سال گذشته نظام آموزشی کشور به دلیل شیوع ویروس کرونا روند جدید و مبتنی بر آموزش مجازی را تجربه کرد؛ آموزشی که با وجود تمام تلاشهای صورتگرفته در آن، از نظر برخی کارشناسان پاسخگوی نیاز علمی کشور در سالهای آینده نیست. با نزدیک شدن به مهرماه چنین به گوش میرسد که با توجه به میزان شیوع بیماری در کشور، دانشآموزان مانند سال گذشته باید مهرماه را به صورت مجازی در کلاسها شرکت کنند و در صورت تغییر در روند بیماری، آموزش به صورت ترکیبی ادامه پیدا میکند. در این زمینه سرپرست وزارت آموزشوپرورش از آغاز سال تحصیلی در قالب آموزش ترکیبی خبر داد و گفت: ما بازگشایی کمدغدغه، آرام و تدریجی، مطمئن و با کیفیت را در دستور کار خودمان قرار دادهایم. علیرضا کاظمی در این باره اظهار کرد: بازگشایی مدارس امسال با 11 برنامه اجرایی خواهد بود و یکی از مهمترین برنامههای ما در این راستا، توسعه و استفاده از شبکه شاد (شبکه آموزش دانشآموزی) است. سرپرست وزارت آموزشوپرورش با بیان اینکه رویکرد بازگشایی مدارس، آموزش ترکیبی است، گفت: با توجه به تنوع جغرافیایی در سطح کشور، کلاسهای 5 تا ۱۰ نفره داریم و در مجموع شمار کلاسهای زیر ۱۵ نفر نزدیک ۱۰۰ هزار مورد است و مدارس زیر ۷۵ دانشآموز، ۵۰ درصد مدارس کشور را شامل میشود و این امکان وجود دارد که این کلاسهای درس را با رعایت پروتکلهای بهداشتی، واکسیناسیون و تامین زیرساختها به صورت حضوری بازگشایی کنیم. کاظمی ادامه داد: برای بخش دیگری از مدارس نیز باید به سمت آموزش با رویکرد ترکیبی برویم. با وجود آنکه سرپرست آموزشوپرورش خبر از آموزش ترکیبی در سال جدید تحصیلی داد اما یک کارشناس آموزشوپرورش با بیان اینکه آموزش حضوری در دوران اپیدمی کرونا الزاماتی را میطلبد که نظام آموزشی ما با آن فاصله زیادی دارد، گفت: از طرف دیگر آموزش مجازی نیز باید به شاخصهایی دست پیدا کند تا نگرانیهای والدین از آموزش فرزندان و معلمان از تدریسشان را برطرف کند. اگر قرار باشد چرخ بر همان روال سال تحصیلی گذشته بچرخد، باید گفت آموزش مجازی پاسخگوی خوبی برای فرآیند یاددهی- یادگیری نخواهد بود. زهرا علیاکبری در گفتوگو با ایسنا در این باره اظهار کرد: با پایان یافتن تعطیلات تابستانی مدارس در اکثر کشورها، دولتها برای از سرگیری روند آموزش در سال تحصیلی آینده- چه آموزش مجازی باشد و چه حضوری- تصمیماتی را اتخاذ کردهاند تا دانشآموزان از آموزشی مطلوب و مناسب استفاده کنند. آنطور که از شواهد بر میآید بیشتر جوامع توسعهیافته با واکسیناسیون حداکثری و آمادهسازی فضای آموزشی خود، آموزش حضوری را گزینه مورد پسند برای سال تحصیلی در نظر گرفتهاند. علیاکبری افزود: در ایران با شروع فرآیند واکسیناسیون معلمان، این موضوع که مدارس بازگشایی حضوری داشته باشند یا خیر، مورد بحث و گفتوگو قرار گرفته است اما آیا نظام آموزشی ما میتواند در شرایطی که کشور به طور نگرانکنندهای درگیر بیماری کروناست، آموزش حضوری را اجرایی کند؟ ذکر این نکته مهم است که آموزش حضوری مولفههای بسیار ارزشمندی برای تعلیم و تربیت دانشآموزان دارد که بدون تردید آموزش مجازی یا هر نوع دیگر آن نمیتواند همه آن مطلوبیتها را یک جا به همراه داشته باشد. با این وجود، آموزش حضوری در دوران اپیدمی کرونا الزاماتی را میطلبد که نظام آموزشی ما با آن فاصله زیادی دارد.