printlogo


کد خبر: 237401تاریخ: 1400/6/10 00:00
مهم ترین پایگاه هوایی تحت اشغال ائتلاف متجاوز عربی توسط انصارالله هدف قرار گرفت
تشدید درگیری‌ها در قلب یمن

استان مأرب در مرکز یمن پس از ۲ ماه آرامش، از چند روز گذشته بار دیگر شاهد درگیری شدید نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن با شبه‌نظامیان ائتلاف سعودی است. به نوشته وبگاه الخبر الیمنی، دیروز ظهر یک منبع نظامی در استان مأرب در این باره گفت از ساعات ابتدایی صبح، ده‌ها نفر از شبه‌نظامیان دولت مستعفی از جمله تعدادی از فرماندهان کشته و زخمی شده‌‌اند. به گزارش «وطن‌امروز» به نقل از المسیره، به گفته منابع آگاه، برخی فرماندهان محلی وابسته به ائتلاف سعودی در حومه شهر مأرب از جمله «محمد بن عبود الشریف» رئیس حزب الاصلاح در مأرب، مناطق تحت کنترل خود را ترک و به نوعی فرار کرده‌اند. «محمدعلی الحوثی» رئیس کمیته عالی انقلاب یمن در واکنش به این تحولات در صفحه توئیتر خود نوشت: ملت یمن هر قدر درگیری‌ها و رویارویی‌ها طول بکشد، هرگز اشغالگری و قیمومت را نخواهد پذیرفت. «یمن گورستان متجاوزان است». 
تمام این تحولات در حالی است که نمایندگان دولت نجات ملی یمن همچون سال‌های گذشته به رایزنی با قبایل مختلف در استان مأرب برای منصرف کردن‌شان از جنگ ادامه می‌دهند؛ روندی که تاکنون نتایج قابل توجهی داشته و بسیاری از عشیره‌های استان مأرب بدون درگیری حاضر به تسلیم شده‌اند. «عبدالله یحیی الحاکم» رئیس اطلاعات دولت نجات ملی یمن ضمن تمجید از نقش قبایل علیه تروریست‌های القاعده و داعش گفت: به ‌برکت همدلی ملت یمن و در رأس آنها قبایل البیضا، پیروزی بر تروریست‌ها حاصل آمد. الحاکم از امنیت و ثبات در مناطق مختلف استان البیضا پس از نابودی عناصر تروریستی خبر داد. 
تشدید حملات موشکی و پهپادی علیه متجاوزان
انصارالله یمن علاوه بر پیشروی در جبهه مأرب از دوشنبه‌ چندین حمله موشکی و پهپادی علیه مواضع ائتلاف سعودی در خاک عربستان و پایگاه‌های سعودی- اماراتی در جنوب یمن انجام داده است. بر این اساس یمنی‌ها با حمله پهپادی به مواضع ائتلاف سعودی در فرودگاه ملک خالد در استان «خمیس مشیط» و حمله به فرودگاه ابها واقع در جنوب عربستان و همچنین حمله موشکی به نجران و جازان تلفاتی را به ارتش متجاوز سعودی وارد آوردند. علاوه بر این منابع خبری وابسته به نیروهای مجلس انتقالی جنوب تحت حمایت امارات عربی متحده، از حمله موشکی به پایگاه نظامی مشهور العند در جنوب یمن و استان لحج در صبح دوشنبه خبر دادند. از هفته گذشته زمزمه‌هایی مبنی بر احتمال آغاز عملیات جدید توسط نیروهای ائتلاف متجاوز عربی در جنوب یمن علیه مناطق تحت کنترل انصارالله به گوش می‌رسید که یگان موشکی ارتش یمن با عملیاتی درخشان و قاطعانه به این تهدید پاسخ داد. 
اهمیت حمله موشکی به پایگاه العند
بر اساس اعلام رسمی سخنگوی نیروهای شورای انتقالی جنوب، هنگام برگزاری مراسم فارغ‌التحصیلی تعدادی از شبه‌نظامیان مزدور در این پایگاه که تحت نظر افسران سودانی آموزش می‌دیدند، یک موشک بالستیک به محل تجمع آنها اصابت کرده که منجر به کشته شدن ۴۹ نفر و زخمی شدن ۶۵ نفر شده است. این حمله که از زمان آتش‌بس میان نیروهای انصارالله و جبهه جنوب در سال ۲۰۱۹ تاکنون بی‌سابقه است، احتمالا در پاسخ به شایعاتی از احتمال آغاز تهاجمی جدید از سوی نیروهای تحت حمایت امارات در جنوب یمن انجام شده است. همچنین برخی گروه‌های دیگر حاضر در این منطقه که همپیمان نیروهای مجلس انتقالی جنوب هستند، در ماه‌های گذشته طی عملیات نیروهای منصور هادی در استان تعز علیه مواضع ارتش یمن با آنها همکاری کرده بودند که همان زمان نیز با اعتراض و هشدار جدی انصارالله مبنی بر نقض توافق آتش‌بس از سوی امارات همراه بود. منابع یمنی تاکنون درباره ابعاد این عملیات موشکی و نوع سلاح به کار رفته در آن توضیحات رسمی ارائه نداده‌اند اما با توجه به دقت اعجاب‌انگیز و تلفات سنگین نیروهای حاضر در پایگاه العند، به نظر می‌رسد از یکی از موشک‌های هدایت دقیق که چندی پیش در نمایشگاه دستاوردهای نظامی ارتش یمن به نمایش درآمده بود، استفاده شده باشد. گفتنی است پایگاه نظامی العند واقع در استان لحج، از مهم‌ترین پایگاه‌های نیروهای تحت حمایت امارات در جنوب یمن است که در گذشته نیز چندین بار هدف حملات انصارالله قرار گرفته بود که مشهورترین آنها در ژانویه ۲۰۱۹ و حمله با پهپاد انتحاری قاصف K2 مجهز به سر جنگی ترکش‌شونده به مراسم رژه این نیروها بود که منجر به کشته و زخمی شدن ده‌ها نفر از جمله فرماندهان رده بالای مجلس انتقالی جنوب شده بود.

Page Generated in 0/0061 sec