printlogo


کد خبر: 237586تاریخ: 1400/6/15 00:00
اخبار

بورس تهران معاملات دیروز را با افت به پایان رساند
شاخص کل بورس در پایان معاملات دیروز با کاهش ۳۷۸۰ واحدی روی یک میلیون و ۵۳۷ هزار و ۲۷۰ واحد ایستاد. این در حالی است که شاخص هم‌وزن افزایش ۲۵۸۵ واحدی داشت و به ۴۶۷ هزار و ۱۶ واحد رسید. در میان نمادهای شاخص‌ساز به جز نماد رمپنا که در افزایش شاخص مؤثر بود، سایر نمادها به افت آن کمک کردند. نمادهای پرتراکنش نیز شستا و شبندر بودند که با کاهش ارزش سهام مواجه شدند ولی برکت از نمادهایی بود که با رشد حدود ۵ درصدی ارزش سهام مواجه شد. 
 
نرخ دلار در صرافی بانکی  ۲۶ هزار و ۷۰۰ تومان
 نرخ دلار در صرافی‌های بانکی دیروز (یکشنبه ۱۴ شهریورماه) با ۵۰ تومان افزایش نسبت به روز قبل (شنبه ۱۳ شهریورماه) به ۲۶ هزار و ۷۱۱ تومان رسید. همچنین قیمت فروش یورو ساعت ۱۳ دیروز در مقایسه با روز شنبه ۱۳ شهریورماه با ۵۰ تومان کاهش به ۳۱ هزار و ۳۷۴ تومان رسید. دیروز قیمت خرید هر دلار ۲۶ هزار و ۱۸۲ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۳۰ هزار و ۷۵۲ تومان بود. علاوه بر این، نرخ خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۶ هزار و ۱۵۰ تومان و نرخ فروش آن ۲۶ هزار و ۳۸۸ تومان اعلام شد. 
 
جزئیات طرح مجلس برای ساماندهی بازار خودرو
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس می‌گوید بر اساس طرح کمیسیون صنایع و معادن مجلس یازدهم، مابه‌التفاوت قیمت پایه خودرو و بهایی که در بورس به فروش می‌رسد در صندوقی ذخیره و برای تامین سرمایه در گردش، بهبود کیفیت خودرو و... هزینه می‌شود. رضا تقی‌پورانوری درباره طرح ساماندهی بازار و صنعت خودرو که در کمیسیون صنایع و معادن مجلس یازدهم تدوین و در حال نهایی شدن است، گفت: هدف اصلی این طرح ساماندهی بازار خودرو با محوریت عرضه و تقاضای خودرو در بورس است. نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: براساس طرح کمیسیون صنایع و معادن مجلس یازدهم، مابه‌التفاوت قیمت پایه خودرو و بهایی که در بورس به فروش می‌رسد در صندوقی ذخیره و برای تامین سرمایه در گردش، بهبود کیفیت خودرو و... هزینه می‌شود. وی تصریح کرد: در طرح مذکور خودروسازان داخلی باید سالانه به تعهدات از پیش تعیین شده عمل کنند، در غیر این صورت ملزم به پرداخت جریمه و در مرحله بعدی ابطال پروانه خواهند شد تا خودروی موردنیاز بازار تامین شود. به گفته عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، در طرح ساماندهی بازار و صنعت خودرو مجلس یازدهم به مسائلی مانند بهبود کیفیت، ارتقای ارائه خدمات پس از فروش و... توجه شده و خودروسازان با توجه به این موضوعات امتیازدهی می‌شوند. تقی‌پور تصریح کرد: طرحی که برای ساماندهی صنعت و بازار خودرو تدوین می‌شود باید شامل تمام موارد مرتبط و توجه به متناسب کردن عرضه و تقاضا باشد، زیرا بدون پیش‌بینی سازوکاری مناسب برای افزایش تولید و عرضه، هر پیشنهادی برای ساماندهی بازار بی‌اثر است. وی همچنین با اشاره به اینکه رسیدگی به طرح دیگری درباره ساماندهی صنعت خودرو در دستورکار صحن علنی مجلس قرار دارد، درباره این طرح افزود: این طرح که با آنچه در مجلس یازدهم درحال تدوین است تفاوت دارد، در مجلس دهم تدوین و تصویب شده است اما از آنجا که شورای نگهبان از آن ایراد گرفت مجدد در دستورکار قرار گرفت تا ایرادات مذکور اصلاح شود. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه محور طرح مذکور ساماندهی صنعت خودرو مصوب مجلس دهم، واردات خودروهای هیبریدی و برقی است، ادامه داد: البته به نظر می‌رسد طرحی که در هفته جاری به منظور رفع ایرادات شورای نگهبان در مجلس بررسی می‌شود به طور کامل پاسخگوی نیازهای امروز بازار خودرو نباشد اما از آنجا که پیش از این طرح در مجلس قبلی تصویب شده بود باید ایرادات شورای نگهبان اصلاح می‌شد اما مجلس یازدهم با طرح جدیدی که درحال تدوین دارد، به دنبال رفع مشکلات اساسی صنعت و بازار خودرو است. 
 
افزایش ۱۶ درصدی تعرفه برق مشترکان پرمصرف
مدیرکل مدیریت مصرف و امور مشترکان توانیر گفت: تعرفه برق بر اساس قوانین ابلاغی تنها سالی یک بار تغییر می‌کند که از سال ۹۶ به بعد این میزان برای همه مشترکان سالانه ۷ درصد بوده است. به نقل از توانیر، عبدالامیر یاقوتی گفت: بر اساس مجوزهای قانونی از سال ۹۶ به بعد، سالانه تنها ۷ درصد به قیمت برق اضافه می‌شود. به گفته یاقوتی، مشترکانی که الگوی مصرف را رعایت نکنند ۱۶ درصد به تعرفه آنها اضافه می‌شود. مدیرکل مدیریت مصرف و امور مشترکان توانیر با بیان اینکه الگوی مصرف در هر منطقه بر اساس شرایط جغرافیایی و دمایی متفاوت بوده و در مجموع مبنایی است که میزان مصرف، بر اساس آن تنظیم می‌شود، افزود: الگوی مصرف برق در مناطق عادی کشور ۳۰۰ کیلووات ساعت است که این میزان برای استفاده از وسایلی مانند یخچال و فریزر، روشنایی، صوتی و تصویری و سیستم سرمایشی کافی است. یاقوتی با اشاره به اینکه ۴۰ درصد از برق خانوارها در بخش سرمایشی و ۳۰ درصد توسط یخچال و فریزر مصرف می‌شود، گفت: الباقی برق در یک منزل مسکونی در بخش روشنایی، سیستم‌های صوتی و تصویری و... مصرف می‌شود.
 یاقوتی با بیان اینکه ۸۶ درصد از مشترکان برق الگوهای تعیین‌شده را رعایت می‌کنند، افزود: ۱۴ درصد از مشترکان جزو گروه‌های پرمصرف هستند اما از این میان نیز تنها ۲ درصد مشترکان ۲ برابر الگو مصرف برق دارند. وی گفت: راه‌های ساده‌ای برای کاهش مصرف برق وجود دارد که به طور مثال قرار دادن کولرهای گازی روی دمای ۲۵ درجه و یا استفاده از دور کند کولرهای آبی می‌تواند مصرف را بشدت کاهش دهد، همچنین خاموش کردن سیستم‌های صوتی و تصویری به جای قرار دادن آنها در حالت آماده به ‌کار (استندبای) و تنظیم زمان پخت و پز به زمان‌های خنک شبانه روز که باعث کاهش تولید گرمایش در منزل می‌شود، می‌تواند مصرف را کمتر کند. 

Page Generated in 0/0056 sec