printlogo


کد خبر: 237196تاریخ: 1400/6/6 00:00
دور دنیا

۱۰ انفجار در انبار مهمات قزاقستان با ۹۰ زخمی و ۹ کشته
در جریان وقوع ۱۰ انفجار در انبار مهماتی در جنوب قزاقستان، دست‌کم ۹۰ نفر زخمی و ۹ نفر هم کشته شدند.
 به گزارش رویترز، نورلان یرمکبایف، وزیر دفاع قزاقستان اعلام کرد آتش‌سوزی‌ای در یک انبار مهمات مربوط به ارتش این کشور در استان «ژمبیل» رخ داد. هنوز مشخص نیست علت این آتش‌سوزی چیست. وی ادامه داد سربازان حین تلاش برای اطفای حریق کشته شدند. این مهمات از یک تاسیسات در شهر «آریس» و پس از انفجار ۲۰۱۹ که به کشته شدن ۴ نفر منجر شد، به این منطقه منتقل شده بود. وزیر دفاع قزاقستان همچنین به «آزاتیک» خبرنامه محلی رادیو اروپای آزاد گفت پس از این انفجار پیشنهاد داده استعفا کند. مقام‌ها صدها تن را از نواحی اطراف و نزدیک به جاده اصلی که این استان را به آلماتی متصل می‌کند، تخلیه کردند. تا صبح دیروز ۲۸ مجروح این انفجار همچنان در بیمارستان بستری بودند. تحقیقات جنایی درباره نقض قوانین رسیدگی و نگهداری این تسلیحات در جریان است.
***
بنت به دنبال ماندگار کردن آمریکا در  عراق و سوریه
شبکه «المیادین» در گزارشی درباره دیدار نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با رئیس‌جمهور آمریکا به نقل از پایگاه صهیونیستی واللا نوشت: «انتظار می‌رود «نفتالی بنت» نخست‌وزیر اسرائیل از «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا بخواهد نیروهایش را از عراق و سوریه خارج نکند». 
بر اساس این گزارش یک مقام صهیونیست که اشاره‌ای به نام او نشده، می‌گوید: «چنین خروجی شاید به نفع ایران باشد و نقش و حضور آنها را در منطقه تقویت کند». وی در ادامه اظهاراتش تأکید کرد: «مساله نیروهای آمریکا در عراق بسیار پراهمیت است».
 از سوی دیگر، واللا خبر داد بنت در دیدار با بایدن ایده ایجاد یک ائتلاف منطقه‌‌‌ای را مطرح خواهد کرد که تل‌آویو و چند کشور عربی را در بر خواهد گرفت و هدف از آن تقویت عادی‌سازی روابط با دیگر کشورها خواهد بود. مقام مذکور همچنین ادعا کرد چنین ائتلافی از آنچه اقدامات خصمانه ایران و هدف این کشور برای تسلط بر منطقه خوانده شده، جلوگیری خواهد کرد. 
وی همچنین پیش‌بینی کرد در این دیدار، بنت تشکیل یک تیم صهیونیستی- آمریکایی مشترک را برای تعامل با مساله ایران توصیه کند. نخست‌‌وزیر رژیم صهیونیستی که بتازگی به آمریکا سفر کرده است، قرار بود روز گذشته با رئیس‌جمهور آمریکا دیدار  و با او درباره مسائل مختلف بویژه ایران رایزنی کند.
***
رایزنی رئیس «ام‌ای ۶» با فرمانده ارتش پاکستان درباره افغانستان
رئیس سازمان اطلاعات مخفی انگلیس موسوم به «‌ام‌ای ۶» در جریان سفر به پاکستان و دیدار با فرمانده ارتش این کشور پیرامون وضعیت افغانستان، خروج نظامیان آمریکایی و همکاری‌های مشترک اطلاعاتی گفت‌وگو کرد. منابع رسمی پاکستان روز جمعه از سفر «ریچارد مور» به راولپندی و دیدار با ژنرال «قمر جاوید باجوا» خبر دادند. روابط عمومی ارتش پاکستان نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: در نشست ژنرال باجوا و رئیس سازمان اطلاعات مخفی بریتانیا مسائل مربوط به منافع متقابل، همکاری‌های مشترک اطلاعاتی، دفاعی و امنیت منطقه‌ای با تمرکز ویژه بر دوران پساخروج آمریکا از افغانستان مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در این بیانیه آمده است: پاکستان در حال کمک به دستیابی به صلح، ثبات و رفاه در افغانستان است و از هیچ تلاشی برای  یافتن یک راهکار سیاسی و فراگیر در این کشور که برای صلح و رفاه منطقه‌ای حیاتی است، دریغ نخواهد کرد.
***
اهداف کنفرانس بغداد
نخست‌وزیر عراق در ملاقات با نمایندگان رسانه‌های خارجی که از کشورهایی چون ایران، مصر، تونس، ترکیه، سومالی، امارات عربی متحده و اردن برای پوشش نشست سران منطقه در بغداد حضور به هم رسانده‌اند، گفت: هدف از نشست بغداد استفاده از ظرفیت کشورهای منطقه، شرکا و دوستان برای پایان دادن به بحران‌های ادامه‌دار منطقه است. «مصطفی الکاظمی» در این ملاقات با اشاره به شرایط حساس عراق با توجه به انتخابات پیش رو گفت: ما تاکنون شرایط بدی را طی کرده‌ایم و اکنون باید فضا را برای همکاری همگان در همه حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و امنیتی فراهم کنیم. 
او با بیان اینکه عراق در گذشته مشکلاتی با برخی همسایگان خود داشته است، افزود: ما امروز می‌خواهیم این شرایط را تغییر دهیم و رسانه‌ها باید در این مسیر کمک کنند چون این موضوع فقط برای عراق مهم نیست، بلکه برای همه کشورهای منطقه اهمیت دارد. الکاظمی ضمن اشاره به تحولات این روزهای افغانستان و آنچه بر اثر اقدامات داعش بر سر عراق و سوریه آمد، گفت: ما باید این مشکلات را در سایه اتحاد و همکاری پشت سر گذاشته و شرایط خوبی را به آیندگان تحویل دهیم و این جز با اراده همه امکان‌پذیر نیست. نخست‌وزیر عراق گفت: عراق تاریخ غنی و بزرگی دارد اما متاسفانه به دلیل دیکتاتوری، سیاست‌های غیرحکیمانه و رفتارهای غلط در گذشته نتوانسته نقش مثبت و موثر خود را به درستی ایفا کند و ما می‌خواهیم عقب‌ماندگی ناشی از دیکتاتوری، فساد و مشکلات اداری، جنگ، تروریسم و... را جبران کنیم. او با تاکید بر اینکه امروز باید روابط کشورهای منطقه تقویت شود، گفت: عراق می‌خواهد به پلی برای این روابط در جهت تکامل منطقه تبدیل شود، چرا که دیگر جنگ و ناامنی کفایت می‌کند و باید به صلح و پیشرفت سلام کرد.

Page Generated in 0/0048 sec