printlogo


کد خبر: 237138تاریخ: 1400/6/4 00:00
توصیه ژنرال‌های اسرائیلی به بنت:
در وابستگی به آمریکا بازنگری کن!

گروه موسوم به «هابیثونیستیم» که متشکل از ۲۴۰۰ نظامی رژیم صهیونیستی شامل فرماندهان، افسران ارشد و ژنرال‌های‌ بازنشسته است، در نامه‌ای به نخست‌وزیر این رژیم «نفتالی بنت» هشدار دادند با توجه به غائله افغانستان و تسلط طالبان بر این کشور به دنبال فرار ارتش آمریکا، اسرائیل باید در وابستگی به هژمونی و قدرت آمریکا در جهان تجدیدنظر کند. این گروه متنفذ از نظامیان اسرائیلی در نامه سرگشاده‌ای که دیروز در تارنمای «عاروتص شوع» منتشر شد، از بنت خواستند طی دیدار با جو بایدن به او فشار بیاورد در موضع خود در قبال مذاکرات با تشکیلات خودگردان فلسطین بازنگری کند. در این نامه آمده است: «طی چند هفته اخیر شاهد تغییر چشمگیری در چشم‌انداز ژئوپلیتیک خاورمیانه بودیم که تأثیرات عمیق و عواقب طولانی‌مدتی برای اسرائیل دارد. عقب‌نشینی آمریکا از افغانستان و تسلط سریع طالبان، شکست رویکردهای کنونی درباره دیپلماسی و استراتژی نظامی را نشان داد». 
در این نامه وحشت نظامیان صهیونیست از محور مقاومت منطقه در قالب اتهام‌پراکنی بازتاب داده شده است: «در نبود نحوه تفکر جدید، این گروه‌های رادیکال و تروریستی به رشد ادامه می‌دهند و تندروها را در میان فلسطینی‌ها و اعراب اسرائیلی و همچنین ایرانی‌ها تقویت می‌کنند». 
پیش‌تر بنت گفته بود تا زمانی که در سمت نخست‌وزیری حضور دارد، اجازه تشکیل دولت مستقل فلسطینی را نمی‌دهد اما از سوی دیگر طرح اشغال کرانه باختری را نیز اجرا نمی‌کند. حال این گروه فشار که خود را حافظان اسرائیل خوانده و تحت مدیریت ژنرال پیشین «عامیر آویوی» اداره می‌شود، در نامه سرگشاده خود به رئیس کابینه رژیم صهیونیستی خواستار خروج تل‌آویو از دور باطل مذاکرات سیاسی با رهبری کاخ سفید شده‌اند که به بن‌بست فعلی صهیونیست‌ها در خاورمیانه منجر شده است. 
در ادامه این نامه آمده است: «اسرائیل و آمریکا باید این رویکرد یکپارچه قدیمی در قبال خاورمیانه و به ‌صورت ویژه درباره مناقشات فلسطین- اسرائیل را کنار بگذارند. عقب‌نشینی و خروج، گزینه‌های کهنه‌ای هستند که سیاستمداران حرفه‌ای از سال ۱۹۶۷ استفاده می‌کردند. این [گزینه‌ها] به گروه‌هایی مانند طالبان اجازه تسلط یافتن بر مردم را می‌دهد. از هرجایی که ما عقب‌نشینی می‌کنیم، کانون تروریسم می‌شود. این اتفاق در غزه با حماس رخ داد و اکنون در افغانستان با طالبان نمایان شد. وقتی «اسحاق رابین» وارد معاهده اسلو شد، جهان آن زمان مکانی متفاوت بود. ما نمی‌توانیم از همانجا کار را ادامه دهیم. در دهه ۱۹۹۰ جهان عرب در حالت بحران بود، عراق شکست خورده بود، آمریکا ابرقدرت بلامنازع بود و اتحاد جماهیر شوروی فروپاشیده بود... آن جهان دیگر اکنون وجود ندارد، نقش آمریکا در خاورمیانه دیگر همان نقش قبلی نیست». 
در نهایت نگارندگان نامه هشدار داده‌اند: «آمریکا دیگر آن هژمونی را که ۳۰ سال پیش داشت ندارد، روسیه و ایران اکنون قدرت غالب منطقه هستند و نیروهای اسلامی تندرو نیز در حال هماهنگی بوده و بسیار خوب تعلیم و تأمین شده‌اند... باید این پیام را به آمریکا منتقل کرد که فرمول کنونی برای صلح در خاورمیانه دیگر عمل نمی‌کند. زمان فکر کردن به راهکارهای جدید رسیده است». 
 
* اعتراف سیاستمدار اسرائیلی به تبهکاری ارتش
یکی از سیاستمداران چپگرای اسرائیلی ضمن اعتراف به رفتار جنایتکارانه ارتش رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان، از به قهقرا رفتن ساختار سیاسی این رژیم با شتابی خطرناک ابراز نگرانی کرد. 
«زاهاو گیلون» رهبر سابق حزب مرتس در یادداشتی معترضانه به اقدام نظامیان اسرائیلی در جلوگیری از ورود نمایندگان عرب کنست اسرائیل به داخل حرم ابراهیمی، رویکرد عربده‌کشی و اختیارات بی‌حد و حصر اعطا شده به نظامیان را عامل هرج‌و‌‌مرج و تقابل ارتش رژیم با سیاستمداران دانست و نوشت: «وقتی نظامیان از مجازات در امان هستند، در واقع ما به سوی سقوط و قهقرا پیش می‌رویم، این امر به شکل بسیار خطرناکی شتاب پیدا کرده است. آنچه ارتش و ساختارهای امنیتی و نظامی اسرائیل در پیش گرفته‌اند، چیزی جز اقدامات مافیایی نیست؛ امری که اسرائیل را در مسیر قهقرا قرار داده است».
او گفت: «هر نظامی اسرائیلی که اقدام به قتل فلسطینیان کرده، در جامعه اسرائیل در مسیر شهرت قرار گرفته و با وی عکس یادگاری می‌گیرند». گیلون با به سخره گرفتن دموکراسی مورد ادعای رژیم صهیونیستی افزود: «وقتی الیئور آزاریا سال 2016 یک فلسطینی زخمی را متعمدانه از پای درآورد، به فرد مشهوری تبدیل شد. در آن زمان گادی ایزنکوت، رئیس ستاد ارتش اسرائیل اعلام کرد وی به اتهام قتل دادگاهی می‌شود اما بعد از مدت بسیار کوتاهی این اتهام به قتل غیرعمد تبدیل شد. ارتش اسرائیل باید مشخص کند یک ساختار نظامی است یا یک باند تبهکار؟»

Page Generated in 0/0260 sec