printlogo


کد خبر: 237560تاریخ: 1400/6/14 00:00
نگاهی به کتاب «روز آزادی زن»، نامزد دومین جایزه شهید اندرزگو
تاریخ شفاهی «حفظ حجاب»

مریم حنطه‌زاده: کتاب «روز آزادی زن» نوشته سمیه ذوقی که چندی پیش به خاطر استقبال مخاطبان به چاپ دوم رسید، به‌تازگی به عنوان یکی از نامزدهای دومین جایزه شهید اندرزگو معرفی شده است.  این‌کتاب قیام ۱۷دی بانوان مشهدی علیه سیاست‌های ضدفرهنگی رژیم پهلوی را از زبان بازماندگان و شاهدان عینی آن واقعه روایت می‌کند. ملیحه بخشی‌نژاد، سمیه ذوقی و ندا ترکمنچه کار تحقیق و پژوهش کتاب را بر عهده داشته‌اند به گفته این پژوهشگران، یکی از مهم‌ترین انگیزه‌هایی که موجب شد آنها به سمت نگارش این اثر بروند بیانات مقام معظم رهبری درباره این رویداد است، آنجا که ایشان  سال ۱۳۸۶ در بیاناتی درباره این ‌واقعه فرمودند: «در دی‌ماه ۱۳۵۶، روز هفدهم دی‌ماه در مشهد، یک اجتماع عظیمی، تظاهراتی از زنان مسلمان با شعار «حفظ حجاب» راه افتاد؛ ما آن وقت در تبعید بودیم، خبر آن را شنیدیم که زنان مؤمن و مسلمان و شجاع، چنین حرکتی را به راه انداختند». 
روی جلد کتاب این جمله نوشته شده است:«تاریخ شفاهی قیام ۱۷ دی مشهد». سال ۱۳۵۶، تعدادی از زنان چادری مشهدی، تظاهرات آرامی را به سوی میدان مجسمه شهر انجام می‌دهند؛ میدانی که در همان ساعت، شاهد مراسم دیگری با شرکت‌کنندگان بسیار متفاوتی است؛ زنان بدون حجاب شاه‌دوستی که با اهدای گل به مجسمه رضاشاه، از او به خاطر تصویب قانون کشف حجاب و آزاد کردن زنان تجلیل می‌کنند. مساله اما اینجاست که این تظاهرات، نه‌تنها در همان روز در خود شهر مشهد چندان صدا نمی‌‌کند، بلکه به دلیل مقاله «استعمار سرخ و سیاه» و توهین به امام خمینی(ره) و تظاهرات روزهای بعد و حوادث خونین ۱۹ دی قم، در روزهای بعد نیز مورد توجه روزنامه‌ها و انقلابیون قرار نمی‌گیرد. بنابراین به نظر می‌‌رسد با یک داستان پرشور یا مثلا یک نقطه عطف تاریخی روبه‌رو نیستیم. اما خب! برای کسانی که به قدرت اثرگذاری تاریخ شفاهی اعتقاد دارند، اینها نمی‌تواند دلیل خوبی برای کنار گذاشتن یک کتاب باشد! بویژه اینکه بدانی تحقیق کتاب با دقت خاصی انجام شده است و نویسنده خوش‌ذوق هم، حکایت را با ورود زنان دستگیرشده به زندان آغاز می‌کند و مثل یک فیلمنامه‌نویس حرفه‌ای، گره اصلی را در همان سکانس اول ایجاد می‌کند! بنابراین با وجود موضوع فراموش‌شده، می‌توان روی جذابیت کتاب حساب باز کرد و از خواندنش لذت برد. اما نوشتن درباره کتاب داستان دیگری دارد؛ شاید سرراست‌تر این باشد که از علت اعتراض زنان چادری حرف زد و بعد هم به اهداف دین‌ستیزانه حکومت پهلوی نقبی زد و... . خلاصه تا جایی که مخاطب حوصله دارد، آیه و روایت آورد اما به نظر من، چنین کاری ارزش «آن چیزی» را که از دل «روایت شفاهی» به دست می‌آید، به همان تصویر خشک تاریخ رسمی و تحلیل‌های ‌کلی فرو می‌کاهد. 
پیشنهاد من اما این است قبل از خواندن کتاب، این سوال را از خودمان بپرسیم که اگر قرار باشد حادثه گوهرشاد یا حادثه ۱۹ دی قم، قیام باشند؛ چرا باید تظاهراتی با یک تعداد محدود شرکت‌کننده، بدون شعار واضح و بدون زد و خورد و کشته را، «قیام زنان» بنامیم؟ آن وقت شاید به مختصات فضایی که در آن، چنین حرکتی آن هم فقط توسط زنان انجام گرفته است بیشتر توجه کنیم؛ فضای سنگینی که راهپیمایی‌اش با سکوت محض انجام می‌شود و تازه آنجا که جرأت می‌کنند و شعار الله‌اکبر و لااله الاالله می‌گویند، زنی چادری سرشان داد می‌زند که «خفه شو دختره خیره! بی‌حیا! برو توی خانه. صدایت را دارند مردها می‌شنوند!»
 فضای شهری که از یک طرف تیمسار ایمانی‌اش آنها را متهم می‌کند که شما سرباز هستید و الکی چادر سرتان کرده‌اید و از طرف دیگر، برخی علمای بزرگی که همیشه سر منبرها از حجاب زن می‌گویند، حاضر نمی‌شوند کوچک‌ترین پادرمیانی‌ای برای تعیین‌تکلیف زنان زندانی انجام دهند. بعد از همه اینها، شاید بتوان باور کرد در آن قعودی که زنان مسلمان دچارش بودند و در حالی که هیچ نشانی از انقلاب و تظاهرات مردمی نبود (اولین تظاهرات جدی ۲ روز بعد در قم به وقوع پیوست؛ آن هم در اعتراض به مقاله‌ای که همان روز ۱۷ دی چاپ شد!) این حرکت به ظاهر کوچک، نمایانگر چه تغییر اندیشه بزرگی می‌تواند باشد. در مقدمه کتاب، چنین آمده است: «هر سال هفدهم دی، میدان مجسمه مشهد شاهد جشن کشف حجاب بود. زنان و مردان موافقِ این سیاست در این ‌روز به منظور تجلیل از اقدام رضاخان، گرد هم می‌آمدند و دسته‌گل‌هایی به پای مجسمه او می‌ریختند؛ ۱۷دی‌ماه ۱۳۵۶ شمسی هم مثل هر سال، همه چیز برای تجلیل از رضاخان آماده بود و زمستان سرد و ساکت شهر، خیال رژیم را از هر مزاحمی آسوده کرده بود، غافل از آنکه بانوان باحجاب مشهدی در این‌ روز آماده برافروختن شعله تظاهراتی بودند که تا آزادی کامل مردان و زنان ایران از استبداد پهلوی فرو ننشست».
کتاب «روز آزادی زن» به نویسندگی سمیه ذوقی، توسط انتشارات «راه یار» منتشر شده است. 
 
جایزه شهید اندرزگو؛ افشای چهره واقعی پهلوی‌ها
 
جایزه ادبی شهید سیدعلی اندرزگو جایزه‌ای است دوسالانه با رویکرد افشای چهره واقعی پهلوی‌ها که قرار است در بخش‌های مختلف، از ممتازترین کتاب‌های تولیدشده در حوزه‌های «داستان و رمان بزرگسال»، «داستان کودک و رمان نوجوان» و همچنین «روایت تاریخ و تاریخ شفاهی» تقدیر به عمل آورد. طبق برنامه از پیش تعیین شده قرار بود مراسم اختتامیه آن اوایل شهریور همزمان با سالروز شهادت شهید سید علی اندرزگو برگزار شود که بنا بر اعلام دبیرخانه جایزه ادبی شهید سیدعلی اندرزگو، با تصمیم شورای سیاست‌گذاری این جایزه ادبی، با توجه به وضعیت شیوع موج جدید ویروس کرونا و افزایش چشمگیر میزان مبتلایان، برگزاری آیین تجلیل از برگزیدگان و اهدای جوایز دومین دوره این جایزه ادبی تا فراهم شدن شرایط پایدار و خروج از وضعیت بحرانی ویروس کرونا، به تعویق انداخته ‌شد. قرار است تاریخ جدید برگزاری مراسم و چگونگی برپایی آن بزودی اعلام شود.
اما دبیرخانه جایزه شهید اندرزگو 3 نامزد نهایی بخش «داستان بلند و رمان بزرگسال» دومین دوره جایزه شهید سیدعلی اندرزگو را از بین 93 کتاب ارزیابی‌‌شده توسط داوران معرفی کرد. بر این اساس داوران این بخش ۵ کتاب «بی‌نام پدر» نوشته سیدمیثم موسویان از انتشارات کتاب جمکران، «تشریف» نوشته علی‌اصغر عزتی‌پاک از انتشارات شهرستان ادب، «جامانده از پسر» نوشته مرضیه نفری از انتشارات سوره مهر، «چهل و یکم» نوشته حمید بابایی از انتشارات صاد و «ماتی‌خان» نوشته عبدالرحمن اونق از انتشارات سوره مهر را منتخبان هیات داوری دومین دوره جایزه شهید اندرزگو در بخش «داستان بلند و رمان بزرگسال» معرفی کردند که در اختتامیه از این آثار تقدیر خواهد شد.
همچنین ۳ نامزد نهایی بخش «داستان و شعر کودک و رمان نوجوان» دومین دوره جایزه شهید سیدعلی اندرزگو از بین 76 کتاب ارزیابی‌‌شده توسط داوران معرفی شدند. 
بر این اساس، داوران این بخش ۵ کتاب «تونل سوم» نوشته فاطمه الیاسی از انتشارات شهید کاظمی، «جایی آن طرف پرچین» نوشته نیلوفر مالک از انتشارات سوره مهر، «رد انگشت‌های اصلی» نوشته حسین قربان‌زاده از انتشارات سوره مهر، «سلفی با خرابکار» نوشته طاهره مشایخ از انتشارات صاد و «گزارش‌های امیر، پسر عاشق» نوشته فاطمه نفری از انتشارات قدیانی را منتخبان هیات داوری دومین دوره جایزه شهید اندرزگو در بخش «داستان و شعر کودک و رمان نوجوان» معرفی کردند که در روز اختتامیه از این آثار تقدیر خواهد شد. اما 3 نامزد نهایی بخش «روایت تاریخ و تاریخ شفاهی» دومین دوره جایزه شهید سیدعلی اندرزگو از بین ۱۳۷ کتاب ارزیابی‌‌شده توسط داوران معرفی شدند. بر این اساس داوران این بخش 3 کتاب «از رضانام تا رضاخان» نوشته هدایت‌الله بهبودی از انتشارات مرکز پژوهش‌های سیاسی، «روز آزادی زن» نوشته سمیه ذوقی از انتشارات راهیار و «گوهر صبر» نوشته طیبه پازوکی از انتشارات سوره مهر را منتخبان هیات داوران دومین دوره جایزه شهید اندرزگو در بخش روایت تاریخ و تاریخ شفاهی معرفی کردند که در روز اختتامیه از این آثار تقدیر خواهد شد.
گفتنی است، این آثار در حال حاضر در معرض رأی جمعی از نخبگان حوزه روایت و رسانه  قرار گرفته است که با تجمیع آرای هیات نخبگان این بخش، از نفر اول به‌طور ویژه تقدیر خواهد شد. همچنین در این دوره همه آثار چاپ اول سال‌های ۹۸ و ۹۹ که دارای درون‌مایه مدنظر جایزه بوده‌اند، شرکت داده شده و به رقابت پرداخته‌اند.
جایزه ادبی شهید سیدعلی اندرزگو  به همت مجمع ناشران انقلاب اسلامی و حمایت و همکاری مرکز اسناد انقلاب اسلامی، بنیاد فرهنگی خاتم‌الاوصیا، انجمن قلم ایران، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، حوزه هنری انقلاب اسلامی و مؤسسه فرهنگی شهرستان ادب برگزار می‌شود.

 


Page Generated in 0/0141 sec