printlogo


کد خبر: 237278تاریخ: 1400/6/8 00:00
فاطمه سادات علوی: طنز سیاسی زهر انتقاد را می‌گیرد

فاطمه سادات علوی نویسنده کتاب «پروپوزارت» که یکی از نویسندگان آثار مجموعه چند جلدی «تدبیر‌های کلیدی» است، در گفت‌‌‌‌‌‌‌‌و‌گو با «وطن امروز» از چالش‌های پیش روی نگارش این اثر گفت.
 
* نوشتن این کتاب از طرف انتشارات به شما پیشنهاد شد یا داستان دیگری داشت؟
داستان این بود که دولت‌های یازدهم و دوازدهم قدرت سوژه‌آفرینی‌شان بالا بود و اثراتی داشت که راحت می‌شود گفت تا 1500 با روحانی و آثارش! و حیف بود به ابعاد این دولت پرداخته نشود، لذا در باشگاه طنز انقلاب تصمیم بر این شد که به ابعاد مختلف دولت روحانی بپردازیم و با این کتاب‌ها بدرقه‌اش کنیم. 
مجموعه دولت و رئیس‌جمهور سابق یک مدت خیلی شاکی بودند که چرا هیچ کس از موفقیت‌های ما صحبتی نمی‌کند، دیدم بیراه هم نمی‌گویند، تصمیم گرفتم به بخش موفقیت‌ها و دستاورد‌های دولت بپردازم اما خب! موفقیت‌های دولت آقای روحانی طوری بود که جز به زبان طنز نمی‌شد نوشت!
 
* نثر کتاب مقاله علمی و خیلی رسمی است، چرا این قالب را انتخاب کردید؟
بهترین قالبی که به نظرم آمد می‌تواند گویای موفقیت‌های دولت باشد مقاله علمی بود که استدلال می‌کرد و خیلی دقیق موفقیت دولت را اثبات می‌کرد. قالب‌های دیگر ممکن بود باز هم باعث شود مردم موفقیت دولت را کتمان کنند اما این نظریات دقیق علمی و استدلال‌های هر مقاله راه را بر منتقدان بسته است. 
 
* واقعا جای خالی طنز سیاسی در بین کتاب‌های ما بشدت احساس می‌شود. درباره اهمیت این نوع ادبیات بگویید. 
طنز سیاسی زهر انتقاد را می‌گیرد و می‌تواند حتی فراجناحی و حزبی اثرگذار باشد. 
 
* نویسند‌گان طنز‌نویس خانم بسیار انگشت‌‌شمارند؛ شرایط فعالیت بانوان در این حوزه چه سختی‌هایی دارد؟
الان در باشگاه طنز انقلاب خانم‌های طنزپرداز خوبی داریم که آموزش دیده‌اند و وارد حیطه‌های مختلف نویسندگی شده‌اند. خب! به هرحال یکسری محدودیت‌های خودخواسته برای ما وجود دارد که برخی بانوان شاید این محدودیت‌ها را رعایت نکنند اما دنبال طنز عفیف و در عین حال درست بودیم. فضا به نسبت قبل خیلی بهتر شده و آن گارد سابق از طرف مخاطب دیگر وجود ندارد. در کل با پشتکار و مطالعه و استمرار در نوشتن خیلی از سختی‌ها برطرف می‌شود و در خیلی زمینه‌ها می‌شود وارد کار شد و نوشت و اثرگذار بود. 
 
* سخن پایانی و هر نکته‌ای که پرسیده نشد.
ممنون! نکته‌ای نیست. فقط از همه اعضای دولت سابق که ممکن است در انتخابات بعدی شرکت کنند می‌خواهم مقالات این کتاب را جدی نگیرند و منبع برای انتخابات بعدی قرار ندهند.
ممنون! نکته‌ای نیست. فقط از همه اعضای دولت سابق که ممکن است در انتخابات بعدی شرکت کنند می‌خواهم مقالات این کتاب را جدی نگیرند و منبع برای انتخابات بعدی قرار ندهند.

Page Generated in 0/0054 sec