printlogo


کد خبر: 237322تاریخ: 1400/6/8 00:00
امیرعبداللهیان در دیدار وزیر خارجه سوریه‌:
امنیت منطقه در سایه مشارکت همه کشور‌هاست

گروه سیاسی: حسین امیرعبداللهیان که در نخستین سفر خارجی‌اش به منظور شرکت در نشست منطقه‌ای حمایت از عراق، روز شنبه به بغداد سفر کرده بود، در مقصد دوم این سفر روز گذشته راهی سوریه شد تا با مقامات این کشور دیدار و گفت‌و‌گو کند. 
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در بدو ورود به دمشق در جمع خبرنگاران اظهار داشت: روابط «ایران- سوریه - عراق» راهبردی است. مایلم با کمال افتخار اعلام کنم نخستین سفر دوجانبه خودم را به دمشق انجام دادم. وی بیان کرد: ما در مبارزه با تروریسم و در میدان، اقدامات و پیروزی‌های مشترکی را خلق کردیم. امروز در دمشق هستیم تا در همه حوزه‌ها اعم از اقتصادی، تجاری، فرهنگی و... و همه حوزه‌های مورد علاقه 2 کشور روابط را یک بار دیگر با هم مرور کنیم. امیرعبداللهیان عنوان کرد: معتقدیم امروز با اراده رهبران ۲ کشور، ایران و سوریه در کنار هم در مبارزه با تروریسم اقتصادی و کمک به مردم ۲ کشور گام‌های بلندی را برخواهند داشت. وزیر امور خارجه در ادامه تأکید کرد: از حکومت و مردم و رهبری سوریه حمایت می‌کنیم. 
دیدار فیصل مقداد، وزیر خارجه سوریه برنامه بعدی امیرعبداللهیان بود. وی پس از این دیدار در نشست خبری مشترک اظهار داشت: گفت‌وگوهای خیلی مفیدی را با برادر عزیزم آقای فیصل مقداد درباره گسترش و تحکیم هر چه بیشتر روابط داشتیم. وی افزود: ۲ کشور در حال ترسیم نقشه توسعه فعال همکاری‌های اقتصادی و تجاری برای مقابله با تحریم‌های ظالمانه دشمنان هستند. وزیر امور خارجه همچنین اظهار داشت: در این دیدار ما آخرین تحولات منطقه را مورد بررسی قرار دادیم. وی در ادامه گفت: معتقدیم هرگونه ترتیبات سیاسی و امنیتی در منطقه با حضور و مشارکت همه کشورهای منطقه از جمله جمهوری عربی سوریه محقق خواهد شد و در این مسیر نقش عراق و سوریه را برای کمک به ایجاد ترتیبات جدید منطقه‌ای در حوزه‌های سیاسی و امنیتی و اقتصادی مهم می‌دانیم. وزیر امور خارجه گفت: حضور نیروهای بیگانه در منطقه هیچ کمکی به امنیت و ثبات پایدار در این منطقه حساس نخواهد کرد. وی ادامه داد: ما مشورت‌های نزدیکی درباره تحولات در افغانستان داریم و معتقدیم تشکیل دولت فراگیر در افغانستان راهکار سیاسی‌ای است که باید مورد توجه همه طرف‌ها قرار بگیرد. وی افزود: صهیونیست‌ها در منطقه عامل مهمی در ناامنی هستند. صهیونیست‌ها، مسلمانان، مسیحیان و حتی یهودیان را در سرزمین تاریخی فلسطین به اسارت گرفته‌اند. امیرعبداللهیان گفت: بدون تردید رایزنی‌ها و همکاری‌های کشورهای منطقه و مسلمان نقش مهمی در ایجاد امنیت پایدار در منطقه ما ایفا می‌کند. وی بیان کرد: همکاری‌های جدی بخش خصوصی و تجار ۲ کشور از جمله موضوعاتی است که در این سفر مورد توجه دو طرف قرار دارد. فیصل مقداد، وزیر خارجه سوریه نیز پس از دیدار با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در دمشق به صورت ویژه از مقام معظم رهبری تشکر کرد و به ملت ایران برای برگزاری انتخابات پرشور تبریک گفت. 
وی به اوضاع افغانستان هم اشاره کرد و افزود: کشورهای غربی چه در قالب ناتو و چه نیروهای آمریکایی که نیروهای خود را به افغانستان گسیل داشته بودند، شکست سنگینی خوردند. وزیر خارجه سوریه اضافه کرد: ما و جمهوری اسلامی ایران در کنار هم در برابر تروریسم و جنگی که علیه سوریه تحمیل شد، مقاومت کردیم. 
وی به برنامه هسته‌ای ایران و فشارهای آمریکا علیه این برنامه و مقاومت سنگین ایران در این زمینه هم اشاره کرد و گفت: این موضوع ثابت کرد ملت ایران با تمام طیف‌هایش هرگز تسلیم نمی‌شود. اراده ملت ایران ثابت کرد تسلیم‌پذیر نیست. وزیر خارجه سوریه ادامه داد: مقاومت ایران و سوریه و هر آن کسی که تلاش می‌کند عدالت و آزادی را محقق و استقلال خود را حفظ کند، در نهایت بر تروریسم پیروز می‌شود و ثابت می‌کند هیچ‌ کس نمی‌تواند نسبت به توانایی ما تردید داشته باشد. 
وی به تحریم‌هایی که آمریکا تلاش کرد علیه سوریه و ملت ایران تحمیل کند، پرداخت و گفت: این تحریم‌ها تلاش‌هایی غیرانسانی و غیراخلاقی است و متضرر اصلی آن ملت‌ها هستند اما همین فرصتی شد هم در ایران و هم در سوریه اقدام به توسعه اقتصادی، فرهنگی و... شود. 
مقداد در پایان اظهار داشت: از حضور دوست و برادرم آقای امیرعبداللهیان در سوریه خرسندم و در دیدار خود پرونده‌های مختلف سیاسی و اقتصادی و مسائل دوجانبه را دنبال می‌کنیم. 

Page Generated in 0/0054 sec