printlogo


کد خبر: 237287تاریخ: 1400/6/8 00:00
دور دنیا

گزارش سازمان ملل از جنایات ۲۰۲۱ اسرائیل در کرانه باختری
دفتر سازمان ملل برای هماهنگی امور انسانی در اراضی فلسطین، با انتشار گزارشی، آماری از جنایات رژیم صهیونیستی طی سال جاری میلادی در کرانه باختری ارائه کرد، بدون اینکه به وضوح این جنایات را محکوم کند. به نوشته «عربی ۲۱»، بر اساس این گزارش آماری، طی سال جاری میلادی، در کرانه باختری ۵۵ فلسطینی به دست نیروهای اشغالگر شهید و ۸۸۱ نفر کوچانده شده‌اند. بنا بر این گزارش، اشغالگران صهیونیست طی این مدت، ۶۲۴ ساختمان را تخریب کرده‌اند که ۵۲۷ ساختمان آن در منطقه C کرانه باختری قرار دارد و با تخریب این تعداد ساختمان، ۷۳۳ فلسطینی به اجبار کوچانده شدند. علاوه بر آن، ۹۷ ساختمان در قدس شرقی تخریب شد و ۱۴۸ فلسطینی نیز از این بخش کوچانده شدند. بهانه صهیونیست‌ها برای این تخریب‌ها، ساخت‌و‌ساز غیرقانونی و بدون مجوز صادره از سوی تل‌آویو است. 60 درصد مساحت کرانه باختری را منطقه C تشکیل می‌دهد و ساکنان این منطقه بدون داشتن مجوز از سوی اشغالگران حق هیچ‌گونه ساخت‌و‌ساز یا بازسازی اراضی خود را ندارند. بنا بر توافقنامه اسلو ۲، که سال ۱۹۹۵ میان سازمان آزادی‌بخش فلسطین و اشغالگران امضا شد، کرانه باختری به 3 بخش C ، B، A (الف، ب، ج) تقسیم شد.  منطقه A (الف) شامل ۱۸ درصد کرانه باختری و از لحاظ امنیتی و اداری تحت اداره حکومت فلسطین است. منطقه B (ب) ۲۱ درصد کرانه باختری است که مدیریت غیرنظامی آن با حکومت فلسطین و مدیریت امنیتی آن با اسرائیل است اما منطقه C (ج) ۶۱ درصد کرانه باختری را شامل می‌شود و کاملا از نظر مدنی، اداری و امنیتی در اختیار اسرائیل است. 
***
احتمال بازنگری در تصمیم افزایش تولید در نشست آتی اوپک‌پلاس
وزیر نفت کویت دیروز اعلام کرد مساله افزایش تولید نفت که ماه گذشته از سوی اعضای اوپک‌پلاس مورد توافق قرار گرفت، ممکن است در نشست آتی این گروه که یکم سپتامبر (۱۰ شهریور) برگزار می‌شود، مورد بازنگری قرار گیرد. به گزارش خبرگزاری رویترز، سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانی چون روسیه که در مجموع به اوپک‌پلاس شناخته می‌شوند، روز چهارشنبه تشکیل جلسه می‌دهند تا درباره توافق‌های قبلی پیرامون افزایش ۴۰۰ هزار بشکه در روز نفت برای چند ماه آینده بحث و تبادل نظر کنند. «محمد عبداللطیف الفارس» وزیر نفت کویت به رویترز گفت: بازارها روند کندی می‌یابند.  
وی افزود: از زمان آغاز موج چهارم «کووید-۱۹» در برخی مناطق، باید مراقب باشیم و این افزایش تولید را مورد بازنگری قرار دهیم. همچنین ممکن است افزایش ۴۰۰ هزار بشکه در روز متوقف شود. الفارس همچنین گفت اقتصاد کشورهای شرق آسیا و چین همچنان تحت تاثیر «کووید-۱۹» است و از این رو باید جانب احتیاط را رعایت کرد. دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا از اوپک و متحدانش خواسته است برای مقابله با افزایش قیمت بنزین که از نظر آنها تهدیدی برای بهبود اقتصاد جهانی است، تولید نفت را افزایش دهند. 
***
حمله بی‌سابقه  کرونا به توکیو
خبرگزاری ان‌‌اچ‌کی ژاپن نوشت تعداد بیماران بدحال مبتلا به کرونا در پایتخت ژاپن به 297 نفر رسیده است که برای دومین روز پیاپی آمار بی‌سابقه‌ای را رقم ‌زده است. تعداد مبتلایان بدحال در سراسر کشور نیز در حال افزایش است. روز جمعه، این تعداد به رقم بی‌سابقه 2000 نفر رسید اما روز شنبه گزارش شد 60 نفر دیگر نیز در وضعیت وخیمی هستند که برای 16 روز پیاپی رقم بی‌سابقه‌ای است. 
یک پزشک در توکیو می‌گوید در چند هفته اخیر تعداد افرادی که علائم شدید داشته یا جان باخته‌اند سیر صعودی داشته است. موریئوکا شین ایچیرو از مرکز ملی بهداشت و پزشکی جهانی می‌گوید: «یک‌سوم بیماران بستری شده بدحال هستند. افراد در سنین 20 تا 40 سال به دستگاه اکسیژن یا تنفس مصنوعی نیاز دارند. بیماران نسبتا جوانی در حال جان ‌باختن هستند». 
***
آماده‌باش کامل ارتش چین همزمان با تحرکات نظامی آمریکا در منطقه
منابع خبری روز یکشنبه از آماده‌باش کامل ارتش چین همزمان با تردد ناوهای آمریکا در منطقه رزمایش تایوان با این کشور خبر دادند. به نوشته روزنامه انگلیسی زبان «گلوبال تایمز»، ارتش چین کنترل کاملی بر وضعیت منطقه دارد و فعالیت‌های تحریک‌آمیز آمریکا نمی‌تواند این وضعیت را تغییر دهد. سخنگوی وزارت دفاع چین در این زمینه گفت، فرماندهی بخش شرقی ارتش چین با پایش اوضاع تردد ناو آمریکایی را هنگام عبور از تنگه تایوان (روز جمعه) ردیابی و نظارت کرد. رسانه‌ها گزارش دادند که این هشتمین باری است که ایالات متحده کشتی‌های جنگی را از طریق تنگه تایوان عازم منطقه کرده است. سخنگوی وزارت دفاع چین گفت ایالات‌متحده بارها چنین اقدامات تحریک‌آمیزی را انجام داده و این ثابت می‌کند ایالات متحده بزرگ‌ترین تهدید برای صلح و ثبات است و بزرگ‌ترین خطرات امنیتی را در تنگه تایوان ایجاد می‌کند. ما بشدت با این امر مخالفیم و آن را محکوم می‌کنیم. این مقام نظامی چین گفت، ایالات‌متحده باید از تحریکات دست ‌بردارد و از اصل چین واحد پیروی کند. ارتش چین در تمام مدت آماده‌باش است تا قاطعانه از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی محافظت کند.
***
میقاتی خیال انصراف دارد
روزنامه لبنانی الدیار در گزارشی به آخرین وضعیت تشکیل کابینه جدید این کشور پرداخت. الدیار گزارش داد: همه تحولات مثبتی که درباره روند تشکیل کابینه لبنان طی روزهای گذشته شکل گرفته بود، طی چند ساعت بر باد رفت و وی به جای اینکه به تشکیل کابینه نزدیک باشد، به انصراف نزدیک‌تر است. این رسانه لبنانی از قصد میقاتی برای انصراف خبر داده و می‌نویسد: این تصمیم پس از حضور اخیر وی در بعبدا گرفته شده است. 

Page Generated in 0/0073 sec