printlogo


کد خبر: 237176تاریخ: 1400/6/4 00:00
عربستان: کسانی که یکی از واکسن‌های مدرنا، جانسون‌اندجانسون، آسترازنکا و فایزر را تزریق کرده‌اند امکان حضور در عمره‌مفرده را خواهند داشت
رقص واکسن سعودی برای آمریکا

گروه بین‌الملل: رسانه‌ها دیروز به نقل از مقامات عربستان سعودی اعلام کردند فقط افرادی که یکی از واکسن‌های مدرنا، جانسون اند جانسون، آکسفورد آسترازنکا و فایزر را تزریق کرده‌اند امکان حضور در مراسم عمره مفرده را خواهند داشت. این در حالی است که بسیاری از کشورهای در حال توسعه که عمدتا کشورهای اسلامی هستند، از واکسن‌های چینی و روسی به عنوان پایه اصلی برای واکسیناسیون استفاده کرده‌اند. به عنوان مثال امارات و سنگاپور نخستین کشورهایی بودند که واکسن سینوفارم را برای شهروندان‌شان استفاد کردند و اندونزی و پاکستان به عنوان پرجمعیت‌ترین کشورهای مسلمان هم از این واکسن‌ها استقبال کرده و سفارش بالایی را ثبت کرده‌اند. نکته قابل تأمل اینکه 2 واکنس سینوفارم و سینوواک از سوی سازمان جهانی بهداشت تاییدیه دریافت کرده‌اند. ضمن اینکه در آخرین رتبه‌بندی اثر‌گذاری واکسن‌ها، این 2 واکسن بالاتر از واکسن جانسون اند جانسون آمریکا قرار گرفته‌اند. به نظر می‌رسد سعودی‌ها در ادامه سیاست‌های غیراخلاقی و تبعیض‌آمیز خود علیه کشورهای اسلامی و سوءاستفاده از ظرفیت مراسم عمره و حج، به دنبال خوش‌رقصی برای آمریکا برآمده‌اند. به عبارت دیگر عربستان پس از خریدهای تسلیحاتی چندصد میلیارد دلاری از آمریکا اکنون در مقام بازاریابی واکسن‌های آمریکا برآمده است. 
 
* ممانعت عربستان از ورود عمره‌گزارانی که واکسن چینی زده‌اند
به گزارش ‌«وطن‌امروز» به نقل از دیلی استار، دولت عربستان تصمیم گرفته به زائرانی که واکسن سینوفارم کرونا را دریافت کرده‌اند اجازه انجام عمره را ندهد. مقامات عربستان واکسن‌های فایزر، مدرنا، آسترازنکا و جانسون اند جانسون را برای ورود به عربستان تایید کرده‌اند، در نتیجه کسانی که علاقه‌مند به انجام عمره هستند باید یکی از این واکسن‌ها را تزریق کرده باشند. عربستان قبلا اعلام کرده بود زائران باید مدارک خود را برای تزریق ۲ دوز واکسن آسترازنکا، ۲ دوز واکسن مدرنا و فایزر یا یک دوز واکسن جانسون اند جانسون ارائه دهند و کسانی که یک دوز از واکسن سینوفارم یا سینوواک را دریافت کرده‌اند باید یک دوز از یکی از 4 واکسن تایید شده‌ای که در بالا اشاره شد، تزریق کنند. همچنین تست PCR آنها باید حداکثر 72 ساعت قبل از ورود گرفته شده و منفی باشد. این شرایط در حالی از سوی مقامات سعودی اعلام شده است که تعداد زیادی از کشورهای عربی و اسلامی از واکسن‌های چینی برای واکسیناسیون استفاده کرده‌اند و ۲ واکسن سینوفارم و سینوواک از سوی سازمان بهداشت جهانی نیز تاییدیه گرفته‌اند. بر همین اساس مقامات بنگلادش از دولت عربستان درخواست کرده‌اند علاوه بر دادن اجازه ورود به واکسینه‌شده‌های سینوفارم، هزینه بلیت هواپیما برای زائران عمره را هم کاهش دهد. 
 
* وضعیت  واکسن‌های چینی در کشورهای اسلامی
چین تاکنون ۳ واکسن سینوفارم، سینوواک و کانسونا را برای واکسینه کردن و مقابله با «کووید-19» رونمایی کرده است. در این بین سینوفارم در ماه مه و سینوواک در ماه ژوئن از سوی سازمان جهانی بهداشت مورد تایید قرار گرفتند. مطابق آمار رسمی این ۲ واکسن از نظر عوارض جانبی وضعیت مطلوبی دارند تا جایی که هیچ نگرانی ایمنی قابل توجهی در جریان تزریق سینوواک در چین، برزیل، اندونزی و شیلی به وجود نیامد. درباره سینوفارم نیز تنها 79 نفر عوارض جانبی خفیفی را در پی تزریق 1/1 میلیون دوز در چین گزارش کردند که بسیار کمتر از میزان عادی گزارش عوارض جانبی متعاقب واکسیناسیون است. در مقاله‌ای که اخیرا در وبگاه «نشنال لوگو»ی امارات منتشر شده، آمده است آزمایشات در امارات عربی متحده نشان داد واکسن 86 درصد در پیشگیری از عفونت کرونا موثر است. دکتر نوال الکعبی، رئیس کمیته ملی مدیریت بالینی «کووید‌-19»، گفت در میان افرادی که در ابوظبی ایمن‌سازی شده‌اند، هیچ مورد پذیرش یا مرگ‌و‌میر در مراقبت‌های ویژه وجود ندارد، که 100 درصد آن را در برابر بیماری‌های جدی موثر می‌سازد. ماه مه نیز گزارشی که در مجله انجمن پزشکی آمریکا منتشر شد، نشان داد واکسن از عفونت‌های علامتی تا 8/72 درصد و 1/78 درصد جلوگیری می‌کند، که تا حد زیادی مطابق آنچه پیش از این سازنده داروی دولتی اعلام کرده بود، می‌شود. 
***
    ممانعت مقامات سعودی از تزریق واکسن کرونا به اتباع یمنی     
سازمان حقوق بشری «سام» مستقر در ژنو، دولت عربستان را به ممانعت از واکسیناسیون یمنی‌های مقیم این کشور در برابر ویروس کرونا متهم کرد و این اقدام را تبعیض نژادی خواند. سایت عربی ۲۱ نوشت این سازمان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد مقامات عربستان بدون هیچگونه توجیه یا تصمیم اعلام شده‌ای، مانع تزریق واکسن ویروس کرونا به برخی یمنی‌های مقیم این کشور می‌شوند. این سازمان که مقر آن در ژنو است، همچنین اعلام کرد این اقدام نقض آشکار قوانین بین‌المللی است که حق سلامت و دسترسی به دارو را تضمین کرده و تبعیض نژادی در برخورداری افراد از دریافت واکسن ضد ویروس کرونا را جرم قلمداد می‌کند. در بیانیه این سازمان همچنین آمده است: این تصمیم مقامات سعودی، زندگی هزاران شهروند یمنی مقیم این کشور را در معرض خطر ابتلا به ویروس کرونا قرار می‌دهد. سازمان سام به نقل از یک یمنی مقیم عربستان اعلام کرد هنگامی که برای دریافت دوز دوم واکسن کرونا برای دخترانش از مرکز دانشگاه «جازان» رفته، حراست این مرکز مانع وی شده است. سازمان سام از مقامات سعودی خواست اقدامات نژادپرستانه خود در قبال اتباع یمنی را متوقف کنند و آنها نیز مانند اتباع سایر کشورها واکسن دریافت کنند.

Page Generated in 0/0073 sec