printlogo


کد خبر: 237137تاریخ: 1400/6/4 00:00
دولت الجزایر رابطه دیپلماتیک با مراکش را قطع کرد
فتنه اسرائیل برای قطع روابط الجزایر و مراکش

دولت الجزایر با قطع روابط خود با همسایه عربی‌اش در شمال غرب آفریقا، فتنه‌گری رژیم صهیونیستی را یکی از مهم‌ترین دلایل این تصمیم اعلام کرد. «رمطان العمامره» وزیر خارجه الجزایر ضمن محکومیت سیاست‌های یکجانبه پادشاهی مغرب، رهبران رباط را به خاطر سرسپردگی بیش از اندازه به رژیم صهیونیستی، مسؤول بحران‌های روزافزون بین ۲ همسایه دانست. 
اخیرا «یائیر لاپید» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در سفر به مراکش (مغرب) اظهارنظرهای مداخله‌گرانه‌ای علیه همکاری‌های صمیمانه الجزایر و ایران داشت. البته العمامره به عنوان سکاندار دستگاه دیپلماسی الجزیره نیز در روزهای اخیر با سخنانی ضداسرائیلی که بازتاب جهانی داشته است، نه‌تنها عضویت این رژیم به عنوان ناظر در اتحادیه آفریقا را سبب ایجاد شکاف و تجزیه در این اتحادیه برشمرد، بلکه مشخصا انگشت اتهام را به سوی تل‌آویو به عنوان یک عامل خرابکار خارجی در الجزایر گرفت. او سه‌شنبه این هفته در یک نشست مطبوعاتی در توضیح علت قطع روابط با مراکش گفت: «رباط مرتکب اعمالی غیردوستانه و خصمانه علیه الجزایر شده است. از مسؤولان مغرب خواسته‌ایم درباره این اقدامات تحریک‌آمیز خطرناک توضیح دهند که با سکوت آنها مواجه شدیم. آخرین مورد اقدامات خصمانه مغرب، اظهارات وزیر خارجه رژیم صهیونیستی از خاک این کشور علیه الجزایر است. از سال 1948 میلادی تاکنون سابقه نداشت یک وزیر اسرائیلی از یک کشور عربی علیه کشور عربی دیگر اظهاراتی خصمانه مطرح کند».  پس از اعلام الجزایر مبنی بر قطع روابط دیپلماتیک با مراکش، پارلمان عربی و دبیرکل اتحادیه عرب از هر دو طرف خواستند روابط برادرانه را در اولویت قرار داده و ضمن خویشتنداری، از تشدید تنش در روابط جلوگیری کنند. 
العمامره اما با بیان اینکه قطع روابط به معنای آسیب رساندن به شهروندان ۲ کشور نبوده و نمایندگی‌های کنسولی‌ به کار خود به روال معمول ادامه خواهند داد، از حکومت مراکش انتقاد کرد که از اصولی که به عادی‌سازی روابط بین ۲ کشور کمک می‌کند، دست برداشته است. این دو همسایه عربی، بویژه در نیم قرن پس از انقلاب الجزایر علیه استعمار فرانسه، روابط متشنجی داشته‌اند بویژه که دولت و ملت الجزایر، مغرب را همچنان یک مستعمره فرانسوی و غرب برمی‌شمارند. 
وزیر خارجه الجزایر تاکید کرد مغرب تنها کشور عربی در شمال آفریقاست که از اعطای عضویت ناظر به اسرائیل حمایت کرده است.  جز الجزایر، کشورهای تونس، مصر، لیبی، موریتانی و جمهوری جزایر قمر (کومور) به طور رسمی با پذیرش اعتبارنامه سفیر رژیم اسرائیل در اتحادیه آفریقا به عنوان عضو ناظر از سوی رئیس کمیسیون این اتحادیه مخالفت کرده‌اند. 
پادشاهی مراکش در عین حال نخستین کشور آفریقای عربی بوده که موجودیت رژیم اشغالگر قدس را به رسمیت شناخته است.  العمامره همچنین بار دیگر موضع «موسی فقی محمد» رئیس مراکشی کمیسیون اتحادیه آفریقا مبنی بر اصرار برای پذیرش عضویت رژیم صهیونیستی به عنوان ناظر در این اتحادیه را زیر سوال برده و سرسختی در چنین اقداماتی را منجر به تجزیه اتحادیه آفریقا دانست. 
عبدالباری عطوان، تحلیلگر مشهور جهان عرب اخیرا دخالت‌های وقیحانه وزیر خارجه اسرائیل در روابط الجزایر با ایران و مغرب را توطئه‌ای برای ایجاد شکاف در کشورهای عربی شمال آفریقا برشمرد.

Page Generated in 0/0059 sec