است در حد جنایت جنگی باشد و به نظر می‌رسد اسرائیل قوانین جنگ را نقض کرده است. بین روزهای ۱۱ و ۱۵ ماه مه ‌(۲۱ و ۲۵ اردیبهشت) اسرائیل به برج‌های مسکونی - تجاری هنادی، الجوهره، الشروق و الجلا در محله الرمال حمله کرد که بر اثر این حمله ۳ برج مسکونی به کلی تخریب شد و برج الجوهره نیز آسیب بسیاری دید که قرار است تخریب شود. بمباران‌های غیرقانونی اسرائیل آسیب شدیدی به ۴ برج مسکونی - تجاری در شهر غزه که بسیاری از مردم در آن زندگی، کار یا از آن خرید می‌کردند، وارد آورده است». آن دور از درگیری‌ها میان مقاومت و رژیم صهیونیستی که به جنگ 12 روزه یا شمشیر قدس معروف شد، با همه جنایت‌های اسرائیلی‌ها به گواه منابع عبری و عربی و بین‌المللی به پیروزی بزرگی برای فلسطینیان منجر شد. 
***
اعتراض رسمی سوریه به دفتر خودمختاری کردستان در ژنو
وزارت خارجه سوریه دیروز در نامه‌ای رسمی خطاب به وزارت خارجه کنفدراسیون سوییس، به افتتاح دفتر نمایندگی نهاد «اداره خودمختاری شمال و شرق سوریه» در شهر ژنو اعتراض کرد. به گزارش سانا، در این یادداشت آمده است نهاد خودمختاری کردهای سوریه یک نهاد غیرقانونی و بدون کسب مجوز از دولت مرکزی دمشق است که سلاح در دست گرفته و علیه دولت و مردم منطقه تحت تسلط خود اقدام می‌کند و هیچ‌یک از اعضای آن شخصیت قانونی ندارند. وزارت خارجه سوریه همچنین اقدام اخیر دولت سوییس را تحریک‌آمیز و خلاف تعهدات این کشور به موجب قوانین بین‌المللی و منشور ملل متحد و به مثابه دخالت در امور دیگر کشورها و عدم احترام به حاکمیت و استقلال کشورها دانسته است. نهاد موسوم به اداره خودمختاری سوریه ۱۷ مارس ۲۰۱۶ با حضور برخی احزاب کرد در شهر رمیلان موجودیت خود را اعلام کرد. میزبان این نشست حزب اتحاد دموکراتیک سوریه (PYD) بود و تاکنون هیچ کشوری چنین نهادی را به طور رسمی به رسمیت نشناخته است، هر چند کشورهای غربی به طور گسترده با آن همکاری دارند و اصلی‌ترین همپیمان داخلی آمریکا در سوریه محسوب می‌شود. 
***
7 حمله در یک شبانه‌روز به کاروان‌های لجستیکی آمریکا در عراق
پیش از ظهر دیروز با هدف قرار گرفتن ۲ کاروان لجستیکی دیگر ارتش تروریست آمریکا در عراق، شمار حملات انجام شده علیه اشغالگران خارجی در این کشور طی 24 ساعت به 7 مورد رسید. کانال تلگرامی صابرین‌نیوز، دیروز در خبری فوری از هدف قرار گرفتن ۲ کاروان لجستیک آمریکایی‌ها در استان الدیوانیه خبر داد. سپس منابع رسانه‌ای هدف قرار گرفتن 3 کاروان لجستیک دیگر آمریکا در استان بابل و منطقه یوسفیه بغداد را تایید کردند. روز دوشنبه نیز ۲ کاروان لجستیک نظامیان آمریکا در استان‌های المثنی و ذی‌قار هدف قرار گرفته بود. گروه موسوم به «قاصم الجبارین» این حملات را به کاروان نخست در شهر الناصریه و به کاروان دوم در شهر السماوه بر عهده گرفت. در ماه‌های اخیر هر هفته شاهد حملات متعدد به محموله‌های مورد نیاز نیروهای سنتکام آمریکا بوده‌ایم. همچنین شاهد حملات به تسلیحات سبک که از طریق کامیون‌ها و به واسطه شرکت‌های عراقی از مرز جریشان کویت وارد عراق می‌شود هستیم؛ گذرگاهی که دولت بغداد تسلط و نظارتی بر آن ندارد که این موضوع اخیرا مورد انتقاد پارلمان این کشور هم قرار گرفته است. 

Page Generated in 0/0056 sec