printlogo


کد خبر: 237457تاریخ: 1400/6/11 00:00
رئیس جمهور: با تأمین واکسن‌های وارداتی و داخلی و رسیدن واکسیناسیون به حدنصاب، امکان بازگشایی مدارس و مراکز آموزشی فراهم می‌شود
شرط بازگشایی مدارس
طی 24 ساعت ۵۹۹ نفر از هموطنان بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند

با آنکه سرعت واکسیناسیون در کشور روند افزایشی به خود گرفته و به گفته مسؤولان قرار است از هفته آینده 5 میلیون دوز واکسن به صورت هفتگی وارد کشور شود اما همچنان میزان مرگ‌و‌میرهای کرونایی به دلیل کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی بالاست به طوری که روزانه حدود 600 نفر در کشور جان خود را از دست می‌دهند. همین موضوع باعث شده نظام آموزشی کشور در این شرایط نتواند برنامه‌ریزی دقیقی برای چگونگی آغاز سال تحصیلی جدید داشته باشد. 
این بلاتکلیفی در تعیین چگونگی برگزاری کلاس‌های آموزشی در حالی است که برنامه‌ریزی برای واکسیناسیون معلمان و اساتید دانشگاه از 8 مرداد آغاز شده و به گفته مهرزاد حمیدی، معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش‌و‌پرورش، بیش از ۸۰ درصد فرهنگیان دوز اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.
به گفته مسؤولان وزارت آموزش‌و‌پرورش، تزریق دوز دوم واکسن فرهنگیان از ابتدای هفته جاری آغاز می‌شود و طبق برنامه‌ریزی انجام شده طی 10 روز آینده به اتمام می‌رسد. 
دغدغه والدین برای فرستادن فرزندان‌شان به مدارس در این شرایط قرمز کرونایی موضوعی است که این روزها ذهن آنان را درگیر کرده است. وزارت آموزش‌و‌پرورش تاکید دارد که مدارس باید در سال جاری بازگشایی شوند تا آموزش‌ها به صورت ترکیبی انجام شود اما هنوز هیچ تصمیم قطعی از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا و وزارت آموزش‌و‌پرورش درباره چگونگی بازگشایی مدارس گرفته نشده است. 
افزایش سرعت واکسیناسیون از جمله راهکارهایی است که می‌تواند در کنترل بیماری موثر باشد. بر همین اساس وزارت بهداشت این وعده را داده که از هفته آینده به طور مستمر هفته‌ای ۵ میلیون دوز واکسن وارد کشور خواهد شد؛ لذا مجموعا حداقل ۲۰ میلیون واکسن در شهریورماه و حدود ۳۰ میلیون واکسن نیز در مهرماه به کشور وارد می‌شود. در چنین شرایطی مشخص نیست تصمیم‌گیری‌ها برای بازگشایی مدارس با وجودی که قرار است حجم بالایی واکسن به کشور وارد شود چگونه خواهد بود. در همین زمینه حجت‌الاسلام و‌المسلمین سیدابراهیم رئیسی در جلسه هیات دولت افزایش آمار واکسیناسیون در برابر بیماری کرونا را قابل تقدیر اما ناکافی عنوان کرد و اظهار داشت: یکی از مقدمات ضروری برای رونق کسب‌و‌کارها و بازگشایی مدارس و مراکز علمی و دانشگاهی، رسیدن به حدنصاب واکسیناسیون عمومی است. 
رئیس‌جمهور تاکید کرد: اخبار خوبی از افزایش واردات و توأمان تولید داخلی واکسن دریافت کرده‌ایم که جای خوشحالی دارد. 
وی اضافه کرد: مراکز واکسیناسیون به همت وزارت بهداشت و همکاری نهادهای ذی‌ربط 3 -2 برابر شده است. امیدواریم با تامین واکسن‌های مورد نیاز از محل واردات و تولیدات داخلی، هر چه سریع‌تر امکان بازگشایی مراکز آموزشی فراهم شود و اگر رسیدن به حدنصاب لازم با تاخیر انجام شود، بازگشایی مراکز آموزشی نیز با تاخیر انجام خواهد شد. 
 
* 5 میلیون دوز واکسن امروز وارد کشور می‌شود
روند واردات واکسن در حالی شتاب گرفته که دستیار وزیر امور خارجه و مدیرکل شرق آسیا و اقیانوسیه از واردات ۵ میلیون دوز واکسن طی روزهای آینده خبر داد و گفت: ۱۱ تا ۱۹ شهریور، هفته پرواکسنی خواهد بود. 
«رضا زبیب» در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: با همت همکاران، کمک وزارت امور خارجه، وزارت بهداشت و لطف خدا، امروز 5 میلیون دوز واکسن فوق برنامه می‌رسد. وی ادامه داد: ۱۱ تا ۱۹ شهریور، هفته پرواکسنی خواهد بود: تلاش برای بیش از ۱۲ میلیون دوز. باز هم دعا کنید. سپاسگزارم. 
 
* پایگاه‌ها و مراکز تجمیعی واکسیناسیون افزایش یابد  
عضو ستاد ملی مبارزه با کرونا گفت: از آنجایی که قرار است حجم زیادی واکسن کرونا در پایان ماه جاری به کشور وارد و در دسترس وزارت بهداشت قرار گیرد، بنابراین باید این آمادگی در کشور وجود داشته باشد تا با دستیابی به واکسن‌های انبوه، مشکلی در روند واکسیناسیون ایجاد نشود. حمید سوری  بر توجه به ایجاد زیرساخت‌ها چون گسترش مراکز تجمیعی برای تزریق واکسن کرونا در سراسر کشور، بویژه شهرهای پر‌‌جمعیت اشاره کرد و افزود: علاوه بر توسعه مراکز تجمیعی، گروه‌های سیار نیز باید خود را برای خدمات‌رسانی واکسیناسیون در کشور آماده کنند تا روند واکسیناسیون با سرعت بالایی انجام شود. وی تصریح کرد: مدیریت در واکسیناسیون با هدف جلوگیری از ازدحام گروه‌های هدف برای تزریق واکسن کرونا ضروری است تا عملیات تزریقات این نوع واکسن براحتی و با کمترین زمان ممکن در کشور انجام شود. سوری به اثر‌بخشی قابل توجه فعالیت گروه‌های جهادی در اجرای طرح شهید سلیمانی برای مقابله و پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در کشور اشاره کرد و گفت: احیای این طرح مهم و اثربخش کمک شایانی به هر چه زودتر برچیده‌شدن بیماری «کووید-19» خواهد کرد، چرا که نیروهای جهادی و داوطلب در کنار کادر بهداشت خدمات ارزنده خود را در عرصه انجام واکسیناسیون، غربالگری، شناسایی افراد مشکوک به کرونا و تامین تجهیزات بهداشتی و پزشکی و... به کار می‌گیرند. 
وی با بیان اینکه مردم -چه افرادی که واکسن دریافت کرده و چه آن دسته از کسانی که تاکنون واکسن کرونا نزده‌اند- باید رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری‌های اجتماعی را تا برچیده شدن کامل بیماری فراموش نکنند، افزود: پیشگیری همیشه مقدم‌تر از درمان است و از آنجایی که این ویروس با جهش‌های مختلف همراه است، بنابراین اولویت اصلی مقابله با این بیماری از سوی مردم خود‌مراقبتی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.

Page Generated in 0/0091 sec