printlogo


کد خبر: 237346تاریخ: 1400/6/9 00:00
دور دنیا

نامزد حزب رقیب مرکل برنده نخستین مناظره
اولین مناظره تلویزیونی میان نامزدهای سمت صدراعظمی آلمان عصر یکشنبه برگزار شد. در این مناظره که در کمتر از یک ماه پیش از آغاز انتخابات پارلمانی سراسری چهارم مهرماه در این کشور برگزار شد، ۳ نامزد اصلی به مدت حدود 2 ساعت به سوالات ۲ مجری شبکه‌های «آر‌تی‌ال»‌ و «ان‌تی‌فاو» که مشترکا میزبان این مناظره بودند، پاسخ دادند. در نهایت نظرسنجی انجام گرفته از طرف مؤسسه فورسا نشان داد این «اولاف شولتز» معاون حال حاضر آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و البته رقیب اصلی نامزد هم‌حزبی او بوده که با فاصله آشکار برنده این دوئل تلویزیونی شده است؛ مناظره‌ای که نقطه عطف آن بحث‌های محیط‌زیستی بویژه درباره نحوه مدیریت عواقب گرمایش کره زمین بود که بویژه پس از سیل‌های بی‌سابقه این تابستان و همچنین آتش‌سوزی‌های وسیع جنگل‌های اروپایی، به دغدغه عمومی بدل شده است. در حالی که آنگلا مرکل پس از 17 سال صدارت متوالی بر دولت آلمان کناره‌گیری خود را از قدرت و سیاست اعلام کرده، اولاف شولتز که در حال حاضر وزیر دارایی آلمان و معاون صدر‌اعظم است، از سوی حزب سوسیال- دموکرات با گرایش چپ میانه به عنوان نامزد پست صدراعظمی نامزد شده است و 2 رقیب او «آرمین لاشت» از اتحادیه احزاب حاکم متحد مسیحی و خانم «آنالنا بائربوک» از حزب سبز به رقابت با او خواهند پرداخت. در این مناظره تلویزیونی نامزدها به موضوعات مختلفی از جمله چگونگی مبارزه با کرونا، سیاست امنیتی، امنیت داخلی، سیاست آب و هوایی، سیاست مالیاتی و موضوعات دیگر پرداختند. از بین 2500 تماشاگر واجد شرایط رای دادن این مناظره تلویزیونی 30 درصد اعلام کردند خانم بائر بوک پیروز این انتخابات خواهد شد، 36 درصد اولاف شولتز را برتر دانستند و تنها 25 درصد به آرمین لاشت رای دادند. همچنین شهروندان در پاسخ به این پرسش که کدام نامزد از همه دوست‌داشتنی‌تر بود، 38 درصد شولتز را نام بردند، 37 درصد به بائربوک رای دادند و تنها 22 درصد به لاشت رای دادند. نتیجه این نظرسنجی همچنین نشان داد در پاسخ به این پرسش که شما به چه کسی بیشترین اعتماد را دارید که بتواند این کشور را رهبری کند، 47 درصد به اولاف شولتز، 24 درصد به آرمین لاشت و 20 درصد هم به آنالنا بائربوک رای دادند. 
***
حماس و جهاد اسلامی:
دیدار عباس با گانتس خنجر از پشت به ملت فلسطین است
سخنگوی جنبش حماس دیدار محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان با بنی گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی را خنجر از پشت به ملت فلسطین و جانفشانی‌های آن و نیز خیانت به خون شهدا دانست. به گزارش تارنمای العهد، «عبداللطیف القانوع» اعلام کرد عباس به دست کشیدن از ارزش‌های ملی و تلاش برای ترمیم چهره رژیم اشغالگر ادامه می‌دهد. القانوع همه اقشار ملت فلسطین و گروه‌های آن را به تشکیل جبهه‌ای در مخالفت با این رفتار اهانت‌آمیز عباس فراخواند و تأکید کرد عباس نماینده ملت فلسطین نیست، بلکه تنها نماینده خودش است. گانتس بامداد دوشنبه خبر از دیدار با عباس داد و توئیت زد در این دیدار موضوعات اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و امنیتی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. «طارق سلمی» سخنگوی جنبش جهاد اسلامی نیز در واکنش به این رویداد تاکید کرد دیدار عباس با گانتس در بحبوحه جنایت‌های رژیم اشغالگر و محاصره و تجاوزات آن به منزله خنجری از پشت به ملت فلسطین است. به گزارش خبرگزاری فلسطینی سما، سلمی افزود خون کودکانی که به دستور گانتس به شهادت رسیده‌اند، هنوز خشک نشده است. او معتقد است تشکیلات خودگردان فلسطین و رئیس آن به توافق ملی پشت کرده و شروطی برای از سرگیری گفت‌وگوی ملی تعیین می‌کنند که به نفع رژیم اشغالگر است، حال آنکه برای دیدار با سران دشمن صهیونیستی از همدیگر سبقت می‌گیرند و دست‌شان را در دستان آنها که آلوده به خون بی‌گناهان است، قرار می‌دهند و همکاری‌های امنیتی و سیاسی با دشمن ملت فلسطین را گسترش می‌دهند. 
***
نگرانی آژانس از فعالیت مجدد رآکتورهای اتمی کره‌شمالی
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی ضمن ابراز نگرانی از آغاز دوباره فعالیت‌ها در تأسیسات اتمی کره‌شمالی گفت این نخستین فعالیت اتمی پیونگ‌یانگ از اوایل سال ۲۰۱۹ است. این گزارش بر اساس تصاویر ماهواره‌ای از تأسیسات اتمی کره‌شمالی بوده است. به گزارش رویترز، آژانس در گزارش سالانه خود آورده است کره‌شمالی یک رآکتور اتمی را که احتمال تولید پلوتونیوم درجه تسلیحاتی در آن وجود دارد، دوباره راه‌اندازی کرده است. بر اساس این گزارش، نشانه تلاش‌های کره‌شمالی برای توسعه زرادخانه اتمی خود، فعالیت در رآکتور ۵ مگاواتی پیونگ‌یانگ است که توانایی تولید پلوتونیوم برای تسلیحات اتمی را دارد و برای نخستین‌بار از اواخر سال ۲۰۱۸ فعالیت آن دیده شده است. 
در این گزارش آمده است: «از اوایل جولای ۲۰۲۱ نشانه‌هایی از فعالیت عملیاتی مانند خروجی آب خنک‌کننده از رآکتور یونگ‌بیون مشاهده شده است». 
آژانس اتمی از سال ۲۰۰۹ در پی اخراج بازرسانش از پیونگ‌یانگ، هیچگونه دسترسی به کره‌شمالی نداشته و فقط از طریق تصاویر ماهواره‌ای به رصد فعالیت‌های اتمی این کشور می‌پردازد. 
در حالی که سفیر کره‌شمالی در چین بتازگی تمرینات نظامی مشترک اخیر آمریکا و کره‌جنوبی را نشانگر عملکرد خصمانه آمریکا علیه این کشور خوانده بود، نمایندگان ویژه آمریکا و کره‌جنوبی در امور کره‌شمالی طی دیدار در سئول، درباره احیای سریع گفت‌وگوهای خلع سلاح اتمی با کره‌شمالی رایزنی کردند، بی ‌آنکه از نقش این ۲ کشور در تحریک پیونگ‌یانگ دم بزنند. 

Page Generated in 0/0062 sec