printlogo


کد خبر: 237162تاریخ: 1400/6/4 00:00
اخبار

کاهش ۲۷ درصدی زاد و ولد در ۴ سال اخیر
بر اساس آمار منتشره از سوی مرکز آمار ایران، تعداد ولادت‌های ثبت‌شده در کشور طی سال ۹۹ در قیاس با همین آمار در سال ۹۵ با کاهش ۲۷ درصدی مواجه بوده است. مطابق با آمار منتشره از سوی مرکز آمار ایران، مجموع تعداد ولادت‌های ثبت‌شده در بهار، تابستان، پاییز و زمستان ۹۹، بیانگر تولد یک میلیون و ۱۱۴ هزار و ۱۵۵ نوزاد در سال گذشته است. آمار ولادت‌های ثبت‌شده سال گذشته در قیاس با همین آمار در سال ۹۸ (تعداد یک میلیون و ۱۹۶ هزار و ۱۳۲ ولادت) نشان از کاهش 8/6 درصدی زاد و ولد در سال ۹۹ دارد. بیش از نیمی از متولدان سال ۹۹ را پسران تشکیل می‌دهند. در واقع تعداد ولادت‌های ثبت‌‌شده برای پسران طی سال گذشته ۵۷۵ هزار و ۱۹۳ مورد و تعداد ولادت‌های ثبت‌شده برای دختران در همان سال، ۵۳۸ هزار و ۹۶۲ مورد بوده است و لذا 6/51 درصد از تعداد کل متولدان سال گذشته پسر هستند. به طور کلی آنچه از آمارها بر‌می‌آید، زاد و ولد در کشور در سال ۹۶ با کاهش 6/2 درصدی، سال ۹۷ با کاهش ۸ درصدی، سال ۹۸ با کاهش ۱۲ درصدی و سال ۹۹ با کاهش 8/6 درصدی در قیاس با همین آمار در سال پیشین خود مواجه بوده است. میزان کاهش آمار ولادت‌های ثبت‌‌شده سال ۹۹ در قیاس با ۴ سال قبل خود یعنی سال ۹۵ نیز ۲۷ درصد اعلام شده است. موارد یاد شده مطابق با مجموع آمار فصل‌های بهار، تابستان، پاییز و زمستان ۹۹ مرکز آمار ایران استخراج شده و این در حالی است که هنوز آمار سالانه (سال ۹۹) منتشر نشده و امکان اختلاف در مجموع آمار‌های فصلی با آمار سالانه به دلیل اختلاف در تاریخ گزارش‌گیری و بعضا افزایش آماری که اکنون منتشر شده است، وجود دارد. 
***
آغاز به کار بخش تزریق داروی «رمدسیویر» در مرکز روانپزشکی رازی
بخش سرپایی تزریق داروی «رمدسیویر» در مرکز آموزشی- درمانی روانپزشکی رازی (امین‌آباد) راه‌اندازی و مورد بهره‌برداری قرار گرفت. این بخش تزریق رمدسیویر که تحت پوشش دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و تحت نظارت وزارت درمان و آموزش پزشکی فعالیت می‌کند، هر روز حتی روزهای تعطیل از ساعت ۸ تا ۱۵ به بیماران کرونایی خدمت‌رسانی می‌کند. دکتر حمیدرضا خانکه، رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی گفت با هماهنگی دکتر زالی، فرماندهی ستاد مقابله با کرونا در تهران و به همت پزشکان، پرستاران و کارکنان مرکز روانپزشکی رازی و دیگر مراکز درمانی، در مدت کوتاهی به صورت داوطلبانه، نسبت به تجهیز و راه‌اندازی بخش سرپایی تزریق داروی رمدسیویر اقدام کردند. وی تصریح کرد که این بخش، از هفته آینده داروی رمدسیویر را در چارچوب بیمه‌ها، در اختیار بیماران قرار می‌دهد. 
***
اشد مجازات در انتظار تزریق‌کنندگان واکسن تقلبی
تزریق‌کنندگان واکسن تقلبی مشمول مجازات سنگین می‌شوند. محمدعلی طیبی‌سورکی، وکیل پایه یک دادگستری و عضو کمیته قانونی و حقوق عامه مرکز وکلا در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: با شیوع بیماری کرونا، اضطراب و نگرانی بین آحاد مردم ایجاد شده که جهت رهایی از این بیماری و پیشگیری از ابتلا به این ویروس، افراد در تلاشند به هر طریقی نسبت به تزریق واکسن اقدام کنند. 
وی ادامه داد: در این بین تعدادی سودجو با سوءاستفاده از این شرایط بحرانی، به تزریق آمپول شل‌کننده عضلات به جای واکسن کرونا اقدام کردند و مبالغ هنگفتی را به دست آوردند. 
طیبی در پاسخ به این سوال که مسؤولیت این افراد که اقدامی ناجوانمردانه و به دور از انسانیت را انجام داده‌اند چیست، بیان کرد: ما ابتدا باید بررسی کنیم نتیجه و اثرات تزریق چه آسیب‌هایی را به تزریق‌شوندگان وارد کرده است، بنابراین بر اثر تزریق واکسن تقلبی هر آسیبی که به تزریق‌شونده وارد آید، تزریق‌کنندگان مسؤولیت جبران خسارت را دارند و به اصطلاح محکوم به پرداخت دیه می‌شوند. طیبی ادامه داد: اگر این تزریق منجر به مرگ فرد شود، تزریق‌کنندگان به جرم قتل محکوم و تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت؛ در نتیجه فرد تزریق‌کننده از باب تسبیب و همچنین بر اساس قانون مسؤولیت‌های مدنی، مسؤول پرداخت خسارت بدنی خواهد بود. 
***
توصیه پلیس درباره خرید امن در فضای مجازی
رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتای ناجا نسبت به کلاهبرداری در فروشگاه‌های اینستاگرامی و سایت‌های واسط به شهروندان هشدار داد و گفت: به‌ منظور خرید امن آنلاین، از سایت‌های دارای نماد الکترونیک خرید اینترنتی انجام دهید. سرهنگ علی‌محمد رجبی افزود: در سال‌های اخیر با توجه به افزایش نفوذ اینترنت در خانواده‌ها، شاهد افزایش استفاده از فروشگاه‌های الکترونیکی به‌ منظور تأمین نیازهای کاربران در فضای مجازی هستیم. 
وی افزود: مجرمان سایبری با ایجاد صفحات جعلی و انجام تبلیغات فریبنده در شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های واسط با روش‌های مختلف از قبیل هدایت کاربر به صفحات درگاه جعلی بانک و سرقت اطلاعات بانکی، دریافت وجه و عدم ارسال کالا یا ارسال کالای معیوب و نظایر آن اقدام به کلاهبرداری از شهروندان می‌کنند. وی به شهروندانی که قصد خرید الکترونیکی دارند توصیه کرد: خرید از سایت‌های دارای نماد اعتماد الکترونیکی بهترین راه برای جلوگیری از کلاهبرداری‌های اینترنتی است. قانونمند کردن، ساماندهی، احراز هویت و تایید صلاحیت از مهم‌ترین مزایای نماد اعتماد الکترونیک است و وب‌سایت‌های دارای این نماد متعهد هستند که رضایت کاربر را در تمام مراحل خرید اینترنتی جلب کرده و بدرستی به وظایف خود عمل کنند. 

Page Generated in 0/0077 sec