معاون سازمان مالیاتی اعلام کرد
قطع دسترسی ۳ میلیون دستگاه کارتخوان
معاون سازمان مالیاتی اظهار داشت: هنوز نظارتهای مالیاتی بر ابزارهای پرداخت و دستگاههای کارتخوان تکمیل نشده است. محمود علیزاده گفت: ۵ تا ۶ میلیون دستگاه کارتخوان از مجموع 5/12 میلیون دستگاه فعال در کشور به عنوان مودی مالیاتی شناخته شده نیستند. وی افزود: برای ساماندهی این موضوع، ارتباط ۳ میلیون دستگاه قطع شده است. علیزاده تصریح کرد: صاحبان دستگاههای کارتخوان که فاقد پرونده مالیاتی هستند باید در این باره اقدام کنند در غیر این صورت با همکاری بانک مرکزی دستگاه آنها قطع خواهد شد.
دلار در کانال ۲۶ هزار تومان آرام گرفت
نرخ دلار در صرافیهای بانکی دیروز (شنبه ۱۳ شهریورماه) بدون تغییر قیمت نسبت به روز کاری گذشته، به ۲۶ هزار و ۶۶۱ تومان رسید. قیمت فروش یورو هم ظهر دیروز در مقایسه با روز کاری گذشته (پنجشنبه ۱۱ شهریورماه) با ۲۷۴ تومان افزایش به ۳۱ هزار و ۴۲۴ تومان رسید. دیروز همچنین قیمت خرید هر دلار ۲۶ هزار و ۱۳۳ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۳۰ هزار و ۸۰۲ تومان بود.
پرمصرفهای برق نقرهداغ شدند
سخنگوی صنعت برق گفت: میزان مصرف برقی که توسط قشر پرمصرف، مازاد بر 2 برابر الگوی مصرف استفاده میشود، از ابتدای سال 5 میلیارد کیلووات ساعت تخمین زده میشود. مصطفی رجبیمشهدی در گفتوگو با فارس با اشاره به افزایش تعرفه پله پرمصرف برق گفت: مبلغ مازاد برق برای مشترکانی که ۲ برابر الگوی منطقه مصرف داشتند، برابر متوسط خرید تضمینی برق از نیروگاه تجدیدپذیر محاسبه میشود یعنی به ازای هر یک کیلووات ساعت ۸۰۰ تومان محاسبه میشود. سخنگوی صنعت برق ضمن تاکید بر این مساله که تنها ۸۰۰ هزار نفر مشترک پرمصرف هستند و میزان مصرف مازاد بر ۶۰۰ کیلووات ساعت را باید با قیمت متوسط خرید تضمینی برق از نیروگاههای تجدیدپذیر پرداخت کنند، تاکید کرد: میزان مصرف برقی که توسط قشر پرمصرف، مازاد بر 2 برابر الگوی مصرف استفاده میشود، از ابتدای سال 5 میلیارد کیلووات ساعت تخمین زده میشود. وی در بیان اینکه پیش از اجرای این افزایش تعرفه پرمصرفی، قیمت هر کیلووات ساعت انرژی برق مازاد بر 2 برابر الگوی مصرف معادل 300 تومان بود و اکنون به 800 تومان رسیده است، گفت: با توجه به اینکه قیمت تمامشده برق در کشور به طور میانگین بین 1300 تا 1400 تومان بود، لذا مشترکان پرمصرف در گذشته، تنها برای مصرف مازاد 2 برابر الگوی مصرف، معادل 5 هزار میلیارد تومان از جیب بیتالمال، یارانه دریافت میکردند. رجبیمشهدی ادامه داد: با افزایش قیمت برای پله پر مصرف، ۵/۲ هزار میلیارد تومان از مابهالتفاوت قیمت تمامشده و قیمت فروش که پیشتر از منابع دولت و در قالب یارانه پرداخت میشد، از مشترکان پرمصرف گرفته خواهد شد.
ضرورت ایجاد شهرکهای صنعتی و فناورانه در بنادر
رئیس کمیسیون صنایع مجلس با اشاره به اینکه امروز بنادر دنیا بهترین مسیر برای صادرات کالا هستند، گفت: ضرورت دارد زیرساختهای لازم برای صادرات از مسیر بنادر را فراهم کنیم. عزتالله اکبریتالارپشتی با اشاره به نوار ساحلی 5 هزار و 800 کیلومتری کشور به عنوان یک ظرفیت خدادادی، اظهار داشت: باید از ظرفیت بنادر و صنایع دریایی به بهترین شکل استفاده کنیم و شرایط را به گونهای رقم بزنیم که در حوزه صنایع دریایی اقدام به صادرات کنیم، چرا که هم از نیروی انسانی متخصص و کافی برخوردار هستیم و هم میتوانیم بخوبی از ظرفیت تولیدکنندگان داخلی در بخش صنایع دریایی بهرهمند شویم. وی با تاکید بر اینکه بهترین مسیر برای صادرات کالا در دنیا بنادر است، عنوان کرد: باید نقدینگی کشور به سمت تولید سوق پیدا کند و سرمایههای سرگردان در مسیر ایجاد زیرساختها، ارائه خدمات وابسته و صادرات باشد.
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید نیاز بنادر را در راستای اهداف صادراتی کشور به نحو مطلوب تامین کنیم، گفت: ایجاد زیرساختهای لازم برای صادرات از مسیر بنادر باید از سوی دولت، سیاستگذاری شود و در دستور کار قرار گیرد، علاوه بر این باید بدانیم که به چه میزان میتوانیم ظرفیت صادراتی ایجاد کنیم و در اقتصاد دنیا چقدر سهم داشته باشیم. تالارپشتی با اشاره به اینکه ضرورت دارد از ظرفیت نوار ساحلی کشور حداکثر استفاده را داشته باشیم، گفت: باید بتوانیم ارتباط اقتصادی خود را با دنیا حفظ کنیم و این هدفگذاری میتواند به واسطه انتقال کالا از کشوری به کشور دیگر محقق شود. وی با تاکید بر اینکه از ظرفیتهای بینظیری در حوزه دریایی و بندری برخوردار هستیم، تصریح کرد: موقعیت جغرافیایی کشور، این مساله را دیکته میکند که از 10 کالای تولیدی، 8 کالای آن صادر شود و بتوانیم در تمام زمینهها صادراتمحور گام برداریم. رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه کشور باید چهره اقتصادی به خود گیرد، عنوان کرد: در ابتدای امر باید نیاز داخلی خود را تامین کنیم و پس از آن تلاش کنیم حملونقل مناسبی را در دسترس مشتریان بینالمللی خود قرار دهیم، همچنین باید ایجاد شهرکهای صنعتی و شهرکهای فناوری را مدنظر قرار داده و اینگونه در راستای صادراتمحور شدن اقتصاد ایران حرکت کنیم.