printlogo


کد خبر: 237411تاریخ: 1400/6/10 00:00
وزیر بهداشت: حجم قابل توجهی واکسن هفته آینده در کشور توزیع می‌شود
۷۸۷۹ بیمار مبتلا به کرونا در شرایط شدید بیماری

آمار مبتلایان به کرونا همچنان بالاست به طوری که روزانه به طور متوسط بیش از 30 هزار نفر به این بیماری مبتلا می‌شوند. در همین ارتباط وزارت بهداشت دیروز اعلام کرد در شبانه‌روز گذشته متاسفانه ۶۴۳ بیمار «کووید‌-۱۹» در کشور جان خود را به دلیل این بیماری از دست دادند. بنا به این گزارش از ظهر روز دوشنبه 8 شهریور تا سه‌شنبه ۹ شهریور بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۳۱ هزار و ۳۱۹ بیمار جدید مبتلا به «کووید‌-۱۹» در کشور شناسایی شدند که ۴ هزار و ۶۸۵ نفر آنها بستری شدند. متاسفانه در طول این مدت، ۶۴۳ بیمار «کووید‌-۱۹» جان خود را از دست دادند تا مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۰۷ هزار و ۷۹۴ نفر برسید. خوشبختانه تاکنون ۴ میلیون و ۲۰۵ هزار و ۹۲۷ نفر از بیماران بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۷ هزار و ۸۷۹ نفر از بیماران مبتلا به «کووید‌-۱۹» در بخش‌‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. در حال حاضر ۳۰۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۱۰ شهر در وضعیت نارنجی و ۳۲ شهر در وضعیت زرد قرار دارند. 
توزیع حجم قابل توجهی واکسن در هفته آینده
با آنکه وزیر بهداشت واکسیناسیون را به معنای عدم ابتلا به بیماری ندانسته بلکه به معنای کاهش شدت عوارض بیماری می‌داند و بر توجه به رعایت پروتکل‌های بهداشتی تاکید دارد اما راه‌حل اساسی کنترل کرونا را واکسیناسیون عمومی دانسته و اعلام کرده است حجم قابل توجهی واکسن هفته آینده توزیع می‌شود. دکتر عین‌اللهی در نخستین نشست خود با رؤسای دانشگاه‌های علوم‌پزشکی که به صورت مجازی برگزار شد، مدیریت کرونا را اولویت اول وزارت بهداشت خواند و بر لزوم بسیج تمام امکانات جهت درمان بیماران کرونا تاکید کرد. دکتر بهرام عین‌اللهی تاکید کرد: هما‌ن‌طور که ریاست‌جمهوری مرتبا اعلام کردند و براساس تاکید مقام معظم رهبری، اولویت وزارت بهداشت مدیریت و اداره بیماری کروناست. ما امروز با آمارهای بدی مواجه هستیم و خیلی از خانوارها عزادارند. در رابطه با درمان کرونا باید همه امکانات استانی به کار گرفته شود و هیچ بیمار کرونایی نباید بدون درمان از بیمارستان خارج شود. باید تمام امکانات برای درمان عزیزان بسیج شود. وی ادامه داد: در بیماری کرونا 2 فاز وجود دارد؛ یکی فاز ایجاد ویروس در بدن و یکی فاز بروز عوارض آن. کرونا را همیشه به یک زلزله تشبیه می‌کنم که بیشتر اتفاقات پس‌لرزه است و پس از زلزله رخ می‌دهد. ویروس کرونا در بدن کل سیستم را با اختلال مواجه می‌کند و بعد از آن با کنترل داروها می‌توان از عوارض بیشتر جلوگیری کرد. بنابراین چیزی که در کرونا باعث مرگ‌و‌‌میر می‌شود، عوارض بعد از حمله اولیه ویروس است. پس نگهداری و مراقبت از بیمار اهمیت ویژه‌ای دارد. وی تاکید کرد: این روزها یکی از نبایدها پیرامون بیماران این است که نباید بیمار به فاز اینتوبه برسد و باید تا جایی که می‌شود اکسیژن از راه غیرتهاجمی به بیمار برسد. بنابراین رساندن اکسیژن به بیمار نقش حیاتی دارد. من خواهشم از رؤسای دانشگاه‌ها حضور در فیلد و سرکشی از بیمارستان‌هاست، زیرا یکی از واجبات است. وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه مدیریت کرونا تنها بر عهده وزارت بهداشت نیست، اظهار کرد: باید از همه ظرفیت‌ها و سازمان‌ها در این زمینه استفاده شود. در عین حال مردم نیز نسبت به بیماری آگاه شده‌اند ولی وقتی با حجم زیادی از بیماران مواجه می‌شویم، می‌بینیم ماسک‌ها کنار گذاشته شده یا تجمعاتی شکل گرفته است و تعداد زیادی از افراد خانواده مبتلا شده‌اند. وی افزود: تنها راه‌حلی که می‌تواند کرونا را مدیریت کند، واکسیناسیون است. این یک تجربه جهانی است. جاهایی که واکسیناسیون انجام دادند؛ مرگ‌و‌میر کنترل شده است. البته واکسیناسیون به معنای عدم ابتلا به بیماری نیست، بلکه به معنای کاهش شدت عوارض بیماری است. راه‌حل اساسی کنترل کرونا واکسن است که دولت در این زمینه با تمام قدرت و انرژی کار می‌کند. وی گفت: ان‌شاءالله از هفته آینده شاهد میزان قابل توجهی واکسن در کشور خواهیم بود و توسط معاونت بهداشتی توزیع می‌شود. با افزایش تولید و واردات واکسن، به همان میزان انجام واکسیناسیون نیز باید سرعت بگیرد تا جلوی پیک‌های بعد را بگیریم. وی افزود: یکی از برنامه‌های اصلی ما بازگشایی دانشگاه‌ها خواهد بود و ان‌شاءالله دانشگاه‌ها با واکسیناسیون هدفمند دانشجویان و اساتید باید بازگشایی شود. ادامه این وضعیت در آینده خطرناک است و باید افراد دانشمند تحویل جامعه دهیم. بسته به شرایط می‌توان کلاس‌ها را به شیوه‌های مختلفی برگزار کرد. در روش ترکیبی همه کلاس‌ها باید دایر شود اما با توجه به شرایط استانی باید درباره میزان حضور دانشجویان تصمیم‌گیری شود. 
وارد فاز ۴ برنامه واکسیناسیون شده‌ایم
واکسیناسیون دوز اولی‌ها هفته آینده به‌دنبال ورود هفتگی ۵ میلیون دوز واکسن کرونا از سر گرفته می‌شود. معاون بهداشت وزارت بهداشت از سرعت گرفتن واکسیناسیون در کشور خبر داد. علیرضا رئیسی در حاشیه نشست مجازی وزیر بهداشت با رؤسای دانشگاه‌های علوم‌پزشکی کشور گفت: فاز یک واکسیناسیون شامل کادر بهداشت و درمان که انجام شد. فاز ۲ نیز برای سالمندان بالای ۶۰ سال بود که ۸۷ درصد آنها واکسینه شده‌اند. وی با اعلام اینکه فاز ۳ شامل مشاغل حساس و گروه‌های شغلی و بیماران خاص بوده است که تقریبا انجام شده است، ادامه داد: در واقع الان وارد فاز ۴ برنامه واکسیناسیون کشوری شده‌ایم که برای افراد زیر ۶۰ سال است. رئیسی با اشاره به اینکه جمعیت زیر ۶۰ سال کشور حدود ۴۲ میلیون نفر هستند، گفت: برای این افراد ۸۵ میلیون دوز واکسن نیاز داریم که از هفته آینده به طور مستمر میزان قابل توجهی واکسن وارد کشور خواهد شد. وی افزود: از هفته آینده ۵ میلیون دوز واکسن به صورت هفتگی وارد خواهد شد و شهریور ۱۴۰۰ می‌توانیم حداقل ۲۰ میلیون و مهر ماه نیز حداقل ۳۰ میلیون دوز واکسن وارد کنیم. معاون بهداشت وزارت بهداشت با اعلام اینکه در حال حاضر روزانه ۶۵۰ هزار دوز تزریق واکسن در کشور انجام می‌شود، گفت: این ظرفیت قابلیت ۲ برابر شدن را دارد. وی با اعلام اینکه تاکنون ۲۷ میلیون دوز واکسن در کشور تزریق شده است، افزود: تمام واکسن‌هایی که مصرف شد‌ه‌اند، اثربخشی مناسبی داشته‌اند به طوری که میزان بستری‌های بیمارانی که واکسینه شده‌اند پایین‌تر از کسانی است که واکسن نزده‌اند. وی در ارتباط با کمبود واکسن در برخی مراکز واکسیناسیون نیز گفت: به دلیل اینکه اخیرا واکسن وارد نشده بود، ترجیح دادیم دوز دوم را بزنیم تا برنامه واکسیناسیون آنها به تأخیر نیفتد و از هفته آینده واکسیناسیون دوزاولی‌ها را دوباره از سر خواهیم گرفت. 

Page Generated in 0/0063 sec