نقد و ارزیابی برنامههای 5 وزیر پیشنهادی دولت سیزدهم در چهارمین روز بررسی صلاحیت وزرا در مجلس شورای اسلامی
گروه سیاسی: روز گذشته در جریان چهارمین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم، نمایندگان مجلس به ارزیابی برنامهها و عملکرد وزرای پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت؛ علوم، تحقیقات و فناوری؛ فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ کشور و میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع دستی پرداختند.
به گزارش «وطنامروز»، در ادامه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم در مجلس شورای اسلامی، بررسی برنامهها و عملکرد گزینه وزارت صمت پیگیری شد. بررسی صلاحیت سیدرضا فاطمیامین که با گزارش مثبت ۲ کمیسیون «صنایع و معادن» و «اقتصادی» آغاز شده بود، با موافقت و مخالفت تعدادی از نمایندگان پیگیری شد.
اردشیر مطهری در مخالفت با فاطمیامین بر اجرایی نبودن برنامههای وی تاکید کرد. احسان ارکانی دیگر نماینده مخالف نیز از وجود ابهام در سرفصلهای برنامه وزیر پیشنهادی انتقاد کرد.
اما در سوی دیگر خلیل بهروزیفر در موافقت با وزیر پیشنهادی صمت، فاطمیامین را شخصیتی پاکدست، سادهزیست و متخصص دانست و ادامه داد: وی دارای تجارب بسیار سنگینی در حوزه صنعت است و از فرهنگ بسیجی و نگاه میدانی به حوزه صنعت برخوردار است. احمد راستینه دیگر نماینده موافق گفت: فاطمیامین با همکاری وزارت امور خارجه به دنبال خنثیسازی تحریمها و توسعه صادرات است. محمدحسین فرهنگی و سیدکاظم موسوی از دیگر موافقان وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت بودند.
بعد از اظهارات موافقان و مخالفان، سیدرضا فاطمیامین در دفاع از برنامهها و صلاحیت خود گفت: ما برای تحقق چشمانداز ۱۴۰۴ وظیفه سنگینی داریم و باید عقبماندگیها را جبران کنیم. وی ادامه داد: وزارت صمت بسیار متنوع است. متاسفانه شاهد آشفتگیهایی در بازار هستیم و سیمان به یکباره به ۵ برابر قیمت میرسد. دولت کجاست؟ تورم بیماری مزمن اقتصاد ایران است و برای رفع آن به ۲ تا ۳ سال وقت نیاز است. رشد نقدینگی، تولید و نرخ ارز در تورم نقش دارند. وزیر پیشنهادی صمت تصریح کرد: در دولت سیزدهم هدفگذاری شده تورم در سال ۱۴۰۲ به نصف تورم سال ۹۹ برسد و بعد به سمت تکرقمی شدن حرکت کند. فاطمیامین خاطرنشان کرد: بزودی شاهد بازگشت قیمت سیمان به قبل از قطعیهای برق خواهیم بود. دولت مردمی و مجلس انقلابی با همراهی هم میتوانند کشور را جلو ببرند. وی تاکید کرد: دولت و وزارت صمت نباید بنگاهداری کنند اما موظف به بازارسازی هستیم. وظیفه خودم میدانم خود را شریک بنگاهها بدانم نه رقیب. وظیفه ما پشتیبانی بخش خصوصی است. ما باید محیط کسبوکار را تقویت کنیم.
* زلفیگل: فتنه 88 آغاز مشکلات خارجی برای ما شد
محمدعلی زلفیگل گزینه پیشنهادی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نفر بعدی بود که برنامهها و عملکردش مورد ارزیابی نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی قرار گرفت. در ابتدای این بررسی، گزارش کمیسیون آموزش قرائت شد.
در این گزارش تاکید شده است: «بررسی برنامههای کتبی و شفاهی پیشنهادی جناب آقای دکتر زلفیگل نشاندهنده تسلط نسبی وی بر مسائل آموزش عالی کشور بوده و با عنایت به اینکه ایشان دارای پیشینه مناسب در مدیریت دانشگاه و انجام تحقیقات و پژوهشهای علمی فراوان میباشند و همچنین برنامههایی برای ایجاد تحولات مناسب در دانشگاهها ارائه نمودهاند و متعهد به بهکارگیری مدیران توانمند، جوان و انقلابی در مدیریت دانشگاهها برای اجرای برنامههای مذکور گردیدند، در مجموع کمیسیون با پیشنهاد تصدی ایشان برای پست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، موافقت نمود».
سیدعلی یزدیخواه در مخالفت با زلفیگل، وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری بر عدم تجربه کافی وزیر پیشنهادی تاکید کرد و با توجه به همکاری وی در انتخابات 84 با مصطفی معین، از زلفیگل خواست تا موضعش را درباره فتنه بیان کند.
روحالله ایزدخواه، دومین مخالف وزیر پیشنهادی اظهار داشت: آقای رئیسی! ما در 6 ماه انتظار تحول داریم، حالا بماند در 4 سال، بنابراین آقای رئیسجمهور به ما اعتماد کنید و کابینه را اصلاح کرده و به سمت دولت جوان انقلابی حرکت کنید و ما پشت شما هستیم. وی در بخشی از اظهارات خود با انتقاد از اینکه نیمی از وزرا برنامه تحول ندارند، گفت: برنامههای زلفیگل سیاستهای کلی و حرفهای قشنگی است. در ادامه حسین رجایی و مهرداد ویسکرمی نیز به مخالفت با برنامههای زلفیگل پرداختند.
در طرف مقابل محمدخدابخشی در موافقت با وزیر پیشنهادی و در پاسخ به برخی انتقادات به وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: شخصیت ایشان انقلابی و بابصیرت است و کارنامه موفقی در دوران فتنه 88 داشته است، در دانشگاه بوعلی سینای همدان از حضور چهرههای مسالهدار جلوگیری کرد و از آیتاللهالعظمی نوری همدانی حمایت قاطع کرد، در دورانی که برخی افراد به مواضع انقلابی ایشان انتقاد میکردند.
احمد نادری نیز در موافقت با برنامههای زلفیگل، مواضع انقلابی وزیر پیشنهادی در سال88 را یادآورد شد و سپس گفت: مجلس از وزیر پیشنهادی علوم حمایت میکند به شرطی که چهره تحولخواه گذشته خود را نگاه داشته و از متخصصان در بدنه وزارتخانه و دانشگاه استفاده کند.
بهزاد رحیمی و عبدالناصر درخشان از دیگر موافقان وزیر پیشنهادی بودند که به ایراد سخن پرداختند.
در نهایت وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری پس از شنیدن نظرات موافق و مخالف نمایندگان مجلس، در دفاع از برنامههای خود برای تصدی این وزارتخانه گفت: به عنوان یک سرباز علمی نظام جمهوری اسلامی الگوی خودم را شهید چمران و شهدای هستهای و سردار سلیمانی قرار میدهم، چرا که این عزیزان عاقبت بخیر شدند و مسیرشان در راستای اهداف مقدس نام جمهوری اسلامی بود و مردمی و خادم مردم بودند.
زلفیگل ادامه داد: بخشی از دوران ریاست دانشگاه در دوران فتنه 88 بود و عزیزان میدانند دانشگاه بوعلیسینا بین 13تا 15هزار نفر جمعیت دانشجویی دارد و یکی از سیاسیترین دانشگاههاست و به لطف خداوند فتنه88 را طوری مدیریت کردیم که هیچکس آسیب ندید.
وی افزود: فتنه 88 آغاز مشکلات خارجی برای ما شد و دشمن ما نسبت به براندازی نظام به خیال خام خودش امیدوار شد. چگونه میتوانیم با کسانی که این ضرر را به نظام و کشورمان زدند در یک خط باشیم؟
* عرصه فرهنگ، عرصه ولنگاری و سهلاندیشی نیست
در ادامه صلاحیت محمدمهدی اسماعیلی، وزیر پیشنهادی رئیسی برای تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بررسی شد. ابتدا کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی طی گزارشی برنامه وزیر پیشنهادی ارشاد را تایید کرد. در ادامه محمد علیپور در مخالفت با برنامههای وزیر پیشنهادی گفت: متاسفانه عدم تناسب سوابق تحصیلی و شغلی وزیر پیشنهادی با این حوزه را شاهد هستیم. وی در ادامه درباره اسماعیلی گفت: دغدغه دارند ولی برنامه عملی خیر. مسلم صالحی دیگر نماینده مخالف گفت: یکی از ضعفهای اصلی آقای اسماعیلی کلی بودن، فقدان راهبردها و فاقد استراتژیهای مناسب برای رسیدن به هدف و نقطه مطلوب در 4 سال آتی است. همچنین علیاصغر خانی در مخالفت با اسماعیلی، یکی از ضعفهای وی را نداشتن ارتباط با بدنه وزارتخانه دانست. علی یزدیخواه نیز دیگر نماینده مخالف با وزیر پیشنهادی بود.
از سوی دیگر سیدرضا تقوی در موافقت با برنامههای پیشنهادی اسماعیلی با بیان اینکه عرصه فرهنگ به ۲ بخش عمومی و اختصاصی تقسیم میشود، خاطرنشان کرد: آقای اسماعیلی برای مدیریت فرهنگ عمومی کشور معرفی شده است و نه فرهنگ کلاسیک؛ فرهنگ عمومی وسعتی به اندازه کل جامعه دارد و شامل حوزههایی مانند کتاب، مطبوعات، هنرهای تجسمی، هنر هفتم و ادبیات میشود. وی در ادامه تاکید کرد: اسماعیلی به مشارکتپذیری در عرصه فرهنگ اعتقاد دارد. عفت شریعتی دیگر نماینده موافق گفت: تعیین تکلیف و اصلاح مدیریت فرهنگی کشور یکی از محورهای اصلی برنامه وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی است که بر این اساس مشکلات مهم دستگاههای فرهنگی را احصا کرده و برای رفع آنها برنامه دارد. سیدمحمد موحد و کمال حسینپور نیز در دفاع از برنامههای وزیر پیشنهادی صحبت کردند.
بعد از طرح دیدگاههای مخالف و موافق، محمدمهدی اسماعیلی در دفاع از سوابق و برنامههای خود خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی در طلیعه گام دوم فرصتهایی طلایی پیش رو دارد. وی ادامه داد: بسیاری از بزرگان اهل اندیشه و تفکر به من لطف داشته و دوستان زیادی نکات و پیشنهادات و انتقاداتی را بیان کردهاند که آنها را شنیده و احترام میگذارم. وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه فرهنگ، فضای تنفس جامعه ما است که وقتی پاک و پاکیزه باشد، جامعه بانشاط و پویا بوده و با آلودگی، طور دیگری شرایط را رقم میزند، افزود: فرهنگ، ریشه عظیم انقلاب بوده و اهداف بلند انقلاب نظیر آزادی، استقلال، اجرای عدالت، رفع محرومیت و مبارزه با مستکبران نشان از آن دارد. وی همچنین گفت: برخی دوست دارند دولت در عرصه فرهنگ موجودی ناتوان و بیاراده باشد که ما آن را قبول نداریم. عرصه فرهنگ در نظام اسلامی عرصه ولنگاری و سهلاندیشی نیست.
* وحیدی: نخستین نقش وزارت کشور، بسیج ظرفیتهاست
احمد وحیدی، گزینه پیشنهادی وزارت کشور فرد بعدی بود که برنامهها و عملکردش مورد ارزیابی نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی قرار گرفت. در ابتدا 3 کمیسیون امنیت ملی، عمران، امور داخلی و شوراها موافقت خود را با وزیر پیشنهادی کشور اعلام کردند.
محمدرضا صباغیانبافقی در مخالفت با احمد وحیدی، برنامههای وی را فاقد راهکارهایی برای حل مشکلات فرهنگی و اجتماعی کشور از قبیل فقر، ناامنی، فساد،کارتنخوابی و اعتیاد دانست. وی با اشاره به برنامه وزیر کشور درباره افزایش اختیارات فرمانداران و استانداران بیان داشت: وقتی به پستهای انتصابی قدرت میدهیم، آنقدر قدرت پیدا میکنند که در مقابل نمایندگان هم میایستند، در حالی که باید مانند کشورهای اروپایی به شهرداریها قدرت داده شود تا زمینه خدمترسانی بهتر به مردم فراهم شود.
در مقابل سیدالبرز حسینی در موافقت با برنامهها و صلاحیت وزیر پیشنهادی کشور، با اشاره به برخی مسؤولیتهای وحیدی تصریح کرد: در رأس وزارت کشور باید کسی قرار گیرد که در حوزههای مختلف صاحب تبحر و اشراف باشد و این ویژگی در آقای وحیدی قرار دارد. قدرتالله حمزهشلمزاری هم در موافقت با وحیدی گفت: در برنامههای پیشنهادی این وزیر 13 مورد از مهمترین مسائل کشور مانند معیشت، سرمایه اجتماعی، لزوم آرامش سیاسی، سلامت عمومی، مردم و صیانت از محیطزیست وجود دارد که این مسائل نشاندهنده اشراف و جامعیت و توجه وحیدی به مسائل کشور دارد.
بعد از طرح مباحث موافقان و مخالفان، وحیدی در دفاع از برنامههای پیشنهادی خود گفت: برنامهای که تهیه شده مستند به قانون اساسی، سند چشمانداز، بیانیه گام دوم، سیاستهای کلی نظام- که ۱۶ مورد آن به وزارت کشور مربوط است - و قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی است. وی ادامه داد: نخستین نقش وزارت کشور بسیج ظرفیتهاست. ما در کشور ظرفیت و قابلیتهای فراوانی داریم و باید آن را بسیج کنیم. بسیج ظرفیتها، 3 هدف عبور از مشکلات اقتصادی، محرومیتزدایی و پیشرفت عمومی کشور را دنبال میکند. وزیر پیشنهادی کشور با تاکید بر اینکه قدرت ملی یک مفهوم یکپارچه است، گفت: حقوق عامه و شهروندی باید حفظ شود. ما باید مرتب الگوهای مشارکت عمومی را خلق کنیم. مردمیسازی توسط این الگوهای مشارکت و تقویت آنها شدنی است.
* بررسی ناتمام صلاحیت ضرغامی
در آخرین ساعات جلسه علنی روز گذشته مجلس صلاحیت سیدعزتالله ضرغامی، وزیر پیشنهادی رئیسی برای تصدی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بررسی شد. ابتدا کمیسیونهای فرهنگی و صنایع و معادن در گزارشهای خود صلاحیت ضرغامی را تایید کردند.
در ادامه سیدعلی موسوی در مقام مخالف با گزینه پیشنهادی، نداشتن انگیزه کار جهادی در ضرغامی را نگرانکننده دانست. محمود احمدیبیغش دیگر نماینده مخالف با بیان اینکه تجربیات ضرغامی هیچ تناسبی با وزارت میراث فرهنگی ندارد، گفت حضور ضرغامی در وزارت میراث فرهنگی اهانت به بخش قابل توجهی از نخبگان میراث فرهنگی و اساتید برجسته این حوزه است. معینالدین سعیدی نیز از مخالفان برنامهها و صلاحیت وزیر پیشنهادی بود. از سوی دیگر سیدامیرحسین قاضیزادههاشمی در موافقت با صلاحیت ضرغامی تاکید کرد: آقای ضرغامی هم دارای شناخت در حوزه دفاعی و هم آشنا به مسائل استراتژیک و همچنین رسانه بوده و هم اهل تعاملات اجتماعی است. علی رضایی دیگر نماینده موافق، نگاه تحولگرایانه وزیر پیشنهادی را قابل تحسین خواند. مجتبی توانگر هم در دفاع از ضرغامی صحبت کرد.
در پایان به دلیل اتمام وقت جلسه علنی مجلس، سخنرانی ضرغامی در دفاع از برنامهها و صلاحیت خود به امروز موکول شد.
***
قالیباف: هیچکس حق اختلافافکنی بین قوا را ندارد
محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی و پس از اظهارات محمد احمدیبیغش، نماینده شازند مبنی بر اینکه مجلس با مدیریت آقای قالیباف در حال طراحی رأی مثبت یا منفی به برخی وزراست، اظهار داشت: حتما طبق آییننامه داخلی مجلس این موضوع در هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان مورد بررسی قرار خواهد گرفت. وی تصریح کرد: اخبار پنهان و آشکار نشان میدهد دشمنان کشورمان و انقلاب به دنبال انشقاق بین قوا و اختلافافکنی بین مجموعههای ساختاری هستند. رئیس مجلس تصریح کرد: هرگز در مجلس یازدهم نباید انشقاقی بین قوا به وجود آید و نه من به عنوان خدمتگزار مردم به دنبال چنین چیزی هستم و نه مجلس یازدهم چنین اجازهای میدهد که چنین فضایی حکفرما شود. قالیباف با تاکید بر اینکه هر کسی که به دنبال تضعیف قوا در کشور باشد آب به آسیاب دشمنان میریزد، تصریح کرد: در عین همدلی و همکاری بین قوا باید استقلال مجلس حفظ شود، چرا که مجلس در رأس امور است و وظایف قانونی مجلس وظیفه نمایندگان است و ما در این موضوع حق مماشات با هیچکس را نداریم و این موضوع را هم میفهمیم که دولت باید با قدرت کار خود را فردا (امروز) که رأی اعتماد را از مجلس گرفت آغاز کند.