printlogo


کد خبر: 237464تاریخ: 1400/6/11 00:00
اخبار

وارد مدار شدن 2500 مگاوات نیروگاه حرارتی جدید تا سال آینده
معاون توسعه طرح‌های شرکت برق حرارتی گفت: تا سال آینده بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ مگاوات نیروگاه حرارتی جدید بخش دولتی و خصوصی در ۱۷ واحد نیروگاهی وارد مدار خواهد شد. حمیدرضا عظیمی در نشست هم‌اندیشی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بخش نیروگاهی افزود: تفاهمنامه‌ای با وزارت صمت برای احداث نیروگاه توسط صنایع بزرگ مبادله شده و بر اساس آن مجوز احداث ۱۰ هزار و ۵۳۶ مگاوات نیروگاه جدید با حجم سرمایه‌گذاری ۶ میلیارد یورو توسط صنایع بزرگ کشور صادر شده است. 
وی ادامه داد: این طرح‌ها شامل ۱۳ نیروگاه در ۱۲ استان کشور است، این واحدها شامل فاز ۲ نیروگاه فولاد مبارکه، نیروگاه منطقه ویژه خلیج‌فارس، نیروگاه آلومینیوم المهدی، فاز دوم نیروگاه شرکت ملی صنایع مس ایران، فاز دوم نیروگاه چادرملو، فاز دوم نیروگاه گل‌گهر، نیروگاه آلومینیوم جنوب(سالکو)، فاز نخست نیروگاه آلومینیوم ایران، فاز نخست نیروگاه آلومینای ایران، نیروگاه‌های خط انتقال آب از خلیج‌فارس، نیروگاه توسعه معادن و فلزات، نیروگاه فولاد خوزستان و ایمیدرو هستند. عظیمی از آمادگی کامل برق حرارتی برای تسهیل‌گری در احداث نیروگاه‌های صنایع انرژی‌بر خبر داد و گفت: این شرکت بر اساس ظرفیت‌های قانونی آماده واگذاری نیروگاه‌های گازی خود جهت احداث بخش بخار در این واحدها است. وی خاطرنشان کرد: برق حرارتی هرگونه همکاری، پیگیری و اقدام‌های لازم را به منظور اخذ مجوزهای قانونی از قبیل محیط‌زیست، تامین آب و تخصیص گاز برای احداث نیروگاه توسط صنایع در دستور کار قرار خواهد داد. 
***
کاهش ۳۰ درصدی مخازن سدهای کشور
حجم آب موجود در مخازن سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری (مهرماه ۹۹ تا آخر شهریور۱۴۰۰) تا پنجمین روز شهریورماه در حالی با کاهش ۳۰ درصدی همراه شده که بر اساس پیش‌بینی سازمان هواشناسی، پاییز امسال وضعیت بارش‌ها کمتر از نرمال (میانگین بلندمدت) خواهد بود. حجم آب موجود در مخازن سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری (مهرماه ۱۳۹۹ تا آخر شهریور۱۴۰۰) تا پنجمین روز از آخرین ماه سال آبی به رقم ۲۰میلیارد و ۹۲ میلیون متر مکعب رسید. این درحالی است که بر اساس آخرین گزارش شرکت مدیریت منابع آب ایران، حجم آب موجود در مخازن سدهای کشور در بازه زمانی مشابه پارسال (سال آبی مهر۱۳۹۸ تا آخر شهریور۱۴۰۰) ۳۰ میلیارد و ۳ میلیون متر مکعب بوده که کاهش ۳۰ درصدی را نشان می‌دهد. کل آب ورودی به مخازن سدهای کشور نیز از ابتدای سال آبی جاری تا پنجمین روز شهریورماه ۲۸ میلیارد و ۷۹ میلیون متر مکعب شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال آبی پارسال که ۵۴ میلیارد و ۶۹ میلیون متر مکعب ورودی داشته‌اند با کاهش ۴۷درصدی روبه‌رو شده است. کل خروجی آب از مخازن سدهای کشور هم از ابتدای سال آبی جاری تا پنجم شهریورماه ۳۴ میلیارد و ۹۹ میلیون متر مکعب بوده که در مقایسه با مدت مشابه در سال آبی پارسال که حجم خروجی ۵۲میلیارد و ۸۸ میلیون متر مکعب بوده کاهش ۳۴ درصدی را نشان می‌دهد. بر اساس گزارش شرکت مدیریت منابع آب ایران، استان خوزستان دارای ۱۰ سد است که درصد پرشدگی آنها ۴۸ درصد گزارش شده است. 
***
دلار در بازار آزاد به 27 هزار تومان رسید
قیمت دلار آمریکا روز گذشته در صرافی‌های بانکی با ۱۰۱ تومان افزایش در مقایسه با روز پیش از آن، ۲۶ هزار و ۶۶۱ تومان شد. در بازار آزاد نیز قیمت هر دلار آمریکا با 400 تومان کاهش به 27 هزار تومان رسید. روز گذشته همچنین نرخ خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۶ هزار و ۵۲ تومان و نرخ فروش آن ۲۶ هزار و ۲۸۹ تومان اعلام شد. نرخ خرید یورو در این بازار ۳۰ هزار و ۷۳۸ تومان و نرخ فروش آن نیز ۳۱ هزار و ۱۷ تومان اعلام شد. نرخ دلار از روز چهارشنبه گذشته که در صرافی بانکی به قیمت ۲۷ هزار تومان فروخته می‌شد، در روزهای اخیر با کاهش همراه بود و دوباره به کانال ۲۶ هزار تومانی بازگشته است. 
***
دپوی ۴ میلیون کالای اساسی در بنادر
معاون وزیر راه و شهرسازی از دپوی بیش از ۴ میلیون تن کالای اساسی در بنادر کشور خبر داد و گفت: از ابتدای سال تاکنون بیش از ۱۱ میلیون تن کالا از بنادر کشور خارج شده است. محمد راستاد درباره میزان موجودی فعلی کالاهای اساسی در بنادر کشور اظهار داشت: میزان دقیق تناژ کلی کالاهای اساسی که از ابتدای سال تاکنون از بنادر کشور خارج شده 4/11 میلیون تن بوده که نسبت به سال گذشته ۱۲ درصد افزایش یافته است. وی افزود: کل موجودی در انبارها و در کشتی‌های در حال تخلیه کنار اسکله و لنگرگاه ۶ میلیون تن است که با ظرفیت نگهداری کالا برابری می‌کند.  راستاد با اشاره به اهمیت بندر امام خمینی(ره) گفت: مردادماه امسال در مجموع کالای تخلیه شده از کشتی‌ها در این بندر حدود یک میلیون و ۵۰۰هزار تن بوده که میانگین روزانه آن ۴۶هزار و ۷۵۰ تن و میانگین خروج از بنادر با کامیون و ریل نیز ۵۲ هزار و ۷۹۹ تن است که خروجی از ورودی بیشتر بوده است. وی ادامه داد: همچنین میانگین کامیونی که در مردادماه به بنادر وارد شدند روزانه ۲ هزار و ۴۵ دستگاه و میانگین واگن نیز ۹۱ واگن بوده است. به گفته مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، در چند روز ابتدای شهریورماه عملکرد این سازمان بالا بوده و در مجموع، میانگین روزانه تخلیه از کشتی ۴۸ هزار و ۳۲۰ تن و خروج از بندر ۶۳ هزار و ۱۲۴ تن بوده و میانگین روزانه تردد کامیون ۲ هزار و ۴۵۳ دستگاه و واگن نیز ۹۲ دستگاه محاسبه شده است. معاون وزیر راه‌و‌شهرسازی گفت: اکنون موجودی کالاهای اساسی عمدتا در بندر امام خمینی‌(ره) با بیش از 2/3 میلیون تن بوده و مجموع کشتی‌هایی که در حال تخلیه در بنادر هستند ۱۸ فروند بوده که از این میزان ۱۰ فروند در بندر امام خمینی است. 

Page Generated in 0/0335 sec