printlogo


کد خبر: 237470تاریخ: 1400/6/11 00:00
نگرانی صهیونیست‌ها نسبت به تبعات خروج آمریکا از افغانستان و تصمیم واشنگتن برای خروج از عراق یوسی‌کوهن، رئیس سابق موساد: خلأ حضور آمریکا در منطقه منجر به تحکیم موقعیت برتر ایران خواهد شد
اسرائیل باید بترسد

گروه سیاسی: پایان اشغال افغانستان توسط آمریکا پس از 20 سال و خروج نظامیان ایالات‌متحده از این کشور به نگرانی‌های منطقه‌ای رژیم صهیونیستی افزوده است و آن هم تغییر موازنه در غرب آسیا به سود ایران است. 
به گزارش «وطن‌امروز»، پس از اینکه سال 2001 دولت جورج دبلیو بوش- در حالی که آن سال‌ها ایالات‌متحده آمریکا نقش ناظم جهانی و رهبری جهان را بر عهده داشت- با استراتژی «جنگ پیش‌دستانه» افغانستان را اشغال کرد و سپس سال 2003 وارد عراق شد و حکومت صدام را سرنگون کرد، رژیم صهیونیستی تلاش کرد با بهره‌گیری از حضور صدها هزار نظامی آمریکایی در کنار مرزهای ایران، نظم منطقه‌ای را برای همیشه به نفع خود دگرگون کند. بر این اساس بود که طرح «خاورمیانه بزرگ» در منطقه با حمله رژیم صهیونیستی به لبنان در فاز اول عملیاتی شد که با مقاومت 33 روزه حزب‌الله لبنان این طرح آمریکایی- اسرائیلی در نطفه شکست خورد. 
حالا در شرایطی رژیم صهیونیستی منفعلانه خروج آمریکا از باتلاق افغانستان را به نظاره نشسته است که ترتیبات امنیتی شکل‌‌گرفته در منطقه هم به سود رژیم صهیونیستی پیش نمی‌رود و سران این رژیم نگران هستند خروج آمریکا در عراق تکرار نشود. مقامات دولت جدید ائتلافی اسرائیل شامل نفتالی بنت، نخست‌وزیر و بنی گانتس، وزیر جنگ که پس از روی کار آمدن خط‌و‌نشان‌های پیاپی برای ایران می‌کشیدند و حتی پس از هدف قرار گرفتن کشتی «مرسر استریت»، ایران را تهدید به اقدام نظامی کردند، این روزها مشغول التماس به دولت بایدن برای تشکیل ائتلافی در منطقه شبیه به پیمان آتلانتیک شمالی (‌ناتو) برای مقابله با ایران هستند. 
 
* ترس از خلأ حضور آمریکا در منطقه
 در این زمینه «یوسی کوهن»‌ رئیس سابق موساد در گفت‌و‌گویی با روزنامه عبری‌زبان «یدیعوت آحارانوت» که چهارشنبه منتشر شد، به مساله خروج آمریکا از منطقه و نگرانی‌های اسرائیل در این باره پرداخته است. 
رئیس سابق موساد در این ارتباط گفت: «خروج آمریکا از افغانستان باید ما را به تفکر وا دارد و همچنین ما را درباره خطر ملموس و نهفته خروج محتمل دیگر آمریکا از عراق نگران کند». یوسی کوهن مدعی شد هر گونه خروج «شتاب‌زده» و «بی‌حساب و کتاب» ممکن است منجر به فروپاشی کلی عراق در میان طوایف مختلف این کشور شود. کوهن در ادامه مدعی شد این اقدام، حضور نظامی، افراطی، سیاسی و تروریستی ایران در داخل عراق را افزایش می‌دهد. رئیس سابق دستگاه جاسوسی اسرائیل اضافه کرد: «برپایی یک ساختار ایرانی مکمل در بخش شمالی خاورمیانه پس از خروج محتمل آمریکا و صحنه‌های هولناک در افغانستان و سقوط سریع این کشور به دست طالبان، نیازمند آمادگی است؛ آمادگی برای این احتمال که گام مشابه آمریکا در عراق منجر به فروپاشی برخی بخش‌های مرکزی خاورمیانه می‌شود که اساسا شکننده است». کوهن افزود: «ایران تا این لحظه از تلاش برای نهادینه کردن جایگاه نظامی خود در منطقه ما (!) دست برنداشته است». او همچنین گفت در کنار حضور ایران در سوریه و لبنان، حضور این کشور «در عراق ملموس و نگران‌کننده است».
 
* هشدار‌های پیشین 
نگرانی مضاعف اسرائیل از برهم خوردن توازن نظامی در منطقه به سود ایران در حالی است که پیش از این هم برخی افسران و کارشناسان نظامی رژیم صهیونیستی از خروج آمریکا از افغانستان و خلأ قدرت ناشی از عدم حضور ایالات‌متحده ابراز نگرانی کرده بودند. برای نمونه «نیر دووری»، کارشناس امور نظامی رژیم صهیونیستی اواخر مردادماه در شبکه 12 تلویزیون اسرائیل گفته بود اگر به دقت به این رویداد نگاه کنیم و همه در خاورمیانه آنچه را که در افغانستان رخ می‌دهد بررسی کنند، ممکن است این اتفاق ما را نیز تحت تاثیر قرار دهد. او ادامه داد: در وهله اول همه متحدان آمریکا به این مساله نگاه می‌کنند و می‌گویند آمریکایی‌ها چه زمانی ما را رها خواهند کرد. کارشناس صهیونیست افزود: آمریکایی‌ها در حال عقب‌نشینی از خاورمیانه هستند و این یک استراتژی روشن است که از مدتی قبل آغاز شده و اکنون به اوج خود رسیده و ممکن است این امر بر عراق و نیز آمریکایی‌های حاضر در سوریه تاثیر بگذارد. پیش از این  «رووین ریولین» رئیس سابق رژیم صهیونیستی تیرماه سال جاری در جریان سفر به آمریکا و در دیدار با جو بایدن، درباره خروج این کشور از منطقه هشدار داده بود. روزنامه «هاآرتص» در آن مقطع گزارش داد ریولین به بایدن هشدار داده اگر آمریکا از منطقه خارج شود، این گام باعث خواهد شد برخی کشورهای عربی به ایران نزدیک شوند. 
یوسی کوهن، رئیس سابق موساد در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با اشاره به اینکه خروج آمریکا از افغانستان در کنار گفت‌و‌گوها درباره توافق هسته‌ای صورت گرفته، بیان کرد: اسرائیل در میان خروج و چشم‌ دوختن آمریکا به تماس با ایران درباره یک توافق هسته‌ای محتمل در یک دوراهی سرنوشت‌ساز قرار گرفته است که هر دو این رویدادهای دراماتیک بر ارتباط‌های بین‌المللی تل‌آویو با طرف‌های قدرتمند خاورمیانه، روسیه، اروپا و اساسا آمریکا تأثیر خواهد گذاشت. 
 
* توسعه هسته‌ای ایران و مخمصه امنیتی اسرائیل
یوسی کوهن در بخش دیگر سخنانش در ارتباط با توافق هسته‌ای ادعا کرد:‌ «این مشخص است و همه قدرت‌های بزرگ قبول دارند که ایران به تلاش برای توسعه توانمندی‌های تولیدات هسته‌ای پیشرفته ادامه خواهد داد؛ از راه غنی‌سازی در زیر زمین بویژه در ۲ تأسیسات معروف «فردو» و «نطنز» و همچنین از راه یک فناوری مرتبط با سوخت و غنی‌سازی بویژه توسعه سانتریفیوژ‌های بسیار پیشرفته. ایران همچنان به یک سری از توانمندی‌های علمی خود که می‌تواند در راستای خدمت به طرح سلاح هسته‌ای به کار گرفته شود، ادامه می‌دهد». کوهن با اشاره به ادعای بنت درباره عدم اجازه به ایران برای توسعه توانمندی‌های هسته‌ای، گفت: «پس ما باید یک چالش در برابر توافق کنونی قرار دهیم، زیرا این توافق به ایران این اجازه را می‌دهد که تقریبا بدون هیچ مانعی پیش برود». او همچنین با بیان اینکه اسرائیل و سران آن باید یک راهبرد ایجاد کنند و برای سیاست‌های جدید تل‌آویو اهدافی روشن مشخص کنند، گفت خواسته تل‌آویو باید در راستای جلوگیری از موضع‌گیری ایران در طول منطقه باشد و به ایران اجازه تبدیل شدن به آنچه کشور در آستانه تولید بمب اتم خوانده شده،‌ داده نشود. 
 
* محموله سوخت ایران، دردسر دیگر اسرائیل
در کنار خروج آمریکا از افغانستان، مساله سوخت لبنان هم یکی از موضوعاتی است که قدرت‌نمایی محور مقاومت را به رخ رژیم صهیونیستی کشیده است. همزمان با خبر ارسال قریب‌‌الوقوع سومین محموله سوخت از جانب ایران به طرف لبنان و پس از اظهارنظر برخی کارشناسان مبنی بر احتمال خرابکاری رژیم صهیونیستی در این باره، العربیه به نقل از یک منبع رسمی رژیم صهیونیستی نوشت: اسرائیل نفتکش ایرانی را که به لبنان فرستاده شده است هدف قرار نخواهد داد. 
بر اساس گزارش پایگاه خبری الجزیره، همچنین «یائیر لاپید» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی ظهر دیروز در بخشی از سخنانش در ارتباط با کشتی ارسالی ایران به لبنان گفت: «مساله کشتی سوخت ایران که در راه لبنان است، یک مساله امنیتی است و بر اساس آن به این موضوع پرداخته خواهد شد». 
در طرف مقابل سیدحسن نصرالله که نخستین‌بار در سخنرانی خود از ارسال کشتی سوخت ایرانی به لبنان خبر داده بود، با هشدار به آمریکا و رژیم صهیونیستی درباره تعرض به کشتی‌های نفتی ایران، تأکید کرده بود مقاومت لبنان این کشتی‌ها را به‌مثابه خاک کشور خود تلقی خواهد کرد. 
«عبدالباری عطوان» سردبیر روزنامه رای‌الیوم در یادداشتی با اشاره به اینکه یک اتاق عملیات مشترک میان لبنان و ایران وجود دارد که برنامه‌هایی را برای مقابله با هر گونه تعرض به کشتی‌های ایرانی طراحی کرده‌اند، نوشت: پیش از این هم ائتلاف آمریکایی-  صهیونیستی نتوانستند به نفتکش ایرانی در راه بندر بانیاس سوریه و ۴ نفتکش ایرانی سوخت به ونزوئلا تعرض کنند. وی ادامه داد: احتمال هر گونه تعرض به نفتکش‌های ایرانی به معنای کشاندن حزب‌الله و ایران به جنگ کشتی‌هاست که قطعا ائتلاف آمریکایی - صهیونیستی بازنده آن خواهد بود. البته در سایه شکست تحقیر‌آمیز آمریکا در افغانستان و جنون و دیوانگی‌ای که آمریکا و اسرائیل دچار آن شده‌اند، نمی‌توان هیچ احتمالی را رد کرد. عطوان در پایان نوشت: واقعیت این است که چه کشتی‌های سوخت به مقصد برسند و چه مورد تعرض قرار گیرند، حزب‌الله و سیدحسن نصرالله به عنوان نجات‌دهنده لبنان معرفی خواهند شد. 

Page Generated in 0/0050 sec