printlogo


کد خبر: 237402تاریخ: 1400/6/10 00:00
دور دنیا

جدیدترین آمار جهانی کرونا 
فایزر و مدرنا آمریکا و اسرائیل را از بحران نجات نداد
ایالات متحده و فلسطین اشغالی به رغم بالاترین نرخ واکسیناسیون عمومی با واکسن‌های آمریکایی فایزر و مدرنا در جهان، شاهد یک روند صعودی کم‌سابقه در ابتلا به ویروس کووید هستند. طبق آمار تارنمای ورلدمیتر، تا صبح دیروز مجموعا  ۲۱۷ میلیون و ۹۱۳ هزار و ۸۴۳ نفر در سراسر جهان به کرونا  مبتلا شده‌ بودند که از این تعداد ۴ میلیون و ۵۲۳ هزار و ۹۸۴ نفر جان خود را از دست داده‌اند.
همچنین ۱۹۴ میلیون و ۷۸۸ هزار و ۵۱۰ نفر در جهان توانسته‌اند این بیماری را شکست دهند. در شبانه روز منتهی به بامداد دیروز در آمریکا ۱۱۹ هزار و ۶۴۲ نفر به ویروس «کووید-19» مبتلا شده و ۵۶۹ نفر جان خود را از دست دادند. به این ترتیب آمریکا، همچنان صدرنشین جدول ابتلا و مرگ بر اثر کروناست. هندوستان پس از آمریکا در رده دوم جهانی قرار دارد که با افزایش ۳۰ هزار و ۲۵۱ مبتلا در ۲۴ ساعت، به مجموع ۳۲ میلیون و ۷۶۷ هزار و ۸۲۰ مبتلا رسید. در این کشور تاکنون ۴۳۸ هزار و ۵۹۲ نفر جان خود را بر اثر ابتلا به کرونا از دست داده‌اند. برزیل به عنوان سومین کشور جهان با افزایش ۱۰ هزار و ۴۶۶ مبتلا در ۲۴ ساعت، به مجموع ۲۰ میلیون و ۷۵۲ هزار و ۲۸۱ مبتلا رسید. در این کشور تاکنون ۵۷۹ هزار و ۶۴۳ نفر جان خود را بر اثر ابتلا به کرونا از دست داده‌اند. روسیه، فرانسه، انگلیس و ترکیه که در ماه‌های اخیر دچار موج همه‌گیری وحشتناکی شده‌اند، در کنار  آرژانتین به ترتیب با ۶ میلیون و ۹۰۱ هزار و ۱۵۲، ۶ میلیون و ۷۵۷ هزار و ۶۵۰، ۶ میلیون و ۷۴۶ هزار و ۲۸۳، ۶ میلیون و ۳۶۶ هزار و ۴۳۸ و ۵ میلیون و ۱۷۸ هزار و ۷۸۹ مبتلا در رده‌های چهارم تا هشتم جهان در زمینه ابتلا و مرگ بر اثر کرونا قرار گرفته‌اند. همچنین ایران با ۴ میلیون و ۹۶۰ هزار و ۷۴۴ مبتلا پیش از کلمبیا با ۴ میلیون و ۹۰۷ هزار و ۲۶۴ مبتلا در رده‌ نهم قرار دارد. از طرف دیگر رژیم صهیونیستی در شبانه روز منتهی به بامداد سه‌شنبه به سمت رکورد  10 هزار مبتلا  در یک روز حرکت کرد و شاهد بیشترین میزان تلفات کرونایی از زمان آغاز همه‌گیری آن با 54 مرگ روزانه بود که با توجه به جمعیت 10 میلیون نفری فلسطین اشغالی، آن را به یکی از بحرانی‌ترین جوامع درگیر این بیماری تبدیل می‌کند.  از لحاظ تعداد بهبودیافتگان نیز کشورهای هند، آمریکا و برزیل به ترتیب با ۳۱ میلیون و ۹۵۲ هزار و ۲۱۳، ۳۰ میلیون و ۹۴۴ هزار و ۴۶۵ و ۱۹ میلیون و ۶۹۲ هزار و ۸۹۸ نفر بهبودیافته در رده‌های اول تا سوم قرار دارند.
 
هرج‌ومرج و غارتگری در نیواورلئان
توفان سهمگین آیدا در ایالت لوئیزیانا در جنوب شرقی ایالات متحده، بار دیگر شهر عمدتا رنگین‌پوست‌نشین نیواورلئان را همانند 16 سال پیش در کام بحران فرو برده است. به گزارش روزنامه دیلی‌میل، از زمان وقوع توفان در روز دوشنبه، برق سراسری قطع شده و چندین مورد غارتگری در این شهر بزرگ به ثبت رسیده است. شدت توفان آیدا باعث قطع برق بیش از یک میلیون خانه در سراسر ایالات لوئیزیانا و می‌سی‌سی‌پی شده و از آنجا که این وضع احتمالا ۳ هفته ادامه خواهد داشت، وحشت از غارت و هرج‌و‌مرج، اهالی مرکز یک میلیون نفری ایالت لوئیزیانا را فرا گرفته است. در پی هرج‌و‌مرج، افسران پلیس و نیروهای گارد ملی در سطح شهر مستقر شده‌اند.
 
انگلیسی‌ها ۲۰۰ سگ و گربه را به مترجمان افغان خود ترجیح دادند
در آخرین روز مهلت خروج نیروهای اشغالگر آیساف به رهبری آمریکا از افغانستان، شبکه یورو‌نیوز فاش کرد نظامیان انگلیسی برای خارج کردن ۲۰۰ سگ و گربه از افغانستان بسیج شده‌اند، حال آنکه مترجمان افغان خود و خانواده‌‌های‌شان را جا گذاشته‌اند. این شبکه در توئیتی، ماجرای پل فارتینگ از تفنگداران پیشین نیروی دریایی انگلیس را بازگو کرده که سگ‌ها و گربه‌هایی را که در یک پناهگاه در کابل نگهداری می‌کرد با یک پرواز چارتر از این کشور بحران‌زده خارج کرده اما حاضر نشده کارکنان محلی مؤسسه را با خود ببرد. جالب اینکه فارتینگ در این راه حتی از مقامات طالبان نیز درخواست کمک کرده بود. 
تام توگنهت، نماینده محافظه‌کار پارلمان که خود سابقه خدمت نظامی در افغانستان را دارد با زیر سوال بردن این اقدام گفت: «اگر من یک آمبولانس بفرستم تا به جای مادر شما، سگم را نجات دهم چه خواهید گفت؟ ما نظامیان زیادی را به کار گرفتیم تا ۲۰۰ سگ را منتقل کنیم، در حالی که خانواده مترجم من احتمالا کشته خواهند شد».
پیش‌تر اقدام ارتش آلمان برای اختصاص دادن پروازهای خروجی‌شان از افغانستان به انتقال هزاران لیتر مشروبات الکلی به جای مترجمان و خدمه افغان خود از این کشور، رسوایی به بار آورده بود. 
 
نیروهای ترکیه و آذربایجان افغانستان را ترک کردند
رئیس‌جمهور ترکیه با اشاره به تخلیه نیروهای نظامی این کشور از افغانستان در چارچوب نیروهای اشغالگر آیساف اعلام کرد تنها 30-20 نیروی فنی باقی مانده‌اند. خروج نیروهای ترکیه از افغانستان متعاقب هشدار گروه طالبان به آنکارا انجام شد که با کنترل فرودگاه کابل توسط نیروهای اشغالگر خارجی مخالفت کرد. وزارت دفاع ترکیه نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد پس از 20 سال 500 نیروی این کشور به ماموریت خود در افغانستان پایان داده‌اند. گفته می‌شود 120 نیروی نظامی جمهوری آذربایجان نیز به حضور نظامی 20 ساله باکو در افغانستان پایان داده و به همراه نیروهای ترکیه‌ای از مسیر ترکیه به جمهوری آذربایجان بازگشته‌اند.

Page Generated in 0/0066 sec