printlogo


کد خبر: 237205تاریخ: 1400/6/6 00:00
واکسن‌ سینوفارم چین تأییدیه سازمان بهداشت جهانی را برای مصرف دارد و یافته‌های موجود حاکی از اثربخشی مثبت آن است
واکسیناسیون امن
وزیر بهداشت: برنامه‌ریزی شده است تا دهه فجر واکسیناسیون در کشور تکمیل شود

گروه اجتماعی: واردات واکسن‌های کرونای مورد تایید سازمان جهانی بهداشت (WHO) به کشور به مرز 29 میلیون دوز رسیده است. براساس آمار وزارت بهداشت تعداد واکسیناسیون صورت‌گرفته در ایران به 25 میلیون و 115 هزار و 401 دوز رسیده است.  
بر اساس آمار وزارت بهداشت، واکسن سینوفارم پرکاربردترین واکسن با کمترین عارضه در ایران است که 68 درصد از سبد واکسیناسیون را به خود اختصاص داده و واکسن‌های دیگر یعنی آسترازنکا با 18 درصد، برکت 9 درصد، اسپوتنیک 4 درصد و بهارات یک درصد در ایران مورد تزریق قرار گرفته‌اند. 
همزمان با تسریع واکسیناسیون در کشور، متاسفانه بازار سوداگری دارو و واکسن باز است. در تازه‌ترین مورد، برخی دلال‌های واردات واکسن آمریکایی و انگلیسی از طریق برخی رسانه‌ها، مدعی شدند ایران واکسن چینی سینوفارم که مورد تایید WHO است را وارد نکرده بلکه یک نوع تایید نشده از این واکسن را وارد کشور کرده و مورد استفاده قرار داده است. این شائبه‌سازی در حالی مطرح شده و از سوی رسانه‌های معاند مورد استقبال قرار گرفته که مقامات وزارت بهداشت بلافاصله نسبت به آن واکنش نشان داده و این ادعا را تکذیب کردند. 
در این باره کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو در پاسخ به تشکیک‌های ایجاد شده گفت: آنچه در ایران عرضه و مصرف شده است پلتفرم اصلی و دقیقا آن واکسنی است که از سوی سازمان جهانی بهداشت مجوز مصرف اضطراری دریافت کرده است. وی با اشاره به برخی اظهارات مبنی بر واردات واکسن سینوفارم از منابع نامعتبر، گفت: به طور کلی چین 5 واکسن کرونا عرضه کرده است که شامل سینوفارم پکن، سینوفارم ووهان، سینوواک، کان سینو و... است. جهانپور تاکید کرد: باید توجه کرد که سینوفارم پکن از واکسن‌هایی است که مورد تایید WHO قرار گرفته است. 
وی گفت: بر همین اساس هم تنها واکسن چینی دارای مجوز مصرف در ایران سینوفارم پکن است که در ماه‌های اخیر وارد شده است. ایران از ابتدای واردات واکسن تاکنون تنها واردکننده و مصرف‌کننده سینوفارم پکن بوده است که مورد تایید سازمان جهانی بهداشت است. در ضمن این به معنای نامعتبر بودن واکسن سینوفارم ووهان، نیست؛ چرا که ده‌ها میلیون دوز از آن واکسن در چین استفاده شده است مضاف بر اینکه حسب اطلاع، سینوفارم ووهان نیز در حال انتقال به پلتفرم اصلی‌ است و در آینده احتمالا تنها یک واکسن سینوفارم از سوی چین عرضه خواهد شد. 
سخنگوی سازمان غذا و دارو همچنین یادآور شد: در هر صورت آنچه در ایران عرضه و مصرف شده است پلتفرم اصلی و دقیقا آن واکسنی است که از سوی سازمان جهانی بهداشت مجوز مصرف اضطراری دریافت کرده است و داده‌ها و یافته‌های موجود از اثربخشی آن در ایران، مستندات و مدارک کارایی و اثربخشی پلتفرم اصلی یا همان سینوفارم پکن محسوب خواهد شد. 
در این باره معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در استان تهران نیز در واکنش به برخی اظهارات مبنی بر واردات واکسن سینوفارم از منبعی که تاییدیه سازمان جهانی بهداشت ندارد، گفت: همه واکسن‌های مورد استفاده برای واکسیناسیون تاییدیه اضطراری سازمان جهانی بهداشت را دارند و اثربخشی آنها کاملا محرز است. 
نادر توکلی در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» با بیان اینکه همه واکسن‌های تولید شده کرونا چه خارجی و چه داخلی با برند‌های مختلف که مورد استفاده قرار گرفته‌اند مجوز اضطرار تزریق را از سازمان جهانی بهداشت دریافت کرده‌اند و از کارایی قابل قبول 60 تا 80 درصدی درمقابله با بیماری «کووید-19» برخوردارند، گفت: این واکسن‌ها توانسته‌اند آمار مرگ‌و‌میر و جلوگیری از بیماری را در دنیا بشدت پایین بیاورند. در چنین شرایطی تزریق واکسن کرونا با هر برند، مارک یا اسمی کمک می‌کند آمار مرگ‌و‌میر کاهشی شود. وی در ادامه با تاکید بر اینکه از زمانی که کادر درمان کشور در ۶ ماه گذشته با واکسن‌های مختلف داخلی و خارجی واکسینه شده‌اند، میزان فوتی‌ها در این بخش کاهش یافته است، گفت: افرادی که واکسن کرونا دریافت کرده اما مجدد به این بیماری دچار شده‌اند، بیماری آنها در حدی نبوده است که منجر به مرگ شود. 
معاون درمان ستاد مقابله با کرونای استان تهران اظهار داشت: درشرایط کنونی که بیماری کرونا با سویه‌های مختلف شیوع گسترده‌ای دارد، پوشش واکسیناسیون با هر برندی الزامی است و در صورت دستیابی به نخستین واکسن باید خود را در مقابل این بیماری واکسینه کرد. توکلی با بیان اینکه برخی‌ها جسته‌و‌گریخته کارایی واکسن‌های کرونا را زیر سوال می‌برند، افزود: این در حالی است که هر واکسنی که مجوز تزریق اضطراری را می‌گیرد کارایی لازم در مقابل بیماری «کووید-19» را دارد. در دولت جدید نیز اعلام شده است واکسیناسیون باید با شدت و حدت بیشتری انجام شود و سری افرادی که عمدا از تزریق واکسن کرونا امتناع می‌کنند باید محدودیت‌های اجتماعی برای آنها لحاظ شود، چرا که همین افراد می‌توانند باعث تشدید بیماری در جامعه شوند. 
***
    تکمیل واکسیناسیون عمومی تا دهه فجر   
در حالی که ویروس کرونا کماکان در کشور در حال تاخت‌و‌تاز است اما سرعت‌بخشی به واکسیناسیون با تکیه بر واردات واکسن‌های مورد تایید سازمان جهانی بهداشت و واکسن‌های تولید داخل همچنان در دستور کار قرار دارد و در این زمینه وزیر بهداشت دولت سیزدهم وعده داده تا دهه فجر واکسیناسیون همه مردم انجام می‌شود. بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت در حاشیه سفر به استان خوزستان گفت: لازم است مردم برای کنترل این ویروس و مقابله با آن با کادر درمان همکاری داشته باشند. وی افزود: یکی از موثرترین راهکارهای مقابله با کرونا انجام واکسیناسیون است که مردم باید نسبت به دریافت هر گونه واکسن موجود و انجام واکسیناسیون خود به‌سرعت اقدام کنند. وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تخصیص سهمیه واکسن به خوزستان مطلوب است و تا ایام مبارک دهه فجر انجام واکسیناسیون کامل مردم کشور برنامه‌ریزی شده است. وی بیان داشت: کرونا اگر چه دیده نمی‌شود ولی یک بحران است و مردم چون این ویروس را نمی‌بینند متوجه شرایط نمی‌شوند، لذا لازم است مردم رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، بویژه زدن ماسک را در دستور کار خود قرار دهند. عین‌اللهی در ادامه گفت: الان در دنیا ثابت شده کشورهایی که واکسیناسیون خوبی انجام داده‌اند میزان مرگ‌و‌‌میر آنها به‌‌مراتب پایین‌تر آمده است. او افزود: واکسیناسیون باید هر چه سریع‌تر انجام شود و مردم دنبال نوع واکسن نباشند. در یک سال و نیم اخیر کادر درمان به صورت شبانه‌روز در حال خدمات‌رسانی هستند و در مواردی مجبور می‌شوند تا چند روز خانواده خود را نبینند که جای تشکر دارد. عین‌اللهی ادامه داد: جامعه پزشکی ما هما‌ن‌گونه که در دوران دفاع‌مقدس خوش درخشید، در بحران کرونا هم در خط مقدم قرار داشته و شب و روز در حال زحمت کشیدن است. وزید بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: واردات واکسن کرونا به کشور سرعت گرفته است. 
***
پرداخت هزینه سهم کوواکس از سوی ایران
ایران تنها کشوری است که هزینه واکسن‌های خریداری شده از کوواکس (به میزان 8/16 میلیون دوز) را کامل پرداخت کرده است. این خبر را نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران اعلام کرد. 
جعفر حسین در حاشیه بازدید از مرکز واکسیناسیون «کووید-19» ایران‌مال افزود: متاسفانه به دلایل مختلف از جمله گسترش اپیدمی در سراسر جهان و کمبود منابع برای تولید واکسن، ارسال برخی محموله‌های خریداری شده اندکی با تاخیر مواجه شده است؛ تاکنون حدود 8/5 میلیون دوز واکسن به ایران وارد شده و امیدواریم با مذاکراتی که انجام می‌شود، بتوانیم بزودی از کشورهای دیگر واکسن‌ها را وارد کنیم؛ کوواکس هم بزودی محموله جدیدی به ایران ارسال خواهد کرد. وی اظهار داشت: مردم باید بدانند که واکسن آنها را از ابتلا به بیماری محافظت نمی‌کند و فقط جلوی موارد شدید بیماری و مرگ‌ومیر را می‌گیرد، از این رو سایر اقدامات پیشگیرانه مانند استفاده از ماسک، رعایت فاصله فیزیکی، شستن مکرر دست‌ها و پیشگیری از تجمعات باید رعایت شود تا بتوانیم سرایت بیماری را کنترل کنیم. حسین بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران در داخل کشور در حال تولید چند واکسن است که ۲ مورد از آنها به مرحله بهره‌برداری رسیده است. وی بر همکاری بخش خصوصی تاکید کرد و گفت: بخش خصوصی در چارچوب قوانین و مقررات مربوط می‌تواند در تکمیل ظرفیت‌های کشور در زمینه سلامت به دولت کمک کند. 
***
جلوگیری از مرگ هزاران نفر در خیز پنجم کرونا با واکسیناسیون
طبق گزارش‌های موجود انجام واکسیناسیون در پیک پنجم مانع مرگ و میر ده‌ها هزار نفر در کشور شد. سرپرست مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت گفت: واکسیناسیون از بستری و مرگ ده‌ها هزار نفر بویژه افراد بالای ٧٠ سال در پیک 5 کرونا جلوگیرى کرد.
شریفى‌زارچى گفت: در پیک پنجم کرونا آمار ابتلا، مرگ و بستری به دلیل شیوع کرونا دلتا افزایش یافت.
وی ادامه داد: واکسیناسیون بنا بر آمار و اطلاعات جمع‌آوری شده در مرکز آمار وزارت بهداشت، از بستری و مرگ ده‌ها هزار نفر بویژه افراد بالای ٧٠ سال جلوگیرى کرده است.
شریفى‌زارچى درباره خبر بستری و فوت سالمندان با وجود تزریق واکسن کرونا هم توضیح داد و گفت: بعد از دریافت ٢ دوز واکسن استفاده از ماسک و توصیه‌های بهداشتی جدی گرفته شود، چرا که افراد ١٠٠ درصد ایمن نمی‌شوند.
وی یادآور شد: هفته گذشته نامه‌ای به وزیر بهداشت نوشتم و آمارهایی را ارائه دادم تا نشان دهم که حتی اگر فردی 2 دوز واکسن زده باشد کامل ایمن نیست. وی ادامه داد: بنا بر آمارها، بسیاری از سالمندان با وجود اینکه زمان تزریق واکسن آنها رسیده است هنوز واکسن تزریق نکرده‌اند، خواهشمندیم تمام کسانی که نوبت واکسیناسیون آنها فرا رسیده است برای تزریق واکسن مراجعه کنند، چرا که واکسیناسیون تا حد زیادی از بستری و مرگ‌و‌میر کم می‌کند.

Page Generated in 0/0066 sec