printlogo


کد خبر: 237319تاریخ: 1400/6/8 00:00
اخبار

ضرب‌الاجل وزیر اقتصاد برای حذف رجیستری حضوری
به دنبال اعلام گمرک ایران درباره مشکلات رجیستری در مبادی ورودی و مشاهده میدانی وزیر اقتصاد، وی با اعلام اینکه این رویه به دلایلی موجب ایجاد فساد می‌شود، به گمرک دستور رسیدگی فوری و ساماندهی فرآیند رجیستری به صورت کاملا غیرحضوری در ۱۰ روز پیش رو را صادر کرد. طی بازدیدی که روز شنبه سیداحسان خاندوزی از گمرک فرودگاه امام خمینی(ره) داشت، در جریان رجیستری تلفن همراه در مبادی ورودی قرار گرفت و مسؤولان گمرک ایران نیز توضیحاتی در رابطه با شرایط نه‌چندان مطلوب آن به وی ارائه کرده و خواستار حذف کامل انجام حضوری این فرآیند شدند. از این ‌رو مقرر شد در رابطه با ساماندهی وضعیت رجیستری در مبادی ورودی تصمیماتی اتخاذ شود. البته معاون فنی گمرک گفته بود حذف کامل رجیستری در مبادی ورودی در دستور کار است و در صورت نهایی شدن تمام مراحل به صورت غیرحضوری انجام می‌شود اما بلافاصله بعد از بازدید وزیر اقتصاد، وی روز گذشته در مکاتبه‌ای با مهدی میراشرفی، رئیس کل گمرک ایران، دستور لازم جهت ساماندهی وضعیت رجیستری را صادر کرد. در مکاتبه‌ خاندوزی با معاونش آمده است: «در بازدید میدانی از گمرک فرودگاه امام خمینی(ره) درباره رجیستری تلفن همراه شکایات هموطنان از فرآیند این موضوع مشاهده شد، در عین حال بررسی‌ها نشان می‌دهد دریافت عوارض جهت رجیستری تلفن همراه به روش فعلی موجب ایجاد فساد به دلیل رانت انحصاری واردات شده و حق مسلم مسافران را ضایع کرده است. از این رو با توجه به اختیارات گمرک ایران که در قانون امور گمرکی تصریح شده، لازم است اقداماتی به منظور برطرف شدن مشکلات پیش آمده انجام شود».
***
کاهش ۲۲۰ هزار تومانی قیمت سکه
ارزش هر قطعه سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید دیروز با کاهش ۲۲۰ هزار تومانی نسبت به روز پیش از آن به ۱۲‌میلیون و ۳۰ هزار تومان رسید و سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۱ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان معامله شد. در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۱۹۱ هزار تومان رسید. قیمت هر مثقال طلا نیز ۵ میلیون و ۱۶۰ هزار تومان شد. 
***
تخصیص ارز ترجیحی باعث چندبرابر شدن قیمت نهاده‌های دامی شد!
سخنگوی انجمن صنایع لبنی گفت: تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی در سال‌های اخیر نه‌تنها موجب کاهش قیمت نهاده‌های دامی نشد، بلکه افزایش قیمت چند برابری آنها را به دنبال داشته است. به گزارش صدا‌و‌سیما، سید‌محمدرضا بنی‌طبا اظهار داشت: طبق آمارها در بخش کشاورزی، فعالیت گاوداری به شیوه صنعتی به منظور تولید شیر و گوشت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. وی اضافه کرد: از آنجا که در فعالیت پرورش انواع دام به شیوه سنتی با توجه به وسعت و ظرفیت مراتع کشور محدودیت‌هایی وجود دارد، به علاوه اکثر این دام‌ها از نظر تولید شیر بازدهی چندانی ندارند، توسعه فعالیت‌های صنعتی در سال‌های اخیر شتاب بیشتری گرفته است. سخنگوی انجمن صنایع لبنی تصریح کرد: نهاده‌های دامی (جو، ذرت، کنجاله سویا) در سبد کالای تولیدکننده، طی مدت زمان بهار ۱۳۹۶ تا انتهای تابستان ۱۳۹۹، به طور میانگین ۳۲۹ درصد رشد داشته که در همین بازه زمانی شاخص قیمت تولیدکننده شیر در گاوداری‌های صنعتی ۲۱۸ درصد رشد را تجربه کرده است. بنی‌طبا گفت: مقایسه این ۲ عدد با هم نشان می‌دهد اختصاص ارز با نرخ ۴۲۰۰ تومان به ازای هر دلار نتوانسته از رشد قیمت کالاهای اساسی موجود در سبد کالای تولیدکننده (نهاده‌های دامی) متناسب با شاخص کل آن بکاهد و همچنین هدف ثبات قیمت آنها را محقق نکرده و این گروه از کالاها ۳۲۹ درصد رشد قیمت را تجربه کرده‌اند. بر اساس این گزارش، نرخ جو خارجی تابستان ۹۹ نسبت به بهار ۹۷ نزدیک به ۳۲۰ درصد، ذرت خارجی حدود ۲۷۰ درصد و کنجاله سویای وارداتی ۳۹۷ درصد تغییرات داشته و شاخص قیمت تولیدکننده در گاوداری‌های صنعتی کشور از بهار ۹۴ تا بهار ۱۴۰۰ صعودی بوده است. 
***
انتقاد مرغداران از گرانفروشی مرغ در بازار
مرغداران در نامه‌ای به وزیرجدید جهاد کشاورزی از گرانفروشی مرغ در بازار انتقاد و اعلام کردند توزیع مهندسی شده جوجه یک‌روزه موجب شده تولیدکنندگان با قیمت ۱۰ هزار تومان نیز قادر به تامین آن نباشند. کانون سراسری مرغداران گوشتی کشور در نامه‌ای به سید‌جواد ساداتی‌نژاد، وزیر جهاد کشاورزی اعلام کردند: به ‌رغم عرضه مرغ با نرخ مصوب توسط تولیدکنندگان، این کالا با قیمت بسیار گران به دست مصرف‌کننده می‌رسد، ضمن اینکه عرضه مهندسی شده جوجه یک‌روزه گوشتی موجب شده مرغداران حتی با قیمت ۱۰ هزار تومان نیز قادر به تأمین جوجه نباشند. 
***
بورس قرمزپوش شد
بازار سرمایه دیروز برخلاف روزهای گذشته روندی نزولی داشت و با وجود اینکه در ساعات ابتدایی و همچنین میانی معاملات روندی صعودی داشت و تا یک میلیون و ۵۸۵ هزار واحد افزایش یافت، در نهایت با چراغ قرمز به کار خود پایان داد. شاخص کل بورس دیروز با ۲۳۵۵ واحد کاهش، رقم یک میلیون و ۵۷۳ هزار واحد را ثبت کرد. شاخص کل با معیار هم‌وزن نیز با ۹ واحد افزایش به رقم ۴۶۷ هزار و ۵۱۵ واحد رسید. همچنین معامله‌گران این بازار یک میلیون معامله به ارزش ۱۴۱ هزار و ۳۳۴ میلیارد ریال انجام دادند. در این میان از بین نمادهای بورسی ۹۴ نماد مثبت و ۲۹۰ نماد منفی بود و معدنی و صنعتی گل‌گهر، صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس و بانک ملت نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی را روی بورس گذاشتند. 

Page Generated in 0/0071 sec