«وطنامروز» گزارش میدهد؛ عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای میتواند نقطه عطف اجلاس آتی در تاجیکستان شود
گروه سیاسی: نشست سالانه سران دولتهای عضو سازمان همکاری شانگهای قرار است روزهای ۱۶ و ۱۷ سپتامبر ۲۰۲۱ برابر با ۲۵ و ۲۶ شهریورماه سال جاری در شهر دوشنبه، پایتخت تاجیکستان برگزار شود و بنا بر برخی اخبار با دعوت رسمی این کشور به عنوان رئیس دورهای این سازمان از ایران برای حضور در این نشست، حجتالاسلام ابراهیم رئیسی رئیسجمهور در آن حضور خواهد یافت.
به گزارش «وطن امروز»، بحث عضویت ایران در پیمان شانگهای و تغییر وضعیت کشورمان از عضو ناظر و تبدیل به عضو دائم این سازمان همواره از دستورکارهای مهم دستگاه سیاست خارجی طی دهه گذشته بوده است. ایران از سال ۲۰۰۵ عضو ناظر این سازمان بوده و در سالهای ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ برای عضویت کامل درخواست داد اما با موانعی از جمله تحریمهای سازمان ملل یا مخالفت برخی اعضا روبهرو شد، برای نمونه سال 2016 در شرایطی که به نظر میرسید همه شرایط برای عضویت دائم ایران در این پیمان فراهم است رای مخالف تاجیکستان مانع عضویت دائم کشورمان شد اما با تغییر معادلات و تحولات جهانی و منطقهای به نظر میرسد همه چیز برای پیوستن کامل ایران به سازمان همکاری شانگهای آماده شده است.
بر این اساس با موافقت مسکو و پکن مبنی بر پذیرش کامل عضویت ایران، ماه گذشته در جلسه گذشته شورای وزیران خارجه سازمان همکاری شانگهای SCO) ) که در شهر دوشنبه تاجیکستان برگزار شد، نماینده هیأت روسیه با بیان اینکه توسعه اتحاد سازمان همکاری شانگهای ارتباط مستقیم با چشمانداز گسترش آن دارد، گفت: مسکو خواستار تایید پیشنهاد ایران برای عضویت در این سازمان است. سراجالدین مهرالدین، وزیر خارجه تاجیکستان که کشورش پیش از این مخالف عضویت ایران بود نیز به طور رسمی در یک نشست مطبوعاتی تاکید کرد که این جمهوری نظر خود را تغییر داده و در صورت اتفاق نظر اعضا، موافق عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای است.
علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز اواخر مرداد در یک پیام توئیتری اظهار داشت که طی گفتوگویی با نیکولای پاتروشف، دبیر شورای امنیت فدراسیون روسیه، ضمن بررسی موضوعات امنیتی دوجانبه، موضوع عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای نیز مطرح شده است. وی همچنین در توئیت خود اعلام کرد: «موانع سیاسی برای عضویت ایران در پیمان شانگهای برداشته شده و با طی تشریفات فنی عضویت ایران نهایی خواهد شد.» سازمان همکاری شانگهای در حال حاضر دارای ۸ عضو دائم یعنی کشورهای هند، قزاقستان، چین، قرقیزستان، پاکستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان است و ۴ کشور افغانستان، بلاروس، ایران و مغولستان نیز به عنوان عضو ناظر و ۶ کشور آذربایجان، ارمنستان، کامبوج، نپال، ترکیه و سریلانکا نیز از شرکای گفتوگوی آن محسوب میشوند.
اهمیت سازمان همکاری شانگهای
اعضای سازمان شانگهای ۲۵ درصد تولید ناخالص ملی دنیا را در اختیار دارند و به نظر میرسد در آینده نزدیک از ۵ قدرت اول اقتصادی اول دنیا 2 کشور عضو این سازمان خواهند بود. همچنین ۴ قدرت اتمی دنیا یعنی روسیه، چین، هند و پاکستان عضو این پیمان هستند. افزون بر این موارد، چین و روسیه به عنوان 2 عضو از 5 عضو دائم شورای امنیت نیز ستونهای اصلی این پیمان هستند. همچنین اعضای این سازمان حدود یکسوم خشکیهای سطح زمین را در اختیار دارند و نزدیک به ۴۲ درصد جمعیت دنیا ساکن کشورهای عضو این سازمان هستند.مجموع این مولفهها اهمیت عمق راهبردی این سازمان و حضور در این پیمان تاثیرگذار بر معادلات جهانی برای ایران را نشان میدهد، همچنین تحولات بنیادی در غرب آسیا و حضور ایران در منطقه به عنوان یک نیروی ثباتساز در این معادلات، نظر اعضای این پیمان را به کشورمان جلب کرده است. در آخرین مورد، تحولات در افغانستان بار دیگر نگاه قدرتهای منطقهای و فرامنطقهای و بازیگران سنتی در افغانستان را به ایران دوخته است. سفر سوبرامانیام جایشانکار و شاه محمود قریشی، وزرای خارجه هند و پاکستان که از اعضای شانگهای محسوب میشوند طی هفتههای گذشته به ایران و مذاکره درباره اوضاع افغانستان گویای نقش تاثیرگذار کشورمان در این کشور و منطقه است. همچنین ایران به دلیل داشتن منابع غنی انرژی (نفت و گاز) طبیعتا یک مهره و وزنه مهم در سازمان همکاری شانگهای خواهد بود و همکاری بیشتر تهران با سازمان همکاری شانگهای و تقویت نقش ایران در «ابتکار یک کمربند-یک راه» چین به عنوان راه ابریشم نو برای همه طرفها واجد اهمیت خواهد بود و امنیت تامین انرژی در زنجیره کشورهای عضو را بیش از پیش تامین خواهد کرد.چندی قبل نشریه تحلیلی «اویل پرایس» از کشف یک میدان گازی بزرگ در آبهای ایران در دریای خزر خبر داد. طبق این گزارش میدان گازی «چالوس» قرار است با هدف ایجاد یک قطب جدید گازی در شمال ایران برای تکمیل قطب جنوبی گاز این کشور با محوریت میدان عظیم پارس جنوبی احداث شود. اگر برآوردهای اولیه از ذخایر گاز موجود در میدان چالوس درست باشد، گاز ایران قادر خواهد بود حداقل 20 درصد گاز مورد نیاز اروپا را تأمین کند.
مقابله با یکجانبهگرایی آمریکا
هدف اصلی و البته نانوشته تشکیل سازمان شانگهای با توجه به ایفای نقش اصلی روسیه و چین در آن، برقراری موازنه در برابر نفوذ آمریکا و ناتو در منطقه بود و بر این مبنا توانسته در بسیاری از معادلات منطقهای و جهانی نقش موثری ایفا کند. سازمان همکاری شانگهای را باید از جمله معدود سازمانهایی با ماهیت امنیتی و نظامی دانست که «حوزه تمدنی آنگلوساکسون» در آن جایی نداشته است و نکته حائز اهمیت رد درخواست عضویت ایالات متحده آمریکا در سال 2005 برای عضویت در این سازمان از سوی کشورهای عضو به شمار میرود.
از نمونههای دیگر مقابله این سازمان با آمریکا موضعگیریهای سیاسی شانگهای از جمله درخواست از آمریکا برای تعیین یک جدول زمانی جهت خروج نیروهایش از کشورهای عضو این سازمان در اجلاس سال ۲۰۰۵ سران در شهر آستانه قزاقستان بوده است و در پی رسمی شدن خواست سازمان شانگهای، قرقیزستان نیز خواستار خروج آمریکاییها از «پایگاه هوایی کی۲» شد.
تاکید بر حفظ و ثبات مرزها و همچنین حاکمیت ملی کشورها نیز از دیگر عناصری است که در مخالفت کامل با سیاست یکجانبهگرایی آمریکا درباره اشغال کشورها و همچنین حمایت از هرج و مرج قرار داشته است. سازمان همکاری شانگهای شاید یکی از معدود نهادهای بینالمللی است که توانمندی مقاومت در مقابل سیاست یکجانبه آمریکا را داراست. نمونه آن درخواست رسمی از آمریکا برای خروج از پایگاه نظامی در منطقه «دره فراغنه» در کشور ازبکستان در سال ۲۰۰۵ است.
در مجموع اقداماتی نظیر اجرای رزمایش نظامی ضدتروریسم در میان ارتشهای کشورهای عضو، موسوم به «ماموریت صلح» در سال ۲۰۰۷ باعث شده که در محیط بینالملل از این سازمان به عنوان «ناتوی آسیا» یا «ناتوی شرق» یاد شود.
پیشینه
آوریل ۱۹۹۶ سران 5 کشور چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان به دنبال اجلاس شانگهای موافقتنامهای را امضا کردند که در مناطق مرزی خود اعتمادسازی و از حمله یا درگیری در مناطق مرزی یکدیگر خودداری و از برگزاری رزمایشهای نظامی که تهدیدی علیه یکدیگر باشد، دوری کنند. حجم و گستردگی و تعداد دروس آموزش نظامی را کاهش دهند، یکدیگر را از عملیات نظامیای که قصد دارند تا عمق یکصد کیلومتری مرزهای مشترک به انجام برسانند قبلا آگاه کنند و بالاخره مناسبات دوستانه و همکاری بین نیروهای نظامی مستقر در ۲ سوی مرزها را تقویت کنند. این توافقنامه که بعدها به نام گروه شانگهای 5 معروف شد، سال ۲۰۰۱ با تغییر نام و ساختار و با پذیرش ازبکستان به سازمان همکاری شانگهای معروف شد. اعلامیه تاسیس سازمان همکاری شانگهای ژوئن سال ۲۰۰۱ در شانگهای به امضای چین، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان رسید. برخی اهداف این سازمان عبارتند از: ١- تقویت همکاری با محورهای امور سیاسی، اقتصادی، تجاری و نظامی 2- ضدیت با فعالیتهای غیرقانونی، مبارزه مشترک با تروریسم و ضد جداییطلبی و مهاجرتهای غیرقانونی 3- تامین امنیت منطقهای 4- مقابله با یکجانبهگرایی آمریکا. در جریان اجلاس سران در سال ۲۰۰۵ در آستانه قزاقستان، درباره پذیرش ایران، پاکستان و هند به عنوان اعضای ناظر توافق حاصل شد. سال ۲۰۱۷ هند و پاکستان به عضویت کامل این سازمان درآمدند اما به دلیل مخالفت تاجیکستان، وضعیت ایران همچنان در سطح عضو ناظر باقی ماند.
احیای توازن
دولت سیزدهم سیاست خارجی خود را پیگیری یک دیپلماسی متوازن اعلام کرده است تا به این وسیله نارسایی دیپلماسی دولتهای یازدهم و دوازدهم را که از اعتماد به همکاری با غرب و نادیده گرفتن ظرفیت متحدان منطقهای و فرامنطقهای حاصل شد، ترمیم کند. شاید در این قسمت بازخوانی اعتراف روزهای آخر محمدجواد ظریف خالی از لطف نباشد. ظریف در بخش پایانی بیستودومین و آخرین گزارش برجامی خود به مجلس با اعتراف به لزوم توازن ارتباط با شرق و غرب نوشت: «اگر درباره ضرورت کار متوازن با شرق و غرب به یک اجماع ملی رسیده بودیم و از یک سو با خوشخیالی، دوستان دوران سختی را در سراب طمع سرازیر شدن شرکتهای غربی از خود نرنجانده بودیم و از سوی دیگر از همه امکانات برجام برای ایجاد منافع اساسی اقتصادی برای همه کنشگران - به شمول شعبات خارجی شرکتهای آمریکایی- بهره برده بودیم، هم دوستانمان سرخورده نمیشدند و در دوران سختی رهایمان نمیکردند و هم ترامپ برای فشار حداکثری با مانع جدی سرمایهداران جهانی - از جمله در داخل آمریکا- مواجه میشد». در نهایت توازن در نگاه به شرق و غرب در کنار استفاده از ظرفیت حضور در سازمانهای بینالمللی نظیر شانگهای و همچنین همکاری با همسایگان و متحدان کشورمان که در ماجرای ارسال محمولههای سوخت به ونزوئلا و لبنان نمود عینی یافت، از اهرمهای حیاتی و موثر بیاثر کردن فشارهای سیاسی و همچنین خنثیسازی تحریمهای آمریکا علیه ایران محسوب میشود.
***
ظرفیت چشمگیر برای مقابله با تحریمهای آمریکا
روح اله مدبر*
26 شهریورماه امسال قرار است به مناسبت بیستمین سال تاسیس سازمان همکاری شانگهای، نشستی در «دوشنبه» پایتخت تاجیکستان برگزار شود. این سازمان سال 2001 با انگیزه نیل به 2 هدف راهبردی از سوی روسیه و چین و کشورهای متحد منطقهای آنها شامل ازبکستان، قزاقستان، تاجیکستان و قرقیزستان شکل گرفت. هدف اول این کشورها از تاسیس سازمان شانگهای تقویت همکاریهای امنیتی، تجاری و سیاسی 2 قدرت فرامنطقهای آن زمان یعنی چین و روسیه و متحدان آنها به منظور مقابله با پیشروی ناتو در شرق و به اصطلاح موازنه در برابر آن بود تا نظام تکقطبی آمریکایی را به چالش بکشد. هدف بعدی نیز که عمدتا چینیها آن را دنبال میکردند، تشکیل سازوکاری برای افزایش اعتماد بین اعضا و همکاریهای مرزی و حل معضلات امنیتی بویژه در مرزها از طریق تعامل با این کشورها بود. به عبارت دیگر سازمان همکاری شانگهای نمادی بارز از منطقهگرایی نوین در آسیاست.
ویژگیهای منحصربهفرد سازمان شانگهای
شانگهای، سازمانی با 3 میلیارد و 200 میلیون جمعیت است که 42 درصد جمعیت دنیا و 25 درصد تولید ناخالص داخلی جهان را دارد و یک ظرفیت فوقالعاده در نظام بینالملل است. از نکات قابل توجه و نقاط قوت این سازمان عضویت 2 کشور چین و روسیه در شورای امنیت سازمان ملل است که میتواند تاثیر بسزایی در پیشبرد اهداف این سازمان داشته باشد. در کنار این 2 کشور هندوستان نیز به عنوان یکی از اعضای آن نقش مهمی در اقتصاد جهانی ایفا میکند. از منظر استراتژیک نیز حضور 4 قدرت هستهای شامل هند، چین، پاکستان و روسیه جایگاه خاصی به این سازمان آسیایی داده است. از منظر جغرافیایی نیز گستره این سازمان جذابیتهای خاصی دارد. از سویی مجاورت روسیه با اروپا ظرفیت بالایی برای تجارت و ترانزیت برای این سازمان فراهم کرده است و از سوی دیگر درهمتنیدگی جغرافیایی و فرهنگی اعضای سازمان که صراحتا دوری از فرهنگ آنگلوساکسون و غربی را مدنظر قرار داده، سبب شده است سازمان اتمسفری شرقی و عملیاتیتر داشه باشد. ژئوپلیتیک کمنظیر سازمان سبب شده اعضای این سازمان مکمل بازار انرژی یکدیگر باشند. به این ترتیب که برخی تولیدکننده و برخی دیگر مصرفکننده تولیدات انرژی اعضا هستند. علاوه بر این تاکید راهبرد این سازمان بر لزوم عدم حضور پایگاههای نظامی آمریکا در کشورهای عضو سبب شده درهمتنیدگی امنیتی در بین اعضا قوت بگیرد. با این حال ذکر این نکته ضروری است که سازمان همکاری شانگهای همکاریهای امنیتی را در کنار پیوندهای فرهنگی و همکاریهای اقتصادی تعریف کرده است.
اهداف شانگهای در سالهای آتی
در نشستی که قرار است روزهای 26 و 27 شهریور در «دوشنبه» برگزار شود، مقرر شده تصمیمات مهمی در راستای افزایش هر چه بیشتر قدرت و نفوذ سازمان در منطقه و اثرگذاری بر روندهای جهانی گرفته شود. از جمله مهمترین دستورکارهای نشست آتی بحث نهایی شدن اتحادیه بانکهای اعضای سازمان شانگهای و تکمیل روند تبادل پولهای ملی اعضای سازمان است که ظرفیت چشمگیری را برای ایران به منظور مقابله با تحریمهای آمریکا پدید خواهد آورد. علاوه بر این در بعد فرهنگی، قرار است در اجلاس پیش رو به تولیدات مشترک سینمایی توجه شود. بر این اساس هدف سازمان از این اقدام تعمیق روابط فرهنگی و بسط حوزه نفوذ خود در جامعه کشورهای عضو است. در کنار این موارد سازمان شانگهای توسعه همکاریهای گسترده بینالمللی با نهادها و سازمانهایی نظیر پیمان امنیت جمعی، سازمان کشورهای مستقل مشترکالمنافع، سیکا، آسهآن و اوراسیا را در دستور کار دارد. ضمن اینکه بررسی زمینههای افزایش همکاری با سازمان ملل متحد در این دور از نشست مدنظر خواهد بود. جمیع این اقدامات با هدف ترتیب اثر دادن به روندی است که در آن نظم جهانی و نظام بینالملل در 2 دهه اخیر در پیش گرفته و آن افزایش قدرت شرق در برابر غرب است. در این میان اگر چه برخی کشورهای عضو از استقلال رای و قدرت مقابله با آمریکا به شکل 100 درصدی برخوردار نیستند اما وجود کشورهای چین و روسیه و همراهی ایران با این جمع قدرت فزایندهای به این سازمان داده است تا این هدف به نتیجه برسد.
عضویت دائم ایران در شانگهای، نقطه عطف اجلاس
موضوع رایگیری برای عضویت دائم ایران در سازمان شانگهای را میتوان مهمترین دستورکار نشست سازمان در دوشنبه (پایتخت تاجیکستان) دانست. تا پیش از این تاجیکستان به عنوان یکی از اعضای اصلی سازمان مخالف عضویت دائم ایران بود اما اکنون تاجیکستان صراحتا اعلام کرده است مخالفتی با عضویت ایران در سازمان ندارد و چین و روسیه نیز از عضویت ایران در سازمان استقبال میکنند. تا جایی که «ولادیمیر پوتین» رئیسجمهوری روسیه در تماس تلفنی اخیر خود با حجتالاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، رئیسجمهور ایران بر انجام رایزنی روسیه با طرفهای مختلف بویژه طرف تاجیک برای نهایی شدن موضع این کشور به منظور موافقت با عضویت دائم ایران در اجلاس اخیر تاکید کرد. علاوه بر این وزیر خارجه روسیه نیز در گفتوگو با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بر لزوم تصویب عضویت قطعی ایران در سازمان شانگهای در اجلاس 26 شهریور تاکید کرد.
عضویت در شانگهای
جمهوری اسلامی ایران از سال 2005 عضو ناظر سازمان همکاری شانگهای است و در این سالها تنش با برخی کشورهای عضو و وجود برخی رویکردها در سیاست خارجی بویژه در 8 سال اخیر مانع عضویت ایران در این سازمان شده است. از سویی تنش بین ایران و تاجیکستان در رابطه با برخی مسائل امنیتی منجر به کاهش سطح روابط و حتی عدم حضور سفیر در این کشور شد؛ رویهای که حتی در برخی موارد منجر به نفوذ سیاسی و امنیتی رژیم صهیونیستی علیه ایران در این کشور شد. علاوه بر این با وجود اینکه تاکید میشد مخالفت برخی اعضای سازمان با عضویت دائمی ایران، تحریمهای مالی و سیاسی علیه جمهوری اسلامی است اما در زمان برجام و به ادعای دولت قبل در سالهایی که تحریمها ملغی شده بود هم موافقت چندانی با عضویت دائم ایران شکل نگرفته بود. دلیل این مساله نیز در اصل به رویکرد دولت در عرصه سیاست خارجی و نگاه ویژه آن به غرب بود. به عبارت دیگر اگر چه مقامات پیشین دولت در ایران بر لزوم همکاری با شرق تاکید داشتند و بعضا در اجلاسهای دورهای سازمان شانگهای مشارکت میکردند اما واقعیت امر این است که چین و روسیه به عنوان ۲ قدرت اصلی سازمان، جدیتی در سیاستهای ایران برای نگاه به شرق نمیدیدند. آرمان شانگهای تقابل با یکجانبهگرایی غرب و همکاری در جهت تقویت ائتلاف شرق است. این در حالی است که مقامات کشور ما در عرصه سیاست خارجی در دولت قبل نگاه غالبا غربی داشتند. برنامه چین در قالب طرح«یک کمربند، یک راه» و طرح روسیه مبنی بر راهگذر شمال به جنوب به عنوان مهمترین مسیرهای تجاری که بسیار استراتژیک و مهم هستند، اهمیت ایران را در چارچوب دیپلماسی ترانزیتی مدنظر قرار دادهاند و این در حالی است که طی 8 سال گذشته اقدامات جدی عملیاتی در این باره از سوی ایران نشد.
*کارشناس مسائل آسیای میانه