printlogo


کد خبر: 237170تاریخ: 1400/6/4 00:00
اخبار

محسنی‌اژه‌ای:
به دنبال مچ‌گیری نیستیم هدف اصلاح امور است
رئیس قوه ‌قضائیه گفت: برای مردمی که توان پرداخت هزینه‌های کارشناسی یا اعتراض به آن را ندارند باید چاره‌جویی شود.‌حجت‌الاسلام‌والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در ادامه نشست‌های نخبگانی و تخصصی برای پیگیری برنامه‌های تحولی دستگاه قضا با بیان اینکه کارشناسی‌های نادرست علاوه بر عقوبت اخروی و مجازات‌های قانونی برای مردم و دستگاه‌های اجرایی و قضایی نیز مشکل‌ساز است، گفت: منشأ بخش قابل توجهی از مشکلات در پرونده‌های بانکی، کارشناسی‌های نادرست و غیراصولی است که باعث تشکیل پرونده قضایی و بازداشت افراد و گرفتاری خانواده‌ها و ایجاد ذهنیت نادرست در جامعه می‌شود. وی تصریح کرد: در این پرونده‌ها کارشناسی‌های غیرمتعارف می‌شود و گاهی یک ملک تا 10 برابر قیمت واقعی یا بالعکس کمتر از قیمت ارزش‌گذاری می‌شود که باعث عدم اخذ تضمین لازم برای ارائه تسهیلات می‌شود. محسنی‌اژه‌ای ادامه داد: گاهی شنیده می‌شود دستگاهی، فردی بی‌تجربه یا آلوده به فساد را به عنوان کارشناس استخدام می‌کند و آن فرد با ارائه نظر نادرست، هم باعث تضییع حقوق بیت‌المال و بدنامی جامعه شریف و تلاشگر کارشناسان می‌شود و هم برای مردم دردسر ایجاد می‌کند. رئیس دستگاه قضا در ادامه به ذکر نمونه دیگری از مشکلات ناشی از کارشناسی‌های نادرست اشاره کرد و گفت: در پرونده‌های خصوصی‌سازی نیز شاهد کارشناسی‌های غیراصولی و مساله‌دار هستیم که باعث تشکیل پرونده‌های قضایی زیادی در این زمینه شده است. وی با بیان اینکه دستگاه قضا در اصلاح روند کارشناسی‌ها به دنبال مچ‌گیری نیست، بلکه به دنبال آسیب‌شناسی برای اصلاح روندهای نادرست است، یکی از اشکالات موجود در روند کارشناسی‌ها را ارجاع غیرضروری و نادرست پرونده‌ها به کارشناسان عنوان کرد. محسنی‌اژه‌ای افزود: اینکه فقط ۱۰ درصد کارشناسی‌ها از طریق قانون رسمی کارشناسی ارجاع می‌شود، یک آسیب است که باید برای اصلاح این نحوه ارجاع، راهکار درست طراحی شود. رئیس قوه‌ قضائیه با تأکید بر لزوم حساب‌کشی دقیق از کارشناسان برای حسن انجام وظیفه در موعد مقرر، به کارشناسان نیز تأکید کرد در صورت ارجاع کارشناسی‌های متعدد به آنها در یک مقطع زمانی مشخص از پذیرش آنها بدون در نظر گرفتن توان انجام کار پرهیز کنند. محسنی‌اژه‌ای با ابراز خرسندی از تدوین ضوابط تهیه گزارش‌های کارشناسی برای کاهش اختلاف نظرات کارشناسان، در عین حال تأکید کرد: نباید در روند کاهش اختلافات به این ضوابط بسنده شود، بلکه در صورت مشاهده اختلافات فاحش و تکرار آن از سوی کارشناسان باید توضیح خواسته شده و در صورت لزوم حتی با مساله برخورد شود تا از تکرار اختلافات جلوگیری به عمل آید. رئیس قوه ‌قضائیه به موضوع آموزش همگانی نیز اشاره و تأکید کرد: بسیاری از مردم به خاطر نداشتن اطلاعات حقوقی گرفتار می‌شوند که خیلی از آنها توان پرداخت هزینه‌های کارشناسی را هم ندارند. 
***
بِنِت: 
با کشورهای عربی ائتلاف منطقه‌ای علیه ایران تشکیل می‌دهیم
«نفتالی بنت» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفت وی با تلاش‌های آمریکا برای احیای توافق هسته‌ای با ایران مخالف بوده و گفت‌وگوهای سازش با فلسطینیان را نیز رد می‌کند. به گزارش فارس، وی پیش از دیدار با «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه با نیویورک‌تایمز گفت با تلاش‌های آمریکا برای بازگرداندن توافق هسته‌ای با ایران مخالف بوده و همچنان به حملات مخفیانه این رژیم به برنامه هسته‌ای ایران ادامه خواهد داد. بنت گفت در دیدار با بایدن دیدگاه راهبردی جدیدی را درباره ایران مطرح خواهد کرد که شامل تقویت روابط با کشورهای عربی مخالف نفوذ منطقه‌ای و بلندپروازی‌های هسته‌ای ایران است و از این اقدام اقتصادی و سیاسی علیه ایران استفاده خواهد کرد و به حملات مخفیانه اسرائیل علیه ایران نیز ادامه خواهد داد. وی در این مصاحبه گفت: «چیزی که ما نیاز داریم انجام دهیم، تشکیل یک ائتلاف منطقه‌ای از کشورهای عربی منطقه است تا با یکدیگر، مانع توسعه‌طلبی و سلطه‌جویی ایران شویم».
***
گلوبال‌تایمز: 
رزمایش دریایی ایران، چین و روسیه برای مقابله با آمریکاست
روزنامه دولتی «گلوبال‌تایمز» چین در گزارشی درباره رزمایش آتی پکن، مسکو و تهران نوشت طبیعی است که چین، روسیه و ایران علیه آمریکا همکاری کنند. به گزارش ایسنا، در این گزارش آمده است: روزنامه نیویورک‌پست هنگام گزارش خبر رزمایش دریایی آتی این ۳ کشور بیان کرد «این خبر در برهه‌ای آمده است که آمریکا در تلاش است خروجش از افغانستان را تکمیل کند». خروج شتابزده آمریکا از این کشور به طور گریزناپذیری منجر به یک بحران و بی‌ثباتی در افغانستان خواهد شد. همکاری این ۳ کشور در این زمینه به حفظ صلح داخلی افغانستان و بازدارندگی در مقابل گسترش حضور نیروهای تروریستی کمک خواهد کرد اما ملاحظه اصلی آنها از این رزمایش مشترک، حفظ امنیت کشتیرانی بین‌المللی در منطقه خلیج‌فارس است و کمتر با وضعیت افغانستان مرتبط است. این روزنامه چینی همچنین مطرح کرد: رزمایش‌های مشترک میان چین، ایران و روسیه از اهمیت سیاسی نیز برخوردار است. این امر نشانگر آن است که چین و روسیه سرسختانه از ایران در زمینه صیانت از حقش در تجارت قانونی، بویژه از طریق کشتیرانی حمایت می‌کنند. پکن و مسکو از خواسته معقول تهران درباره برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) در زمینه توافق هسته‌ای حمایت کرده و ایران را در تقویت توانش در راستای تضمین امنیت منطقه تشویق می‌کنند. این موضوع می‌تواند موجب جلوگیری از مداخله زیاد نیروهای غربی در امور منطقه‌ای خلیج‌فارس و امور داخلی ایران شود. چین و روسیه با این رزمایش‌ها به افزایش توان نظامی ایران در راستای مقابله موثر آن با تهدید کشورهای غربی امید دارند. این گزارش می‌افزاید: روزنامه نیویورک‌پست همچنین اشاره کرد که این رزمایش توسط «۳ کشور از بزرگ‌ترین مخالفان اصلی آمریکا» انجام خواهد شد. 

Page Generated in 0/0070 sec