printlogo


کد خبر: 237173تاریخ: 1400/6/4 00:00
گفت‌وگوهای مشاور رهبر انقلاب با 11 نفر از بزرگان افغانستان
ولایتی: افغانستان باید ائتلافی از همه اقوام باشد

گروه سیاسی: تحولات پرشتاب افعانستان در ابعاد نظامی و سیاسی پس از فرار اشرف غنی و تسلط طالبان بر ولایت‌های این کشور در حالی جریان دارد که زمزمه‌های گفت‌وگو و مذاکرات برای تشکیل نوع حکومت آینده افغانستان آغاز شده است. به گزارش «وطن‌امروز»، ایران به عنوان یکی از کنشگران در افغانستان به تحولات همسایه شرقی خود چشم دوخته است. بر این اساس علی‌اکبر ولایتی، مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل که در زمان مسؤولیت خود در وزارت امور خارجه پرونده افغانستان و حمله شوروی به این کشور را پیگیری می‌کرد و بعدتر در جریان حکومت مجاهدان بر افغانستان و قدرت‌گیری طالبان در دهه 70 شمسی از نزدیک در جریان تحولات این کشور بود، درباره خروج آمریکا از افغانستان و آینده این کشور با خبرگزاری تسنیم گفت‌وگو کرده است. ولایتی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در رابطه با مسائل داخلی افغانستان هیچ‌گاه دخالت نکرده است و دخالت هم نخواهد کرد، گفت: این به ‌عهده مردم هر کشور و مردم افغانستان است که چه تصمیمی برای آینده خودشان بگیرند. وزیر اسبق امور خارجه تصریح کرد: ایران به ‌عنوان همسایه‌‌ای که مشترکات متعدد همچون تاریخ، دین و آداب مشترک با افغانستان دارد، معتقد است باید دوره تنش و بحران که به ‌وسیله بیگانگان پدید آمده است خاتمه یابد و مردم افغانستان زندگی مناسبی داشته باشند. وی افزود: افغانستان نقش بزرگی در شکل‌گیری فرهنگ و تمدن اسلامی داشته است. دخالت انگلیسی‌ها در گذشته در افغانستان، دخالت شوروی در دوران کمونیسم در این کشور و اکنون دخالت آمریکا در افغانستان، مردم افغانستان را متضرر کرده است، ضمن اینکه مردم این کشور آموختند زیر بار زور نروند؛ آنان با هر چیزی که بخواهد بر آنان تحمیل شود، برخورد خواهند کرد. مشاور رهبر انقلاب در امور بین‌الملل ادامه داد: آنها 20 سال با آمریکایی‌ها و بیش از 15 سال با حکومت کمونیستی شوروی جنگیدند تا توانستند آمریکا و شوروی را از افغانستان بیرون کنند و در برابر انگلیسی‌ها ایستادند و اگر بخواهیم تاریخ معاصر افغانستان را جمع‌بندی کنیم، باید بگوییم مردم افغانستان مقاوم هستند. دبیر کل مجمع بیداری اسلامی تصریح کرد: این ویژگی مردم افغانستان است و از افتخارات مردم این منطقه این است که آمریکایی‌ها را در حالی که به ذلت کشیده شدند از منطقه بیرون کردند. آمریکایی‌ها آمدند در افغانستان تا بمانند؛ در عراق هم آمدند تا بمانند اما اکنون بعد از گذشت 20 سال از اشغال افغانستان توسط آمریکایی‌ها، آنان با صدها میلیارد دلار هزینه و صدها نفر کشته‌ای که دادند، عقب‌نشینی کردند. ولایتی پیش‌بینی کرد اگر آمریکا بخواهد به ‌گونه‌ای به عراق و افغانستان بازگردد، حتما مردم این کشورها آنقدر هوشیار هستند که جلوی آنان را بگیرند و تحمل نخواهند کرد. 
 
* افغانستان هم بخشی از محور مقاومت است
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: کشورهای جبهه مقاومت، مجموعه‌ای را تشکیل می‌دهند که در تاریخ منطقه و در دنیا بی‌سابقه است. محور اصلی این مجموعه هم ایران است. این مسیری که ایجاد شده است؛ یعنی یمن- تهران- بغداد- بوکمال- دمشق- بیروت- غزه خط مقاومت است، البته افغانستان هم جزو این مجموعه است و مهم‌ترین پیروزی‌ای که به دست آورده، این است که آمریکا را بیرون کرده است. 
 
* بزرگان افغانستان معتقدند حکومت آینده باید ائتلافی از همه اقوام باشد
ولایتی با اشاره به نوع حکومت آینده افغانستان اظهار داشت: مردم افغانستان هر تصمیمی بگیرند، از نظر ما محترم است. بنده با بعضی مسؤولان بلندپایه افغانستان طی روزهای اخیر ارتباط داشتم. با بزرگان پشتون، تاجیک، شیعه و ظرف 4-3 روز اخیر با 11 نفر از بزرگان افغانستان که در مبارزات علیه شوروی سابق نقش داشتند، گفت‌وگو کردم؛ هم با شیعیان و هم با اهل‌سنت و هم با پشتون‌ها، تاجیک‌ها و هزاره‌ها صحبت کردم. در رابطه با آینده افغانستان باید بگویم هر تصمیمی مردم افغانستان بگیرند، محترم است. گفت‌وگوها با مؤثرین تحولات افغانستان وجود داشته است و به ‌نظر می‌رسد بزرگان این کشور معتقدند حکومت آینده افغانستان باید ترکیبی از همه باشد؛ پس بزرگان و کسانی که سابقه مبارزه با شوروی و آمریکا را دارند، بالاتفاق معتقدند باید حکومتی فراگیر و مرکب از همه اقوام شکل بگیرد. 
 
* حفظ قانون اساسی افغانستان بسیار مهم است
مشاور رهبر انقلاب در امور بین‌الملل تصریح کرد: دیگر آنکه اصرار دارند قانون اساسی افغانستان که میراث چند هزار شهید و مبارزات طولانی مردم افغانستان است، تغییری نکند. آمریکایی‌ها تبلیغاتی در این زمینه داشتند اما قانون اساسی آسان به دست نیامده است که با این نوع تبلیغات تحت تأثیر قرار بگیرد. آمریکایی‌ها که با قوت و اراده مردم این منطقه اخراج شدند و در حال ترک هستند، نمی‌توانند با عناوین دیگر مانند گروه‌های آموزشی و اطلاعاتی به منطقه بازگردند. مردم این منطقه هوشیارتر از آن هستند که اجازه بدهند آمریکایی‌ها که از در اخراج شدند، از پنجره برگردند. 

Page Generated in 0/0064 sec