printlogo


کد خبر: 237286تاریخ: 1400/6/8 00:00
ترکیه طی یک ماه ابتدا طالبان را اشغالگر خواند و حالا می‌خواهد آن را به رسمیت بشناسد
سیاست آفتاب‌پرست

دولت‌های ترکیه و شاید هم قطر نخستین دولت‌هایی خواهند بود که حکومت طالبان در افغانستان را به رسمیت خواهند شناخت. تارنمای میدل‌ایست‌آی، گزارش داده دولت ترکیه پیش‌نویس توافقی با امارت طالبان در افغانستان را آماده کرده است. بر اساس این گزارش اگرچه سخنگویان طالبان از پاسخگویی به پرسش‌ در این باره خودداری کرده و منابع رسمی ترکیه و قطر نیز تاکنون در این باره به ‌طور رسمی چیزی نگفته‌اند اما این رسانه انگلیسی به نقل از 2 منبع آگاه، به اطلاعاتی مهم در این باره دست یافته است. گفته می‌شود طبق این توافقنامه قرار است ترکیه و قطر به ‌صورت مشترک فرودگاه بین‌المللی کابل را مدیریت کنند. البته یک شرکت خصوصی که کارمندان آن متشکل از سربازان و پلیس سابق ترکیه است، امنیت فرودگاه کابل را بر عهده خواهند گرفت. از آنجا که تنها دفتر رسمی گروه طالبان خارج از خاک افغانستان در دوحه، پایتخت قطر قرار گرفته، به نظر می‌رسد شرکت امنیتی مزبور ارتباطاتی نیز با قطر داشته باشد. 
بر اساس این گزارش، این رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه است که باید پیش‌نویس توافق با طالبان پس از اتمام روند خروج آمریکا را که هفته‌ آینده نهایی می‌شود، تایید کند!
اردوغان به عنوان رئیس‌جمهور تنها کشور متحد آمریکا و عضو ناتو که پس از خروج نیروهای اشغالگر آیساف- شامل نظامیان آمریکایی و ناتو- نیروهایش را در افغانستان باقی نگاه می‌دارد، وظیفه هماهنگی با واشنگتن و بروکسل را بر عهده گرفته است و به احتمال زیاد در آینده نزدیک، طالبان را به‌ عنوان دولت مشروع افغانستان به رسمیت می‌شناسد. 
ترکیه از زمان مطرح شدن طرح فوری خروج نظامیان آمریکا و ناتو از افغانستان در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ، پیشنهاد تامین امنیت منطقه سبز امنیتی کابل- شامل محله وزیر اکبر خان، محله دیپلماتیک مجاور آن و میدان هوایی بین‌المللی حامد کرزی در شمال آن - را مطرح کرده بود. 
پس از شتاب گرفتن خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان با دستور مستقیم بایدن، آنکارا به واشنگتن پیام فرستاد که در ازای حمایت‌های لجستیکی و مالی، حاضر است مسؤولیت امنیت فرودگاه کابل را پس از خروج آمریکایی‌ها بر عهده بگیرد. 
البته این موضوع ابتدا با مخالفت طالب‌های تازه حاکم شده در پایتخت مواجه شد و ترکیه بیش از 500 نیروی خود را هفته گذشته از افغانستان فراخواند. 
گمانه‌زنی درباره به رسمیت شناخته شدن امارت طالبان در افغانستان توسط رژیم آنکارا کمتر از یک ماه پس از آن است که رجب طیب اردوغان، تصرف شهر کابل به دست شبه‌نظامیان این گروه را اشغالگری خوانده بود. 
با این وجود هنگامی که طالبان در ارگ ریاست‌جمهوری کابل مستقر شد و مواضع خود را در اغلب استان‌های کشور محکم کرد، لحن ترک‌ها تغییر کرد و کاخ آک‌سارای آنکارا پیام‌های دریافت شده از سوی این گروه را مثبت ارزیابی کرد تا ثابت شود اردوغان فاقد هر نوع نگاه ایدئولوژیک بوده و یک آفتاب‌پرست به تمام معنا در عالم سیاست است. 
در نهایت سه‌شنبه گذشته، مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه اعلام کرد کشورش با همه طرف‌ها در افغانستان از جمله طالبان در حال مذاکره است.

Page Generated in 0/0057 sec