printlogo


کد خبر: 237110تاریخ: 1400/6/3 00:00
میزان تزریق واکسن کرونا با استفاده از همه ظرفیت‌ها و راه‌اندازی مراکز تجمیعی در کنار تسریع در واردات واکسن افزایش می‌یابد
تزر یق 4 میلیون دوز واکسن در تهران

بر اساس آمار ارائه‌شده از سوی وزارت بهداشت، تعداد واکسن‌های کرونایی تزریق شده در کشور به ۲۳ میلیون و ۷۱۰ هزار و ۴۳۴ دوز رسیده که از این میزان 68 درصد سبد تزریق کشور به واکسن سینوفارم، 18 درصد آسترازنکا، 9 درصد برکت، 4 درصد اسپوتنیک و یک درصد به واکسن بهارات اختصاص یافته است. همچنین گمرک اعلام کرد تاکنون 27 میلیون دوز واکسن وارد کشور شده و روند واردات واکسن از سوی وزارت امور خارجه، وزارت بهداشت و سازمان هلال‌احمر همچنان ادامه دارد. با تمام اقدامات صورت‌گرفته در زمینه تولید و واردات واکسن به کشور، این سوال در اذهان عمومی وجود دارد که کارنامه عملکردی نظام سلامت در واکسیناسیون نسبت به کشورهای منطقه چگونه است؟
بر اساس آمار رسمی ارائه‌شده از سوی سایت کوواکس که تا زمان تهیه این گزارش مورد استناد قرار گرفته و بر اساس آمار تفکیکی جمعیت جهان که در سال 2019 تهیه شده است، ایران با جمعیت بیش از 83 میلیون نفر 23 میلیون و 761 هزار و 73 دوز واکسن تزریق کرده است. کشور پاکستان با جمعیتی حدود 216 میلیون نفر تاکنون 47 میلیون و 813 هزار و 360 دوز واکسن تزریق کرده است. همچنین ترکیه و عراق به عنوان همسایگان غربی ایران به ترتیب با جمعیت‌هایی بالغ بر 82 میلیون و 39 میلیون نفر تاکنون به ترتیب 89 میلیون و 930 هزار و 857 و 2 میلیون و 617 هزار و 963 دوز واکسن در کشورهای خود تزریق کرده‌اند. 
همچنین آنطور که آمارها حکایت می‌کند کشور افغانستان با 38 میلیون جمعیت تاکنون ۲ میلیون و 242 هزار و 628 واکسن  تزریق کرده‌اند. 
با نگاهی به روند واکسیناسیون کشورهای امارات و قطر هم این آمار به دست می‌آید که امارات با 9 میلیون و 700 هزار نفر جمعیت تاکنون موفق به تزریق 17 میلیون و 728 هزار و 619 دوز واکسن شده است. همچنین کشور قطر با جمعیتی حدود ۳ میلیون نفر تاکنون 4 میلیون و 274 هزار و 891 دوز واکسن تزریق کرده است. کشور بحرین با جمعیت یک میلیون و 600 هزار نفر، توانسته ۲ میلیون و 458 هزار و 269 دوز واکسن و کشور کویت با جمعیتی بالغ بر 4 میلیون نفر تاکنون ۲ میلیون و 969 هزار و 949 دوز واکسن تزریق کرده است.
آمارها در زمینه واکسیناسیون کشورهای همسایه شمالی ایران نیز حکایت از آن دارد که آذربایجان با جمعیتی بالغ بر 10 میلیون نفر تاکنون 6 میلیون و 189 هزار و 633 دوز واکسن تزریق کرده و کشور ارمنستان با ۳میلیون جمعیت تنها موفق به تزریق 243 هزار و 36 دوز واکسن شده است. کشور ترکمنستان نیز با برخورداری از جمعیتی 6 میلیونی تاکنون 246 هزار و 690 دوز واکسن تزریق کرده است. با نگاهی به این آمارها و توجه به میزان جمعیت کشورهای همسایه و تعداد دوز‌های تزریقی واکسن در آنها، می‌توان این نتیجه‌گیری را داشت که با وجود تحریم‌ها، کارشکنی‌های و مشکلات موجود در انتقال ارز برای خرید واکسن، ایران در شرایط نامطلوبی قرار ندارد اما جولان ویروس دلتا در کشور این ضرورت را بیش از پیش ایجاد کرده که همزمان با افزایش میزان واردات و تولید واکسن، تزریق آن با سرعت پیگیری شده و با این سیاست روند ایمنی‌بخشی در جامعه افزایش یابد.
 
* تزریق بیش از ۴ میلیون دوز واکسن کرونا در تهران
تعداد واکسیناسیون روزانه در تهران به عنوان بزرگ‌ترین کانون شیوع کرونا در کشور مرز 100 هزار نفر در روز را رد کرد. فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران در حاشیه راه‌اندازی مرکز تجمیعی واکسیناسیون کرونا در فرهنگسرای خاوران در جمع خبرنگاران گفت: تا بعدازظهر دوشنبه میزان واکسیناسیون در تهران از 4 میلیون دوز عبور کرد. از این تعداد حدود یک میلیون و ۷۵ هزار نفر دوز دوم واکسن را هم دریافت کردند. دکتر علیرضا زالی بیان داشت: روز دوشنبه هفتمین روزی بود که تعداد واکسیناسیون روزانه در تهران بالای ۱۰۰ هزار دوز بوده است. زالی ادامه داد: تا پایان این هفته تمام گروه‌های مشاغل مندرج در گروه سوم از جمله فرهنگیان هم واکسن دریافت می‌کنند؛ تاکنون ۸۰ درصد این کار انجام شده است. وی اظهار داشت: با همکاری سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تهران، حداقل ۶ هزار دوز واکسن روزانه به ظرفیت تزریق واکسن کرونا در تهران اضافه خواهد شد. زالی همچنین از افزایش تعداد مراکز تجمیعی واکسیناسیون کرونا در تهران خبر داد و گفت: در روزهای آینده شاهد افتتاح مراکز تجمیعی واکسیناسیون کرونا در تهران خواهیم بود که این کار بر اساس نقشه‌یابی از لحاظ جمعیت و سایر شاخص‌ها انجام خواهد شد. وی بیان داشت: با راه‌اندازی مراکز واکسیناسیون، هم شاهد افزایش ظرفیت تزریق و هم شاهد سرعت یافتن روند واکسیناسیون مردم خواهیم بود. آغاز واکسیناسیون عمومی در تهران با واکسینه کردن افراد بالای ۸۰ سال از هفتم اردیبهشت‌ماه سال جاری آغاز شد و بتدریج به گروه‌های پایین‌تر سنی رسید. در حال حاضر ثبت‌نام افراد ۵۵ سال به بالا برای دریافت واکسن آغاز شده است.
 
* عقب‌ماندگی واکسیناسیون به دلیل خلف وعده تولید‌کنندگان واکسن خارجی است
تحریم‌ها و خلف وعده کشورهای تولید‌کننده این نوع واکسن در صادرات آن به ایران موجب شد واکسیناسیون در کشور دیرتر شروع شود.عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در این باره گفت: از آنجاکه که آمار جان‌باختگان ناشی از بیماری «کووید-19» در حال رکوردزنی روزانه است، بنابراین هم مردم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی و هم دولت در تسریع روند واکسیناسیون و تامین واکسن (داخلی و خارجی) باید به این مهم توجه ویژه کنند. 
همایون سامح‌یح‌نجف‌آبادی در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» با بیان اینکه کمیسیون بهداشت مجلس جلسات متعددی را برای بررسی مشکلات و ارائه راهکارهای عبور از بحران بیماری «کووید-19» با نمایندگان دولت، روسای بیمارستان‌ها، معاونت سازمان غذا و دارو و مراکز دانشگاهی برگزار کرده است، گفت: در جمع‌بندی این جلسات نقطه نظرات کارشناسی برای جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا و تامین نیازها با ارائه راهکارهای لازم را در نامه‌ای به دکتر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی ارائه کرده‌ایم تا در اختیار رئیس‌جمهور قرار دهد. 
وی با بیان اینکه تا 40 درصد مردم واکسینه نشوند نباید انتظار داشت شرایط جامعه در مقابل این بیماری نسبتا عادی شود، گفت: متاسفانه اکنون میزان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در کشور به زیر 40 درصد رسیده در حالی که کرونا همچنان با شتاب تندی در حال سرایت است. 
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تصریح کرد: تولید‌کنندگان داخلی واکسن کرونا قول داده‌اند تا پایان شهریور بخش عمده واکسن تولیدی را در اختیار وزارت بهداشت برای واکسیناسیون قرار دهند اما باید گفت علاوه بر توجه به تولید داخل، دولت و نهادهای ذی‌ربط باید به هر شکل ممکن بر واردات واکسن به کشور تمرکز کنند. 
سامح‌یح‌نجف‌آبادی اضافه کرد: طبق وعده مسؤولان دولت گذشته تا قبل از مهرماه قرار است همه اساتید دانشگاه‌ها، معلمان و کارکنان آموزش‌و‌پرورش واکسینه شوند، این در حالی است که چنانچه وعده‌ها در این زمینه محقق نشود بازگشایی مدارس در سال تحصیلی 1401-1400 امکان‌پذیر نیست. 
وی درباره تعداد تزریق واکسن کرونا در کشور در مقایسه با کشورهای منطقه هم گفت: تحریم‌ها و خلف وعده کشورهای تولید‌کننده این نوع واکسن در صادرات آن به ایران موجب شد واکسیناسیون در کشور دیرتر شروع شود اما از آنجایی که اکنون برای واردات واکسن از همه ظرفیت‌های استفاده می‌شود و واردات نسبت به ماه‌های گذشته به کشور بیشتر شده است، بنابراین روند واکسیناسیون در کشور نسبتا شرایط مناسبی را سپری می‌کند.
***
    «کووید-19» جان 709 بیمار دیگر را گرفت   
آمار قربانیان ویروس جهش‌یافته کرونا در کشور با مرگ بیش از 700 نفر در یک شبانه‌روز رکورد جدیدی به ثبت رساند. 
روابط عمومی وزارت بهداشت دیروز اعلام کرد: از ظهر روز دوشنبه تا ظهر امروز ۲ شهریور و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۴۰ هزار و ۶۲۳ بیمار جدید مبتلا به «کووید-19» در کشور شناسایی شدند که ۵ هزار و ۴۸۷ نفر از آنها بستری شدند و متاسفانه در طول این مدت، ۷۰۹ بیمار «کووید-19» هم جان خود را از دست دادند. بر این اساس، مجموع جان‌باختگان این بیماری در کشور به ۱۰۳ هزار و ۳۵۷ نفر رسید. خوشبختانه تاکنون ۳ میلیون و ۹۹۳ هزار و ۲۱۱ نفر از بیماران کرونایی هم بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۷ هزار و ۷۲۷ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-19» در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. در حال حاضر ۳۵۹ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۵۹ شهر در وضعیت نارنجی و ۳۰ شهر در وضعیت زرد بیماری «کووید-19» قرار دارند. به گزارش وزارت بهداشت، تاکنون ۱۷ میلیون و ۲۳۳ هزار و ۶۶۱ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۶ میلیون و ۴۷۶ هزار و ۷۷۳ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به ۲۳ میلیون و ۷۱۰ هزار و ۴۳۴ دوز رسید. همچنین در شبانه‌روز گذشته (ظهر دوشنبه تا ظهر سه‌شنبه)، بیش از ۵۷۲ هزار دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است. افراد واجد شرایط برای تزریق واکسن حتما در سامانه salamat.gov.ir ثبت‌نام کنند. 
 
***
واکسیناسیون کامل کارکنان شهرداری تهران تا پایان شهریور
تا پایان شهریور، همه کارکنان شهرداری تهران واکسینه می‌شوند و اعضای خانواده‌های‌شان هم در نوبت واکسینه قرار می‌گیرند. به گزارش «وطن امروز» حمید چوبینه، مدیرعامل شرکت شهر سالم در نشست خبری که به بررسی روند واکسیناسیون کارکنان شهرداری اختصاص داشت، گفت: طبق قانون شهرداری، مراقبت در امور بهداشتی جزو وظایف شهرداری است و کمک به امر واکسیناسیون یکی از مباحثی بوده که برای شهرداری تعیین شده است. 
وی با اشاره به صدور مجوز از سوی رئیس‌جمهور وقت به سازمان‌ها و نهادها و بخش خصوصی برای خرید واکسن گفت: بر اساس این مجوز ما اعلام آمادگی کردیم واکسن برای شهرداری و بازنشستگان بخریم و تضامین لازم با موافقت شهردار تأمین شد ولی سیاست‌های کشور به گونه‌ای رقم خورد که این بحث عقیم ماند. چوبینه گفت: تا اینکه چندی پیش رهبری اولویت اصلی کشور را کرونا و واکسیناسیون تعیین کردند تا واکسن با تیراژ بیشتر وارد کشور شود. از روزی که فرصت پیدا شد و معاونت ستاد کرونای تهران امکان خرید واکسن برای کارکنان و بازنشستگان شهرداری را فراهم کرد، اقدامات لازم آغاز شد. وی ادامه داد: با همراهی شهرداری و وزارت بهداشت بیش از ۱۳ هزار نفر از کارکنان شهرداری تاکنون واکسینه شده‌اند. یعنی روزانه با این تعداد واکسیناسیون از مرگ ۸ نفر جلوگیری می‌شود. 
مدیرعامل شرکت شهر سالم گفت: درصد مرگ‌و‌میر در سنین پایین به بیش از ۶۰ درصد رسیده و اگر واکسیناسیون انجام نمی‌شد بیشتر هم بود. وی با بیان اینکه روزانه بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ نفر از شهروندان تهرانی و کارکنان شهرداری در ۲ پایگاه واکسیناسیون شهرداری در حال واکسینه شدن هستند، گفت: بزودی نمایشگاه پارک گفت‌وگو هم به عنوان مرکز واکسیناسیون به این مراکز افزوده می‌شود. چوبینه پیش‌بینی کرد تا پایان شهریورماه، همه کارکنان شهرداری واکسینه شوند و خانوادهایشان هم در نوبت واکسینه شدن قرار بگیرند.
***
تحویل 3 میلیون دوز واکسن برکت به وزارت بهداشت
تاکنون 3 میلیون دوز واکسن برکت به وزارت بهداشت تحویل شده و قرار است بزودی محموله‌های بیشتر واکسن داخلی برای تزریق در دسترس قرار گیرد. مدیرعامل گروه دارویی برکت از تحویل ۳ میلیون واکسن «کوو ایران برکت» به وزارت بهداشت خبر داد و گفت: ساخت واکسن «MRNA» کرونا به مرحله کلینیکال رسیده است. «اکبر برندگی» در مراسم طرح‌های توسعه‌ای شرکت پخش البرز وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام، با اشاره به موفقیت‌های این بنیاد در تهیه و توزیع دارو افزود: می‌توانیم ادعا کنیم اگر درهای واردات دارو به کشور بسته شود ما تسلیم تحریم نخواهیم شد. وی با اشاره به چگونگی تولید واکسن کرونای «کوو ایران برکت» تصریح کرد: سناریوهای مختلفی در زمان تولید واکسن برکت توسط معاندان نوشته شد و اعلام کردند توانایی تولید واکسن کرونا را ندارند اما دانشمندان داخلی را جذب کردیم و کم‌کم تولید واکسن «کوو ایران برکت» آغاز شد. مدیرعامل دارویی برکت با بیان اینکه ما به سازمان‌های نظارتی تاکید کردیم که نظارت بر فرآیند واکسن‌سازی را برای ما بیشتر انجام دهند، گفت: در این مسیر اضطراب زیادی وارد شد و در آغاز مطالعات بالینی رئیس ستاد اجرایی اعلام کرد نخستین تست روی دختر بنده انجام شود. برندگی با اشاره به فرآیند سخت تولید واکسن کرونا ابراز داشت: همه کار مربوط به تولید واکسن «کوو ایران برکت» با جدیت و دقت اما در کمترین زمان صورت گرفته است و اکنون به بایوری اکتور ۵۰۰ لیتری رسیده‌ایم و بایوری اکتور ۶۵۰ لیتری نیز در حال آماده شدن است. مدیرعامل دارویی برکت با اشاره به اینکه ما ۱۴تست بسیار علمی را روی واکسن انجام می‌دهیم، گفت: وقتی تست بالینی از مرز ۱۰هزار و ۷۰۰ نفر در مرحله سوم گذشت، مجوز مصرف واکسن توسط وزارت بهداشت صادر شد. وی با بیان اینکه بیش از ۳ میلیون دوز واکسن تحویل وزارت بهداشت شده است، افزود: ۲ تا ۳ میلیون واکسن نیز در مراحل مختلف قرار دارد. برندگی از تلاش بنیاد برکت برای تولید واکسن به روش MRNA خبر داد و گفت: اکنون این نوع را به مرحله کلینیکال رسانده‌ایم. 
***
توزیع 3 میلیون سُرم توسط ستاد اجرایی فرمان حضرت امام
اقدامات جهادی ستاد اجرایی فرمان امام برای مقابله با کرونا به اشکال مختلف همچنان ادامه دارد. از تولید واکسن، سرم و تامین تجهیزات پزشکی و مواد بهداشتی  گرفته تا خدمات‌رسانی به مردم در قالب تأمین نیاز‌های ضروری، مواد غذایی‌ و... . در این باره معاون ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) گفت:‌ در روزهایی که با کمبود سرم روبه‌رو شدیم این ستاد 3 میلیون سرم را توزیع کرد. 
عارف نوروزی، معاون ستاد اجرایی فرمان حضرت امام و رئیس گروه توسعه اقتصادی تدبیر وابسته به این ستاد، در مراسم افتتاح طرح‌های توسعه‌ای شرکت پخش البرز وابسته به ستاد اجرایی، اظهار داشت:‌ نگاه کلی در ستاد اجرایی فرمان حضرت امام این است که تشکیلات خود را در خدمت مسؤولیت اجتماعی قرار دهد و به مردم خدمت ارائه کند. 
وی ادامه داد: بنیاد احسان برکت و گروه اقتصادی تدبیر از بازوان ستاد اجرایی هستند؛ اکنون شرکت پخش البرز با پوشش قرار دادن 62 هزار نقطه شامل 50 هزار نقطه برای تامین مواد غذایی و 12 هزار نقطه برای تامین دارو، خدمات خود را ارائه می‌کند. معاون ستاد اجرایی فرمان حضرت امام همچنین گفت:‌ در زمانی که با کمبود سرم روبه‌رو شدیم، پخش البرز وابسته به ستاد اجرایی بسرعت وارد شد و 3 میلیون سُرم را توزیع کرد. 
توزیع بسته غذایی بین نیازمندان توسط ستاد اجرایی
مدیرعامل پخش‌ البرز وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام از تولید ۷۴ میلیون ماسک و توزیع ۲ میلیون و ۲۹۰ هزار بسته غذایی بین نیازمندان خبر داد. 
عقیل آریان‌نژاد، مدیر عامل پخش البرز با اشاره به برنامه‌های ستاد اجرایی فرمان امام و گروه توسعه اقتصادی تدبیر، بیان داشت: امروز طرح‌های توسعه‌ای شامل توسعه ناوگان استقرار هوشمند شبکه توزیع خودرویی و تجهیز انبارهای شرکت پخش البرز وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام به بهره‌برداری می‌رسد. 
وی با اشاره به توجه این شرکت در ارائه خدمات مختلف در قالب مسؤولیت اجتماعی بویژه در دوران کرونا ابراز داشت: در دوران شیوع کرونا ۴ میلیون لیتر محلول ضدعفونی کننده و ۲میلیون و ۲۹۰ هزار پکیج مواد غذایی بین مردم مناطق محروم توزیع شده است. مدیرعامل شرکت پخش البرز از توزیع ۹۰۰ هزار ویال رمدسیویر و ۷۴ میلیون ماسک خبر داد و گفت: آمادگی داریم در صورت اعلام وزارت بهداشت واکسن کرونا را توزیع کنیم. آریان‌نژاد گفت: کمتر از ۲۴ ساعت داروی مورد نیاز را به داروخانه‌ها می‌رسانیم.

 


Page Generated in 0/0063 sec