printlogo


کد خبر: 237212تاریخ: 1400/6/6 00:00
اخبار

۸۰ درصد بودجه افغانستان یک‌ شبه ناپدید شد
طالبان پس از به دست گرفتن قدرت برای اداره کشور افغانستان تنها 6/1 میلیارد دلار بودجه دارد، چراکه بانک‌ها و مؤسسات بین‌المللی کمک‌های خود را قطع کرده‌اند. به گزارش راشاتودی، در ۲ دهه اخیر حدود ۸۰‌درصد بودجه افغانستان توسط آمریکا و سازمان‌های بین‌المللی فراهم می‌شد و حالا این پول‌ها بلوکه شده‌اند. هفته گذشته صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد دسترسی طالبان به منابع مالی افغانستان را مسدود کرده است که این شامل ۳۷۰ میلیون دلاری می‌شود که قرار بود اواخر این ماه به دست دولت افغانستان برسد. دولت بایدن هم اعلام کرد دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان در آمریکا برای طالبان در دسترس نخواهد بود. طبق آنچه رسانه‌ها و مقامات دولت سابق افغانستان اعلام کرده‌اند حدود 5/9 میلیارد دلار از دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان در بانک‌های آمریکا بلوکه شده است. آلمان هم که یکی از بزرگ‌ترین حامیان مالی افغانستان بود، کمک ۵۰۰ میلیون دلاری امسال خود را لغو کرده است. اتحادیه اروپایی نیز که اعلام کرده بود در ۴ سال آینده 4/1 میلیارد دلار به افغانستان کمک می‌کند، فعلا این برنامه را تعلیق کرده است. لغو این کمک‌های مالی، کار طالبان را سخت خواهد کرد و تأثیری مستقیم بر زندگی شهروندان افغانی خواهد گذاشت. طبق اعلام کمیته امداد بین‌الملل حدود 4/18 میلیون افغانی نیازمند کمک‌های انسان‌دوستانه هستند.
***
مخبر:
وعده‌های دولت باید احصا و جدول زمان‌بندی آن تهیه شود
معاون اول رئیس‌جمهور گفت: وزرا باید جدول زمان‌بندی برای تحقق وعده‌های خود تهیه کنند. محمد مخبر در نخستین جلسه هیات دولت با اشاره به وعده‌های رئیس‌جمهور در زمان انتخابات اظهار کرد: مردم رئیس‌جمهور را به صدق می‌شناسند. رئیس‌جمهور وعده‌هایی به مردم داده است، وزرا هم در کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی قول‌هایی داده‌اند. حداقل 7 یا 8 رئیس کمیسیون به من گفته‌اند قول‌های داده شده چه می‌شود؟ وی ادامه داد: وعده‌های رئیس‌جمهور احصا شده است و باید ظرف زمانی تحقق این وعده‌ها مشخص شود. قول‌های وزرا هم باید احصا شود؛ هر وزیری وعده‌های خود را احصا کرده و زمان‌بندی و جدول‌بندی کند تا ماهانه روند پیشرفت وعده‌ها بررسی شود. معاون اول رئیس‌جمهور همچنین تصریح کرد: اگر وزیر راه‌و‌شهرسازی قرار است یک میلیون مسکن در سال بسازد، باید مشخص کند در هر ماه چه تعدادی مسکن ساخته می‌شود. باید در وزارتخانه‌ها مشخص شود تولید به چه میزان انجام می‌شود؛ یعنی زمان‌بندی داشته باشد و وزرا هم باید این زمان‌بندی را مشخص کنند. مخبر همچنین تاکید کرد: تقویت ارزش پول ملی یکی از وعده‌هایی است که باید محقق شود. 
 
* تسهیل ترخیص کالای اساسی  از گمرک پس از ورود مخبر
مخبر همچنین درباره وضعیت کالاهای اساسی کشور گفت: با آنکه ذخیره کالاهای اساسی را در وضع بدی تحویل گرفتیم اما در این مدت کم توانسته‌‎ایم ذخیره کالاهای اساسی را به نقطه مطمئن برسانیم. وی تاکید کرد: اقدامات خوبی انجام شد و واردات خوبی داشتیم و بعضی کالاها که در بنادر بود، ترخیص و وارد کشور شد و امروز می‌توانم این خبر خوب را به مردم بدهم که ذخیره کالاهای اساسی در کشور به نقطه مطمئنی رسیده است.  در همین رابطه مدیر کل گمرک شهید رجایی ‌با اشاره به اینکه‌ از ابتدای سال تقریبا 2 میلیون تن کالای اساسی از گمرک شهید رجایی ترخیص شده است و تشریفات ترخیص بیش از ۶۰ هزار تن کالای اساسی دیگر از جمله گندم در جریان است،‌ گفت: این روند در روزهای پیش رو نیز با سرعت بیشتری در حال انجام است و به نظر می‌رسد در روزهای آتی بازار شاهد تزریق حجم قابل توجهی از اقلام اساسی باشد.  ابوالفضل اکبرپور در گفت‌و‌گو با تسنیم گفت: این اقلام عمدتا شامل گندم، برنج، دانه‌های روغنی، شکر، روغن دارو و کود شیمیایی مورد نیاز کشاورزان است. وی افزود: از ابتدای سال 334 هزار تن گندم به گمرک شهید رجایی اظهار شده که 210 هزار تن آن ترخیص شده و 120 هزار تن نیز درآستانه ترخیص است و بزودی به بازار مصرف تزریق خواهد شد. این مقام مسؤول با اشاره به تاکیدات معاون اول رئیس‌جمهور درباره تامین کالای اساسی گفت: فرآیند ترخیص کالای اساسی بدون وقفه در حال انجام است و با تاکید معاون اول رئیس‌جمهور در صورت تکمیل اسناد وارداتی، ترخیص اقلام مورد نیاز مردم بدون هیچ‌گونه معطلی انجام خواهد شد.
***
فروش خُرد سهام عدالت تکذیب شد
مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار با رد خبر منتشر شده مبنی بر آغاز فروش سهام عدالت از روز شنبه اعلام کرد این موضوع با توجه به شرایط حاکم بر بازار به صورت بلوکی انجام خواهد شد. سیدمهدی پارچینی، مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد همان‌گونه که طی مصاحبه قبلی عنوان شد، طی مدت اخیر با ارائه گزارش‌های جذاب توسط شرکت‌های حاضر در سبد سهام عدالت، شاهد افزایش تقاضای خرید در این دسته از شرکت‌ها بودیم، از طرفی برخی دارندگان سهام عدالت اقدام به ثبت تقاضای فروش در سامانه مربوط کرده بودند. وی افزود: لذا با توجه به شفاف شدن وضعیت حاکم بر اقتصاد و فضای سیاسی کشور مقرر شد در صورتی که سهامداران قصد بهره‌مندی بیشتر از منافع آتی دارایی‌های خود را دارند، جهت حفظ منافع این دسته از سهامداران فرصتی به منظور بازنگری درخواست‌های فوق داده شود. پارچینی در ادامه اظهار داشت: پس از اتمام فرصت اعلامی، در آینده و بسته به شرایط حاکم بر بازار اقدام به واگذاری سهام‌های فوق به صورت بلوکی خواهد شد. مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: ضمن رد خبر منتشر شده مبنی بر آغاز فروش سهام عدالت از روز شنبه(امروز) اعلام می‌شود این موضوع با توجه به شرایط حاکم بر بازار و به صورت بلوکی انجام خواهد شد. وی در پایان افزود: در پایان از فعالان محترم تقاضا می‌شود اخبار مربوط به بازار سرمایه را فقط از مراجع رسمی و متولی امر پیگیری کنند و توجهی به اخبار غیرموثق نداشته باشند. 

Page Generated in 0/0066 sec