printlogo


کد خبر: 237347تاریخ: 1400/6/9 00:00
بی‌احترامی رئیس‌جمهور سالخورده آمریکا به نظامیان کشته شده خشم عمومی را برانگیخت
بایدن زیر تیغ انتقادات

انتقادها از رفتار غیردیپلماتیک جو بایدن، رئیس‌جمهور سالخورده آمریکا در مراسم رسمی به اوج خود رسیده است. پیرمرد 79 ساله دموکرات، روز یکشنبه در مراسم ادای احترام به جنازه 13 نظامی تروریست کشته شده آمریکایی در انفجار پنجشنبه گذشته فرودگاه کابل، با نگاه کردن به ساعت مچی‌اش که نشان‌‌دهنده بی‌حوصلگی او از شرکت در یک مراسم ملی بود، خشم کهنه‌سربازان آمریکایی را برانگیخت. به گزارش شبکه اسکای‌نیوز، حامیان جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا مدعی شدند ساعت او هدیه پسر فقیدش بو بایدن است که به خاطر مشکل مغزی درگذشته اما این ادعای آنها خیلی سریع غلط از آب درآمد، چرا که رسانه‌های جمهوری‌خواهان بلافاصله یادآوری کردند موضوع ساعت رولکس بایدن در جریان مراسم آغاز به کار ریاست‌جمهوری نیز مطرح شده و کاخ سفید تایید کرده بود این هدیه‌ای از جانب جیل بایدن، بانوی اول آمریکاست. جو بایدن شنبه گذشته نیز با چرت زدن یک دقیقه‌ای در جریان دیدار 25 دقیقه‌ای بسیار مهمش با نفتالی بنت، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی رسوایی سیاسی به بار آورده بود که باعث شد مشکل زوال عقل او بار دیگر نقل محافل سیاسی شود و کنایه‌های دونالد ترامپ به او که بایدن را «جوی خوابالو» می‌خواند، توسط افکار عمومی به خاطر آورده شود.
پنجشنبه گذشته فرودگاه بین‌المللی حامد کرزی در کابل هدف حملات انتحاری قرار گرفت که گروه تروریستی موسوم به امارت اسلامی خراسان یا شاخه شرقی داعش مسؤولیت آن را پذیرفت. پنتاگون مدعی است هدف این حمله انتحاری اتوبوس حامل سربازان تروریست آمریکایی در ورودی فرودگاه مزبور بوده که به هلاکت ۱۳ سرباز و مجروحیت 18 تن دیگر انجامیده است اما شاهدان عینی می‌گویند آمریکایی‌ها خود در کشتار مردم بی‌گناه حاضر در محل دخیل بوده‌اند. به گفته شاهدان بسیاری از 170 غیرنظامی کشته شده در آن روز بر اثر شلیک نظامیان دیده‌بان آمریکایی از فراز دیوارهای فرودگاه به قتل رسیدند. 
 
* لیندسی گراهام مجددا خواهان استیضاح بایدن شد
 از طرف دیگر فشارهای جمهوری‌خواهان به دولت دموکرات آمریکا درباره افغانستان و مرگ ۱۳ نظامی آمریکایی در جریان انفجارها در فرودگاه کابل تشدید شده و یک سناتور ارشد جمهوری‌خواه درباره احتمال تکرار حملات ۱۱ سپتامبر در آمریکا هشدار داده است. 
لیندسی گراهام، نماینده جمهوری‌خواه ایالت کارولینای جنوبی در مجلس سنای آمریکا که هفته گذشته ضمن محکوم کردن مواضع و عملکرد دولت بایدن در قبال افغانستان خواستار استیضاح رئیس‌جمهور شده بود، باز هم در این باره صحبت کرد. 
به گزارش تارنمای هیل، ارگان کنگره، این سناتور ارشد جمهوری‌خواه در مصاحبه با برنامه «در پیشگاه ملت» شبکه سی‌بی‌اس هشدار داد با خروج نظامیان آمریکا از افغانستان احتمال تکرار حملات تروریستی مشابه حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ بشدت زیاد شده است. 
گراهام گفت: «ما داریم به هزاران نفر از متحدان افغانستانی خودمان که شجاعانه در کنار ما جنگیدند، پشت می‌کنیم. ما داریم به صدها شهروند آمریکایی هم پشت کرده و آنها را در آنجا رها می‌کنیم. احتمال اینکه شاهد یک ۱۱ سپتامبر دیگر باشیم شدیدا زیاد شده است». 
او به حملات پهپادی آمریکا به مناطقی از افغانستان علیه «طراحان و برنامه‌ریزان» حمله انتحاری مرگبار داعش به فرودگاه کابل هم اشاره کرد. در حمله تروریستی داعش حداقل 180 نفر شامل ۱۳ آمریکایی کشته و ده‌ها نفر دیگر زخمی شدند. 
سناتور ایالت کارولینای جنوبی ادامه داد: «این حملات پهپادی باعث متلاشی شدن داعش نخواهد شد. تعداد جنگجویان داعش ۲ برابر شده است. ما داریم به متحدان‌مان پشت می‌کنیم... ما داریم شرایط را برای وقوع یک 11 سپتامبر دیگر مهیا می‌کنیم. من هرگز هیچ وقت مثل الان درباره احتمال حمله به وطن‌مان نگرانی نداشتم». 
او با رد مواضع دولت بایدن درباره چرایی پایان دادن به جنگ آمریکا در افغانستان مدعی شد: «ما جنگ را پایان ندادیم. رئیس‌جمهور بایدن گفت می‌خواست مساله و موضوع افغانستان را برای رؤسای‌جمهور آینده (آمریکا) تمام کند اما او دقیقا عکس این کار را انجام داد. برای 20 سال آینده رؤسای‌جمهور آمریکا مجبور خواهند بود با فاجعه افغانستان مواجه شوند. این جنگ تمام نشده است؛ ما وارد یک فصل جدید و کشنده‌تر شده‌ایم. هم‌اکنون تروریست‌ها مسؤولیت افغانستان را بر عهده دارند».  قانون‌گذار ارشد جمهوری‌خواه که پیش از این خواستار استیضاح جو بایدن به دلیل عملکرد و موضعش در قبال افغانستان شده بود، باز هم این موضوع را مطرح کرد و گفت رئیس‌جمهور باید با عواقب زیادی مواجه شود؛ از جمله استیضاح. 
پیش از این ۲ عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان خواستار استیضاح آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا شده بودند و تعدادی دیگر از افراد شناخته شده در این حزب از قبیل دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق، بر لزوم برکناری بایدن از ریاست‌جمهوری تاکید کردند. 

Page Generated in 0/0053 sec