printlogo


کد خبر: 237139تاریخ: 1400/6/4 00:00
دور دنیا

فعالیت مجدد سومین بندر بزرگ دنیا در چین پس از مهار کرونا
 به گزارش خبرگزاری فرانسه، چین یک ترمینال مهم در سومین بندر بزرگ تجاری دنیا را دیروز در شرق این کشور بازگشایی کرد. این بندر که 2 هفته پیش به دلیل ابتلای یکی از کارکنانش به ویروس کرونا تعطیل شده بود، از مهم‌ترین هاب‌های تجاری دنیا به شمار رفته و تعطیلی آن باعث کاهش میزان صادرات شده بود. تعطیلی این بندر باعث نگرانی جهانی نسبت به بروز اختلال در شبکه حمل‌و‌نقل و افزایش تقاضا از سوی غرب برای کالاهای مصرفی شده بود. بندر نینگبو ژوشان سال 2020 نزدیک به 2/1 میلیارد تن کالا به مقاصد مختلف دنیا صادر کرد اما در هفته‌های اخیر به دلیل سیاست‌های سختگیرانه دولت چین برای مهار ویروس کرونا مجبور به تعطیلی شده بود. کارکنان بنادر چین به طور مستمر باید تست کرونا بدهند. اختلال در فعالیت این بندر پس از تعطیلی فرودگاه یانتیان در هاب تجاری شنزن در ماه مه ‌رخ داد که به دلیل ابتلای کارکنان فرودگاه، شیوع ویروس در مناطق مختلف این بخش از جنوب چین افزایش یافته بود.
***
نجیب میقاتی: دولتی برای نجات لبنانی‌ها تشکیل خواهم داد
نخست‌وزیر مکلف لبنان درباره آخرین تحولات مربوط به پرونده تشکیل دولت در این کشور اظهار داشت: من می‌توانم دولتی تشکیل دهم که یک گروه کاری برای حل پرونده‌های ضروری و بهبود اوضاع معیشتی لبنانی‌ها برای خروج از تونل تاریکی باشد که در آن زندگی می‌کنند اما در صورت عدم تشکیل دولت، کشور دچار فروپاشی بیشتر خواهد شد و لبنان به عنوان یک کشور شکست خورده معرفی می‌شود. به گزارش وبسایت خبری النشره، نجیب میقاتی افزود: طبقه سیاسی محصول یک انتخاب دموکراتیک است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. بنابراین یکی از اهداف دولت جدید برگزاری انتخابات پارلمانی است. شکی نیست در هفته اول اعتراضات مردمی در اکتبر 2019 مردم حرف خود را زدند و گفتند اعتمادی به طبقه سیاسی ندارند و همه ما اکنون دوباره باید به پای صندوق‌های رای برویم تا مردم نظر خود را بگویند و گزینه‌های‌شان را تعیین کنند. نخست‌وزیر مکلف لبنان تاکید کرد: من عزم و اراده خود را برای نجات کشور جزم کرده‌ام. البته قبلا نیز اعلام کردم عصای جادویی ندارم و گام اول برای نجات کشور تشکیل دولت و اتحاد و همبستگی همه لبنانی‌ها برای عبور از دشواری‌هاست. 
***
مسکو و آنکارا دومین قرارداد «اس‌۴۰۰» را در آینده نزدیک امضا می‌کنند
رئیس شرکت «روسو بورون اکسپرت» که مسؤول صادرات تسلیحاتی روسیه به خارج است، از امضای دومین قرارداد مسکو و آنکارا برای فروش سامانه «اس‌۴۰۰» در آینده نزدیک خبر داد. به رغم ادامه هشدارهای آمریکا به ترکیه درباره استفاده از سامانه پدافند موشکی «اس‌۴۰۰» ساخت روسیه، یک مقام مسکو اعلام کرد ۲ کشور تا قبل از پایان سال جاری میلادی دومین قرارداد خرید و فروش این سامانه را امضا می‌کنند. منابع رسانه‌ای گزارش دادند «الکساندر میخیف» رئیس شرکت «روسو بورون اکسپرت» روسیه در سخنرانی‌ای در یک نشست نظامی در روسیه از احتمال امضای دومین قرارداد با ترکیه برای فروش سامانه «اس‌۴۰۰» خبر داد. 
به گزارش «تله تریدر»، مدیر این شرکت مسؤول صادرات تسلیحاتی روسیه به خارج اعلام کرد انتظار می‌رود در آینده نزدیک و در همین سال جاری (۲۰۲۱) قرارداد بین مسکو و آنکارا برای این سامانه نهایی شود. اظهارنظر این مقام روس در شرایطی انجام شده که به رغم هشدارهای واشنگتن، مسکو و آنکارا سال ۲۰۱۷ برای فروش «اس‌۴۰۰» روسیه به ترکیه توافق امضا کردند. اواخر تیر ۱۳۹۸ وزارت دفاع ترکیه اعلام کرد نخستین محموله سامانه‌های پدافند موشکی «اس‌۴۰۰» وارد ترکیه شده است.
***
یک آتش‌سوزی دیگر نزدیک فرودگاه دوبی
دیروز رسانه‌های اماراتی از وقوع یک آتش‌سوزی بزرگ در نزدیکی فرودگاه دوبی خبر دادند. به گزارش دفتر اطلاع‌رسانی شیخ‌نشین دوبی، این رخداد ظهر چهارشنبه در یک انبار مواد پلاستیکی در منطقه «بورسعید» واقع در شهر دوبی رخ داد. در این بیانیه ادعا شده است این حادثه هیچ مجروحی در پی نداشته است.
 شبکه العربیه نیز در گزارشی خبر داده آتش در نزدیکی فرودگاه دوبی شعله‌ور شده است. این چندمین حادثه از جنس انفجار و آتش‌سوزی است که طی ۲ ماه اخیر، متعاقب برقراری روابط رسمی امارات با رژیم صهیونیستی در دوبی، قطب تجاری خاورمیانه رخ می‌دهد. 10 هفته پیش نیز یک انبار در بندر جبل علی نزدیک فرودگاه بین‌المللی دوبی در آتش مهیبی سوخت. همچنین حدود ۲ ماه پیش یک انفجار مهیب در جبل علی در فاصله 15 کیلومتری دوبی رخ داد که با وجود سرپوش گذاشتن مقامات اماراتی بر آن، شبکه المیادین با دستیابی به اسناد محرمانه گزارش رئیس پلیس دوبی فاش کرد در آن انفجار در کانتینر روی عرشه یک کشتی، ۵ مهندس یا مامور اطلاعاتی اسرائیلی کشته و زخمی شده‌اند.

Page Generated in 0/0129 sec