printlogo


کد خبر: 237194تاریخ: 1400/6/6 00:00
کشته‌شدن ۱۰۰ افغان و ۱۳ نظامی آمریکایی در حملات انتحاری اطراف فرودگاه کابل
آمریکا از دوست خورد!

گروهک تروریستی داعش مسؤولیت انفجارهای مرگبار پنجشنبه هفته گذشته در ورودی‌های مملو از جمعیت فرودگاه بین‌المللی کابل را بر عهده گرفت. کانال تلگرامی شبکه اعماق، رسانه رسمی گروهک موسوم به امارت اسلامی عراق و شام، پنجشنبه گذشته در بیانیه‌ای که ساعاتی پس از انفجار دوم منتشر شد، اعلام کرد داعش مسؤولیت حمله را بر عهده می‌گیرد. البته در بیانیه مزبور فقط درباره تیراندازی‌ها و یک انفجار توضیح داده شده و آمده است بمب‌گذار انتحاری این گروه با نام «عبدالرحمن لوگری» جلیقه انفجاری خود را میان تجمع همدستان افغان کفار و نیروهای آمریکایی در ورودی بارون نزدیک فرودگاه کابل منفجر کرده است. با توجه به جنگ میان طالبان و داعش در سال‌های اخیر، معلوم نیست منظور تکفیری‌ها از همدستان اشغالگران فقط نیروهای طالبان بوده یا مردم عادی حاضر در محل را هم شامل می‌شده است. 
بنا بر گزارش رسانه‌های بین‌المللی، ۲ انفجار عصر پنجشنبه هفته گذشته به فاصله کوتاهی از هم در ورودی‌های میدان هوایی حامد کرزی در شرق کابل بیشترین تلفات را باعث شدند؛ نخست در کنار دروازه ابی (‌Abbey‌) فرودگاه- جایی که طی روزهای اخیر نیروهای آمریکایی و انگلیسی در آن مستقر بودند- و سپس دروازه بارون (Baron) کنار هتلی به همین نام در نزدیک فرودگاه. با این حال طبق گزارش سنتکام (ستاد فرماندهی مرکزی ارتش تروریستی آمریکا در خاورمیانه، شمال آفریقا و آسیای مرکزی)، بیشترین تلفات آنها در انفجار دوم نزدیک دروازه بارون رخ می‌دهد؛ جایی که عامل انتحاری داعش، یک اتوبوس حامل سربازان خارجی را هدف قرار می‌دهد که بر اثر آن 13 نظامی آمریکایی کشته و 18 تن دیگر مجروح می‌شوند. هنوز مشخص نیست آیا نیروهای انگلیسی و ترکیه‌ای که در کنار آمریکایی‌ها در دروازه ابی حضور داشتند نیز در این حمله آسیب دیده‌اند یا خیر؟
همچنین رسانه‌ها از انفجار‌های سوم و چهارم در ساعات منتهی به تاریکی شب نیز خبر دادند. به گزارش نیویورک‌تایمز، منابع نظامی آمریکایی مسؤولیت انفجار چهارم را در یک ساختمان مهمات و تجهیزات در کابل پذیرفته‌اند. انفجاری که به زعم آنان کنترل شده بوده و منظور جلوگیری از افتادن مهمات به دست طالبان بوده است.  این در حالی است که اکثریت رسانه‌های غربی و انگلیسی‌زبان در گزارش تلفات این انفجارها صرفا به قتل نظامیان آمریکایی اشاره کرده و اشاره‌ای به قتل عام ده‌ها زن و کودک افغان در این حملات نکرده‌اند. 
 
* طالبان: انفجارها تروریستی بود
سخنگوی گروه طالبان در نخستین واکنش به این حملات آن را تروریستی خواند و مدعی شد این گروه درباره حملات احتمالی تروریستی داعش به فرودگاه کابل اطلاعاتی در اختیار آمریکا قرار داده و به نظامیان آمریکایی هشدار داده است. 
به گفته ذبیح‌الله مجاهد، طالبان در برابر جامعه جهانی متعهد است و اجازه نمی‌دهد تروریست‌ها از افغانستان به‌ عنوان پایگاهی برای اجرای عملیات‌شان استفاده کنند.  دیگر مقام طالبان نیز اعلام کرده این انفجارها در ناحیه‌ای به وقوع پیوسته است که از سوی نیروهای خارجی تامین امنیت می‌شده است. منابع این گروه به رویترز گفته‌اند دست‌کم 28 تن از آنان کشته شده‌اند. به گفته والی طالبان در کابل، آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها و رسانه‌های غربی به خاطر کشاندن انبوهی از مردم به اطراف فرودگاه که فضا را برای انفجار تروریستی مهیا کرده مقصرند. برخی کارشناسان معتقدند این حمله بدون همکاری نیروهای خارجی امکان‌پذیر نبوده است. پیشتر مقامات روسی و چینی بارها از همکاری آمریکایی‌ها برای انتقال تروریست‌های داعش از سوریه به افغانستان پیش‌آگهی داده بودند.  عجیب آنکه تنها ساعاتی پیش از وقوع این انفجارها، مقامات نظامی آمریکایی و انگلیسی نسبت به احتمال حمله به فرودگاه کابل هشدار داده بودند. 
«جیمز هیپی» از مقام‌های وزارت دفاع بریتانیا پیش از حمله گفته بود انگلیسی‌ها گزارش موثق از حمله قریب‌الوقوع دارند، اگرچه او از گروهی که پشت این حمله قرار دارند، نام نبرد.  پس از وقوع این انفجارها نیز ژنرال کنت مکنزی، فرمانده تروریست‌های سنتکام اظهار داشت انتظار حملات بیشتری را دارد اما به روند تخلیه‌ شهروندان آمریکایی و برخی افغان‌ها ادامه می‌دهد. 
به گزارش تارنمای استارز‌ اند استرایپز - وابسته به نظامیان آمریکایی- مکنزی ۲ بمبگذار گروهک موسوم به  امارات اسلامی خراسان، شاخه شرقی داعش   را عامل انفجارهای مزبور دانست. او همچنین از انتقام از عاملان این حملات دم زد. مکنزی همچنین از ناکامی واشنگتن در مجاب کردن طالبان برای افزایش مهلت خروج اشغالگران از افغانستان بعد از مهلت 31 آگوست (سه‌شنبه این هفته) سخن گفت. فرمانده سنتکام حتی به توجیه تفتیش بدنی مسافران در ورودی فرودگاه پرداخت و ادامه داد: «من معتقدم طالبان از وقوع حملات انتحاری بیشتر در فرودگاه کابل جلوگیری کرده است. ما تا آنجا که ممکن است از طالبان برای حفاظت از نیروهای‌مان استفاده می‌کنیم».
 
* بایدن: نه می‌بخشیم؛ نه فراموش می‌کنیم!
رئیس‌جمهور ایالات متحده ساعاتی پس از انفجارهای مرگبار کابل که افکار عمومی کشورش را در بهت فرو برده، به طور زنده سخنرانی کرد. جو بایدن که به خاطر این انفجار دیدار نفتالی بنت، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در واشنگتن را به تعویق انداخته بود، عاملان انفجارهای پنجشنبه گذشته فرودگاه کابل را با لحنی منفعلانه خطاب قرار داد.  او در واکنش به کشته ‌شدن 13 تفنگدار آمریکایی در کابل گفت: «ما نخواهیم بخشید و فراموش نخواهیم کرد! به هر نحوی که شده شما را پیدا می‌کنیم تا هزینه‌اش را بدهید». بایدن مدعی شد عاملان این حمله را می‌شناسد، حال آنکه پنتاگون پیش از او داعش را مسؤول آن دانسته بود.  بایدن ادامه داد: «به فرماندهان آمریکایی دستور داده‌ام عملیات نظامی علیه مواضع داعش در افغانستان را آغاز کنند».  او در آخر مدعی شد آمریکا مصمم به انجام ماموریت تخلیه شهروندان خود از افغانستان در مهلت باقی مانده است. این در حالی است که آمریکا برخلاف ادعاهای اولیه، هیچ مسؤولیتی در قبال خارج کردن حدود 250 هزار افغانی که با نیروهای اشغالگر همکاری می‌کرده‌اند و خانواده‌های آنها نپذیرفته است. 
یک منبع پنتاگون به نشریه پالیتیکو گفته است آمریکایی‌ها، با نحوه خروج غیرمسؤولانه خود همکاران افغان‌شان را عملا در «فهرست مرگ» طالبان قرار داده‌اند.
 
* سناتورهای جمهوری‌خواه خواهان استعفای بایدن شدند
دونالد ترامپ، سلف بایدن در بیانیه‌ای ضمن اظهار تاسف شدید از کشته شدن ۱۳ نیروی نظامی آمریکا در انفجار محوطه فرودگاه کابل گفت: «نباید اجازه می‌دادیم این حادثه رخ دهد». 
همزمان با گزارش تارنمای هیل، ارگان کنگره، ۲ سناتور جمهوری‌خواه اعلام کردند به خاطر اتفاقات اخیر، مدیریت فاجعه‌بار بایدن و شکست‌های آمریکا در افغانستان، به سایر جمهوری‌خواهانی ملحق می‌شوند که خواستار استعفای جو بایدن از ریاست‌جمهوری هستند.

Page Generated in 0/0063 sec