printlogo


کد خبر: 237546تاریخ: 1400/6/14 00:00
با افزایش واردات انبوه واکسن کرونا به کشور، روند واکسیناسیون در هفته‌های آینده سرعت بیشتری به خود می‌گیرد و قرار است تزریق روزانه واکسن به حدود یک میلیون دوز برسد
واکسیناسیون با تمام قدرت

واردات واکسن به کشور سرعت بیشتری گرفته است تا جایی که فقط طی3-2روز اخیر 5/6 میلیون دوز واکسن کرونا وارد شده و قرار است امروز نیز 4 میلیون دوز دیگر به این مجموعه اضافه شود تا مجموع واکسن‌های وارداتی در 4 روز به کشور به 10 میلیون و 500 هزار دوز برسد. به گزارش«وطن‌امروز»، وزارت بهداشت این روزها با انبوه واکسن‌های وارداتی و تولید داخلی کرونا مواجه است و کادر درمان نیز همراه با نیروهای جهادی و داوطلب مشغول تزریق این نوع واکسن‌ها به گروه‌های هدف در مراکز تجمیعی و سیار هستند. به گفته وزیر بهداشت، فقط در این هفته 19 میلیون واکسن وارد می‌شود به طوری که تا پایان ماه جاری، آمار واکسن‌های وارداتی به عدد 40 میلیون دوز خواهد رسید. بر این اساس و با توجه به واردات انبوه واکسن، طبق گفته کارشناسان بهداشت روند واکسیناسیون در روزهای آینده سرعت بیشتری گرفته و می‌تواند به یک میلیون دوز در روز برسد. در چنین شرایطی دیروز حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی روند واکسیناسیون در کشور را امیدبخش خواند و با اشاره به افزایش واردات واکسن و تولید داخل در هفته‌های آینده، بر لزوم تسریع و توسعه واکسیناسیون در گروه‌های سنی مختلف تاکید کرد. وی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، با اشاره به لزوم فعال بودن وزارت کشور و کمیسیون اجتماعی در استان‌ها در زمینه بررسی، شناخت و راهکارهای مقابله با آسیب‌های اجتماعی و روحی و روانی ناشی از کرونا، اظهار داشت: باید این موضوع در دستور کار قرار بگیرد و با استفاده از نظرات فرهیختگان حوزه و دانشگاه، راهکارهای علمی اتخاذ شود تا کمترین آسیب اجتماعی و روحی را داشته باشیم. رئیس‌جمهور با ابراز خرسندی از پایین بودن عوارض واکسن‌های استفاده شده اعم از وارداتی و تولید داخل، بر لزوم اطلاع‌رسانی درست و دقیق در این باره تاکید کرد و گفت: اینکه واکسن داخلی در مقایسه با انواع وارداتی آن کمترین عوارض را دارد، می‌تواند برای مردم در مقابله با تبلیغات بدخواهان که تولید و توانایی متخصصان داخلی را زیر سوال می‌برند، اطمینان‌خاطر و آرامش به همراه داشته باشد. رئیسی با تأکید بر اهمیت توجه به واکسیناسیون مهاجران و مشکوک‌التابعین گفت: وزارت کشور و استانداران مرزی باید نظم و انضباطی در زمینه واکسیناسیون این افراد که میهمانان جمهوری اسلامی هستند، فراهم کنند تا از شیوع بیماری جلوگیری شود. رئیس‌جمهور همچنین برگزاری مراسم اربعین حسینی را منوط به موافقت دولت عراق و اعلام شرایط پذیرش زوار از جانب این کشور دانست و تأکید کرد، بدون تردید در صورت موافقت کشور میزبان، کسانی می‌توانند به زیارت اربعین مشرف شوند که با تایید وزارت بهداشت و درمان هر ۲ دوز واکسن کرونا را‌ زده باشند. 
رعایت پروتکل‌های بهداشتی پس از تزریقات فراموش نشود
تسریع در واردات واکسن دست وزارت بهداشت را برای واکسیناسیون گسترده باز کرد. حمید سوری، عضو ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: از آنجا که حجم قابل توجهی واکسن کرونا وارد کشور شده، بنابراین دست وزارت بهداشت برای واکسیناسیون گسترده بازتر شده است تا علاوه بر تزریق واکسن به گروه‌های هدفی که از پیش مشخص شده‌اند، فعالان مشاغلی که با مردم سروکار دارند نیز در مقابل این بیماری واکسینه شوند. وی درگفت‌و‌گو با «وطن‌ امروز» با بیان اینکه تا پایان ماه جاری در مجموع 40 میلیون واکسن وارد کشور خواهد شد، گفت: دستیابی به حجم انبوه واکسن، توسعه مراکز تجمیعی واکسیناسیون و افزایش مراکز سیار تزریق این نوع واکسن را می‌طلبد و از طرفی نیروهای امدادی و جهادگران خدمات‌رسان باید در کنار کادر بهداشت توان خود را در راستای واکسیناسیون سریع به کار گیرند. عضو ستاد ملی مقابله با کرونا تصریح کرد: با توجه به اینکه واکسیناسیون آمار مرگ‌ومیر را بشدت کاهش می‌دهد در چنین شرایطی تزریق واکسن کرونا باید در سطحی وسیع و به صورت چندشیفته در سراسر کشور انجام شود. سوری بر بازنگری شیوه واکسیناسیون در کشور به دنبال دستیابی وزارت بهداشت به واکسن کرونا با حجم بالا اشاره کرد و اظهار داشت: نخستین اقدامی که وزارت بهداشت باید مورد توجه قرار دهد تزریق دوز دوم واکسن به افرادی است که دوز نخست را تزریق کرده‌اند، چرا که کم‌توجهی به این گروه احتمال دچار شدن به ویروس و خنثی شدن اثر دوز اول واکسن را به همراه دارد، علاوه بر این جاماندگان بالای 60 سال سن، بیماران خاص و... باید در اولویت نخست تزریق واکسن کرونا قرار گیرند، زیرا بالاترین آمار مرگ‌‌ومیر مربوط به افراد بالای 60 سال است. وی خاطرنشان کرد: با تکمیل واکسیناسیون جامعه هدف، بلافاصله جمعیت زیر 40 سال نیز برای واکسینه شدن باید مورد توجه قرار گیرد، البته چون آمار این گروه از جمعیت کشور بالاست، با افزایش میزان واردات واکسن و دستیابی به واکسن‌های داخلی، مراکز تجمیعی واکسیناسیون نیز همزمان باید افزایش یابد تا مردم در کمترین زمان بتوانند واکسن کرونا را براحتی دریافت کنند. عضو ستاد ملی مقابله با کرونا با تاکید بر اینکه با مشاهده واردات انبوه واکسن و افزایش سرعت واکسیناسیون در کشور مردم نباید از رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری‌ اجتماعی غفلت کنند، گفت: درست است واکسیناسیون تا حد قابل توجهی مانع از مرگ‌و‌میر مبتلایان به کرونا می‌شود اما نباید نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی بی‌توجه بود، چرا که افرادی که ۲ دوز واکسن دریافت می‌کنند دوباره مستعد گرفتار شدن به بیماری «کووید-19» هستند و در صورت دچار به آن ناقل خواهند بود. سوری به بروز 5 موج کرونا در کشور اشاره کرد و افزود: تجربه موج‌های پی در پی ویروس کرونا با سویه‌های مختلف بیانگر آن است که مردم خیلی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی پایبند نبوده و با فروکش شدن بیماری دچار خوشبینی کاذب شده‌اند، این ساده‌انگاری موجب شده است جامعه با پیک‌های جدید بیماری مواجه شود و آمار مرگ‌و‌میر بشدت بالا برود. وی افزود: از آنجا که این بیماری هنوز ناشناخته است و هر از گاهی با سویه جدید ظاهر می‌شود، بنابراین مردم باید برای حفظ جان خود و دیگران پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.
کمبود واکسن کرونا رفع شد
با توجه به افزایش روند واردات واکسن به کشور مشکل کمبود روزانه واکسن کرونا در حال رفع شدن است و بزودی جمعیت انبوهی از کشور در مقابل «کووید-19» واکسینه می‌شوند. سخنگوی سازمان غذا و دارو دیروز گفت: از امروز (دیروز شنبه) کمبود واکسن کرونا در کشور وجود ندارد و روند واردات و تزریق واکسن روزانه رو به افزایش است. کیانوش جهانپور در گفت‌وگو با ایرنا افزود: از امروز ظرفیت تزریق واکسن در مراکز تجمیع واکسیناسیون در کشور یک میلیون دوز به شرط تامین واکسن است و امیدواریم روند واردات و توزیع واکسن رو به افزایش باشد. وی اظهار داشت: در ۳ ماه آینده بیش از حدود ۱۲۰ میلیون دوز واکسن فراهم می‌شود و در صورت خوش‌قولی طرف‌های خارجی تا پایان تابستان این رقم به ۴۰ میلیون دوز خواهد رسید. جهانپور خاطرنشان کرد: خوشبختانه با ایجاد نظم در سامانه ثبت‌نام و نوبت‌دهی، موفق به کسب رکورد بیش از ۶۰۰ دوز تزریق واکسن کرونا در کشور شده‌ایم. علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز هفته گذشته اعلام کرد: سرعت واکسیناسیون بالا رفته و ۸۷ درصد گروه‌های سالمند ۶۰ سال به بالا واکسینه شده‌اند. در مشاغل خاص و گروه‌های شغلی، بیماران سرطانی، دیابتی، هموفیلی، دیالیزی و خاص نیز ۸۰ تا ۹۰ درصد واکسیناسیون انجام شده است. وی افزود: تاکنون ۲۷ میلیون دوز واکسن تزریق شده است و اثربخشی همه واکسن‌های تزریقی شامل اسپوتنیک، سینوفارم، آسترازنکا، برکت و حتی بهارات مناسب بوده است. در فاز ۴ واکسیناسیون زیر ۶۰ سال انجام می‌شود که ۴۲ میلیون نفر را شامل می‌شود. به حدود ۸۴ میلیون دوز واکسن نیاز داریم که تعاملات خوبی برای واردات انجام شده و به سرعت از هفته آینده انجام می‌شود. رئیسی افزود: اکنون سرعت واکسیناسیون در کشور بالا رفته و در شهریور‌ماه تسریع می‌یابد. در برخی استان‌های مرزی ۴۰ سال به بالا، عشایر ۱۸ سال به بالا، برخی جزایر نیز ۱۸ سال به بالا در برابر کرونا واکسینه شده‌اند. 

    ورود ۴ میلیون دوز دیگر واکسن کرونا به کشور    
معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران دیروز با اشاره به ورود ۵ میلیون دوز واکسن کرونا در روز جمعه گفت: طی ۲۴ ساعت آینده نیز 4 میلیون دوز واکسن کرونا وارد کشور می‌شود. مهرداد جمالی‌ارونقی در گفت‌وگو با ایرنا اظهار داشت: قرار است در ساعت‌های ۸ و ۱۰ روز یکشنبه (امروز) 3 محموله واکسن کرونا (در مجموع 4 میلیون دوز) به تهران برسد. وی افزود: این واکسن‌ها از نوع سینوفارم چینی است که با ورودشان مجموع واردات واکسن کرونا به ۴۰ میلیون دوز خواهد رسید. ارونقی در ادامه یادآور شد: روز گذشته (جمعه) نیز بزرگ‌ترین محموله وارداتی واکسن کرونا بالغ بر 5 میلیون دوز از نوع سینوفارم چینی در فرودگاه امام خمینی (ره) به نمایندگان وزارت بهداشت تحویل داده شده است. وی خاطرنشان کرد: تمام تشریفات گمرکی واکسن‌های وارداتی پای پرواز انجام می‌شود و تعللی در ترخیص آن وجود ندارد.
 

Page Generated in 0/0064 sec