printlogo


کد خبر: 237469تاریخ: 1400/6/11 00:00
با حضور فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش از سامانه برهان و رادار البرز رونمایی شد
آسمان ایران امن‌تر از همیشه

سامانه فرماندهی و کنترل چابک تسلیحات بردکوتاه و ارتفاع کم و رادار تاکتیکی کنترل هوایی بردبلند البرز با فناوری آرایه فازی ۳ بعدی با حضور فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش رونمایی شد. 
به گزارش «وطن‌امروز»، صبح روز گذشته با حضور امیر علیرضا صباحی‌فرد، فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش از 2 محصول جدید این نیرو رونمایی شد. 
پروژه رونمایی شده‌ نخست که البرز نام دارد، رادار ۳ بعدی آرایه فازی البرز با هدف رهگیری و آشکارسازی اهداف هوایی برد‌بلند با سطح مقطع راداری پایین و پنهان‌کار تولید شده است. حداکثر برد راداری این سامانه به ۴۵۰ کیلومتر می‌رسد و قادر است اهداف در ارتفاع پست را نیز شناسایی کند. رادار البرز همچنین قادر است ۳۰۰ هدف را به صورت همزمان ردگیری کند. 
پروژه دوم سامانه برهان نام دارد. این سامانه یک مرکز فرماندهی و کنترل تسلیحات در بردکوتاه و ارتفاع کم به عنوان آخرین رده فرماندهی در دفاع نقطه‌ای شبکه فرماندهی و کنترل دفاع هوایی است. سامانه برهان پس از دریافت و تجزیه و تحلیل اطلاعات از همه منابع، آنها را برای تصمیم‌گیری در حداقل زمان ممکن در اختیار رده‌های بالای فرماندهی قرار می‌دهد تا تصمیمات لازم جهت اجرای ماموریت و انهدام هدف ابلاغ شود. این سامانه با قابلیت کشف و ‌پردازش موثری که دارد، امکان درگیری، انهدام و فریب اهداف هوایی را میسر می‌کند. همچنین با ترکیب داده‌های دریافتی از سامانه‌های الکترواپتیکی با داده‌های دریافتی از سامانه‌های راداری، این اطلاعات را به سامانه‌های موشکی ارسال می‌کند. سامانه برهان علاوه بر توانایی فعالیت کشف هدف در حالت پسیو (غیرفعال) توانایی صدور دستور مقابله با اخلال الکترونیک را نیز دارد. 
 
* هر پرنده با هر کاربردی را شناسایی می‌کنیم
امیر سرتیپ علیرضا صباحی‌فرد در نشست خبری خود اظهار کرد: ما در پدافند هوایی به فناوری روز دنیا دست یافته و در پدافند هوایی در منطقه حرف اول را می‌زنیم و در دنیا حرف برای گفتن داریم. وی ادامه داد: ما تهدیدات را به فرصت تبدیل کرده‌ایم که ثمره آن قدرت بالای پدافند هوایی در منطقه است. ما روز به‌ روز رو به توسعه هستیم و با سرعت به جلو می‌رویم. صددرصد همه تجهیزات ما بومی است‌. هر پرنده با هر کاربردی را کشف و شناسایی می‌کنیم. هواپیمای رادارگریز معنای خود را از دست داده است. ما قدرت کشف و شناسایی پرنده‌ها و در صورت نیاز امکان درگیری داریم. سامانه‌هایی داریم که اهداف را در بالای ۲۰۰ کیلومتر مورد هدف قرار می‌دهد. دشمن می‌داند اگر به خط قرمز ما نزدیک شود، با شکست مفتضحانه مواجه می‌شود. فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش افزود: ۸۷ پروژه را در روزهای اخیر افتتاح کرده‌ایم. همین امروز رادار مراقب که ساخته نیروی پدافند هوایی است، وارد عملیات شد. ما بسیاری از پروژه‌ها را نمی‌توانستیم رسانه‌ای کنیم تا از آنها برای غافلگیرشدن دشمن استفاده کنیم. 
وی در پایان گفت: پدافند هوایی امروز به مرحله‌ای از توان رزم رسیده است که هیچ نیازی به کشورهای دیگر ندارد و ما امروز بحمدالله هیچ‌گونه گلوگاهی برای ساخت تجهیزات پدافندی در کشور نداریم. ما توانستیم کلمه «می‌توانیم» را به «توانستیم» تبدیل کنیم. امروز در سطح پدافند هوایی کشور ما مساله‌ای به نام ندیدن وجود ندارد و هر پرنده‌ای با هر نوع کاربردی را ما می‌توانیم کشف و شناسایی کنیم. 
***
    کشف روزانه حدود ۳۰ پرنده ناشناس در آسمان کشور    
امیر محمدحسن ابارشی، جانشین معاونت عملیات نیروی پدافند هوایی ارتش به مناسبت سالروز تأسیس نیروی پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اینکه نخستین مأموریت پدافند نیروی هوایی شناسایی است، ادامه داد: نخستین مأموریت پدافند نیروی هوایی بحث کشف پرنده‌هاست. در حال حاضر روزانه حدود 400 تا 500 پرنده را در آسمان کشور کشف می‌کنیم که از این تعداد ۲۰ تا ۳۰ پرنده ناشناس هستند و به آنها اخطار می‌دهیم، بنابراین ماموریت اصلی کشف است که توسط رادارها انجام می‌شود. وی با تاکید بر اینکه هدف پدافند نیروی هوایی بازدارندگی است، افزود: هدف پدافند هوایی زدن اهداف نیست، همین که حالت بازدارندگی ایجاد کند و دشمن را از انجام اقدامات تخریبی منصرف کند، این یعنی پدافند به هدف خود رسیده است. البته طیف تهدیدات همواره در حال تغییر است و نباید به این امید داشته باشیم که مورد تهدید نیستیم. 

Page Generated in 0/0068 sec