printlogo


کد خبر: 237463تاریخ: 1400/6/11 00:00
قبض برق پرمصرف‌ها گران‌تر و کم‌مصرف‌ها رایگان شد
رمزگشایی از علت بالا رفتن قیمت برق

گروه اقتصادی: طی هفته‌های گذشته گزارشات مردمی حاکی از افزایش نرخ قبوض برق برخی مشترکان و از سوی دیگر رایگان شدن برق گروهی از مشترکان نسبت به بازه مشابه سال گذشته بود که موجب تعجب مردم شده است. در همین ارتباط احمد مرادی، نایب‌رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی از پیگیری افزایش بهای قبوض برق مشترکان خبر داد. وی در پاسخ به علت افزایش نرخ قبوض برق مشترکان نسبت به دوره‌های قبل بیان کرد: با توجه به گزارشات واصله از سوی مردم این موضوع را پیگیری خواهیم کرد و اطلاع‌رسانی در این زمینه صورت خواهد گرفت. 
 
* دلیل افزایش بهای برق
 مصطفی رجبی‌مشهدی، سخنگوی صنعت برق درباره افزایش بهای برق مشترکان نسبت به دوره قبل گفت: هر سال در ابتدای اردیبهشت‌ماه ۷ درصد قیمت برق افزایش پیدا می‌کند و برای مشترکان پرمصرف که ۱۴ درصد مشترکان را تشکیل می‌دهند، علاوه بر مصوبه هیات وزیران، ۱۶ درصد به مبلغ برق آنها اضافه می‌شود، یعنی در کل به رقم صورتحساب مشترکان پرمصرف ۲۳ درصد اضافه می‌شود. وی ادامه داد: امسال مبلغ مازاد برق برای مشترکانی که ۲ برابر الگوی منطقه مصرف داشتند، برابر متوسط خرید تضمینی برق از نیروگاه تجدیدپذیر محاسبه می‌شود یعنی به ازای هر یک کیلووات ساعت ۸۰۰ تومان محاسبه می‌شود. وی افزود: از ۳۰ میلیون مشترک خانگی، ۸۰۰ هزار نفر مشترک پرمصرف هستند و باید میزان مصرف مازاد بر ۶۰۰ کیلووات ساعت را با قیمت متوسط خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های تجدید‌پذیر پرداخت کنند. سخنگوی صنعت برق گفت: با توجه به اینکه امسال نسبت به سال گذشته گرمای هوا بیشتر بود، میزان استفاده از وسایل سرمایشی هم بیشتر شده است و چون تعرفه‌ها پلکانی است، به ازای هر ۱۰۰ کیلووات ساعت افزایش مصرف برق، تعرفه برق هم افزایش می‌یابد. وی افزود: بر اساس مطالعات میدانی، افرادی که از کولرهای گازی یا اسپیلت‌ها استفاده می‌کنند، مصرف برق بیشتری دارند. 
 
* تخفیف 100 درصدی برای مشترکان کم‌مصرف
سال گذشته طرح برق امید در کشور اجرایی شد و بر اساس آن مشترکان به ۳ دسته کم‌مصرف، خوش‌مصرف و پرمصرف تقسیم شدند و طبق برآورد انجام شده از زمان اجرای طرح، 7 میلیون مشترک خانگی جزو گروه کم‌مصرف قرار گرفته‌اند. این طرح ویژه مشترکان خانگی است و الگوهای آن نیز از عملکرد خود مردم در سال‌های گذشته استخراج شده است. به ‌طور متوسط در کل کشور نزدیک به ۳۰ درصد مشترکان برق در محدوده کم‌مصرف، ۱۵ درصد پرمصرف و ۵۵ درصد در محدوده خوش‌مصرف هستند. این تقسیم‌بندی ارتباطی به محدوده جغرافیایی یا درآمد خانوار ندارد، بلکه بر اساس میزان مصرف برق آنها شکل گرفته است. تخفیف ۱۰۰ درصدی بهای برق در طرح برق امید برای مشترکان کم‌مصرف در نظر گرفته شده است. در طرح برق امید، مشترکان برق خانگی در 3 گروه کم‌مصرف، خوش‌مصرف و پرمصرف قرار می‌گیرند. بر این اساس، مشترکان کم‌مصرف از تخفیف ۱۰۰ درصدی در قبض برق بهره‌مند می‌شوند، از مشترکان خوش‌‌مصرف قدردانی می‌شود و مشترکان پرمصرف نیز با انجام کارهایی از عنوان پرمصرف دور شده و به خوش‌مصرف‌ها می‌پیوندند. رجبی‌مشهدی افرود: بر این اساس مشترکان خوش‌مصرف و پر‌مصرف می‌توانند با انجام اقدامات ساده جزو مشترکان کم‌مصرف شده و به این ترتیب صورتحساب صفر برای آنها صادر خواهد شد.

Page Generated in 0/0313 sec