printlogo


کد خبر: 237116تاریخ: 1400/6/3 00:00
اخبار

سکه؛ ۱۲ میلیون و ۲۱۰ هزار تومان 
قیمت هر قطعه سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید دیروز در بازار آزاد تهران به ۱۲ میلیون و ۲۱۰ هزار تومان رسید. همچنین قیمت هر قطعه سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم به ۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسید. قیمت هر قطعه نیم‌سکه نیز ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، ربع‌سکه ۳ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان و سکه یک‌گرمی ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان شد. قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی نیز ۱۸۰۱ دلار و ۵۰ سنت بود. قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار در بازار تهران نیز دیروز یک میلیون و ۱۷۶ هزار و ۱۸۰ تومان بود. 
***
رشد قیمت‌ها در صرافی‌های بانکی
نرخ دلار در صرافی‌های بانکی دیروز با ۱۵۱ تومان افزایش در مقایسه با روز پیش از آن به ۲۷ هزار و ۱۳ تومان رسید. قیمت فروش یورو هم در مقایسه با روز پیش از آن با ۱۵۲ تومان افزایش به ۳۱ هزار و ۸۳۲ تومان رسید. دیروز قیمت خرید هر دلار ۲۶ هزار و ۴۷۹ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۳۱ هزار و ۲۰۲ تومان بود. علاوه بر این، نرخ خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۶ هزار و ۱۶۸ تومان و نرخ فروش آن ۲۶ هزار و ۴۰۶ تومان اعلام شد. نرخ خرید یورو نیز در این بازار ۳۰ هزار و ۷۰۱ تومان و نرخ فروش آن ۳۰ هزار و ۹۸۰ تومان اعلام شد. 
***
چین بیش از ۴۰ عرضه اولیه را متوقف کرد
بورس‌های چین روند عرضه اولیه سهام بیش از ۴۰ شرکت را به علت انجام تحقیقات و بازرسی از ۴ شرکت واسطه شامل یک شرکت حقوقی و یک شرکت کارگزاری، تحت شاخص‌های شانگهای و شنزن متوقف کردند. به گزارش رویترز، طبق مستندات رسمی سازمان بورس شنزن بیش از ۳۰ عرضه اولیه سهام را در ۱۸ آگوست متوقف کرده است که در این میان می‌توان به فروش عمومی سهام شرکت نیمه‌رسانای خودروسازی بزرگ «بی‌وای‌دی» اشاره کرد. بورس شانگهای هم در همین زمان عرضه اولیه سهام ۸ شرکت را که در نظر داشتند تحت شاخص تکنولوژی این بورس که به بازار استار معروف است خرید و فروش شوند، متوقف کرده است. گفته می‌شود توقف عرضه اولیه این شرکت‌ها به انجام تحقیقات کمیسیون مقررات بورس و اوراق چین درباره شرکت حقوقی تیان یوآن پکن، شرکت اوراق چاینا دراگون، کارا اَسِتاپرایزال و حساب‌های عمومی ژونگچینگکای گوانژوا مرتبط است. چین اعلام کرده است بازرسی‌ها و نظارت بر شرکت‌های حسابداری را در مبارزه با جعل اسناد مالی سختگیرانه‌تر خواهد کرد و در این زمینه تحمل هیچ خطایی را ندارد. 
***
طالبان عوارض واردات سوخت از ایران را ۷۰ درصد کاهش داد
ایران صادرات سوخت به افغانستان را از سر می‌گیرد. افغانستان همچنین عوارض واردات سوخت از ایران را ۷۰ درصد پایین آورد. به گزارش راشاتودی، اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت‌، گاز و پتروشیمی ایران اعلام کرد صادرات بنزین و نفت گاز به افغانستان پس از درخواست طالبان آغاز شده است. سخنگوی این اتحادیه گفت: طالبان پیام‌هایی به ایران مبنی بر ادامه صادرات محصولات نفتی فرستاده است. وی ادامه داد تاجران ایرانی به دنبال به قدرت رسیدن طالبان در کابل نگران مسائل امنیتی هستند. حاکمیت طالبان در افغانستان موجی از ترس را میان مردم این کشور به راه انداخته و جمعیت زیادی از آنها از ترس خشونت و بازگشت سریع به شکل سختگیرانه‌تر قوانین شریعت، شهرهای خود را ترک می‌کنند. جابه‌جایی این تعداد بالا از افراد باعث بالا رفتن قیمت بنزین تا 900 دلار در هر تن شده است. طالبان برای مهار قیمت سوخت از تهران خواسته مرزها را برای تاجران باز کند. همچنین عوارض واردات سوخت از ایران را 70 درصد پایین آورده است. فروش بنزین و نفت‌گاز بیشتر صادرات ایران به افغانستان را تشکیل می‌دهد. ایران طی 12 ماه منتهی به ماه مه سال جاری میلادی، حدود 400 هزار تن سوخت به افغانستان صادر کرده است. 
***
جمع‌آوری ۱۳۰۰ دستگاه ماینر غیرمجاز در هفته گذشته
مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران از شناسایی و جمع‌آوری بیش از ۱۴۷ مرکز غیرمجاز استخراج رمز‌ارز شامل ۱۳۰۰ دستگاه ماینر در هفته گذشته خبر داد. مصطفی رجبی‌مشهدی گفت: روز یکشنبه نیاز مصرف برق کشور به ۶۳ هزار و ۶۰۰ مگاوات رسید که حدود ۳۰۰ مگاوات از روز شنبه بیشتر بوده است.
 این موضوع نشان می‌دهد باید بیش از ۲۰۰۰ مگاوات دستگاه رمز‌ارز در کشور به صورت غیرمجاز فعال باشد. سخنگوی صنعت برق با اشاره به شناسایی و جمع‌آوری ۱۴۷ مرکز غیرمجاز استخراج رمز‌ارز شامل ۱۳۰۰ ماینر در هفته گذشته افزود: مصرف این مراکز حدود ۲۴۰۰ کیلووات است و تاکنون موفق شده‌ایم با همکاری نیروهای امنیتی و هموطنان عزیز ۵۰۰۰ مرکز غیرقانونی را شناسایی کنیم که شامل بیش از ۲۱۳ هزار ماینر با مصرف ۶۰۶ مگاوات می‌شود و برای این میزان کشفیات حداقل ۸۰۰ مگاوات نیروگاه لازم بوده که خوشبختانه بار آن از شبکه سراسری برداشته شده است. وی اظهار کرد: اغلب موارد شناسایی‌شده در یک هفته گذشته در استان تهران، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی و لرستان بوده و به طور قطع در روزهای آینده با شناسایی بیشتر این فعالیت‌های غیرقانونی که در حال حاضر مخل امنیت و پایداری شبکه سراسری برق شده و در برخی ساعات حتی امکان تامین برق را برای همه هموطنان دشوار می‌کند، شرایط بهتری را برای تامین برق مردم کشورمان فراهم خواهیم کرد. رجبی‌مشهدی همچنین از همه مشترکان بویژه مشترکان عمده خواست همکاری خود با صنعت برق را در ساعات اوج مصرف ادامه دهند تا امکان بهره‌مندی از انرژی برق برای همگان فراهم باشد. 

Page Generated in 0/0082 sec