printlogo


کد خبر: 237594تاریخ: 1400/6/15 00:00
دور دنیا

العامری: اجازه نمی‌دهیم دولت عراق با شرکت امنیتی سعودی قرارداد ببندد
«هادی العامری» رئیس ائتلاف «الفتح» عراق مخالفت خود را با عقد قرارداد با یک شرکت امنیتی سعودی ابراز داشت. شبکه خبری العهد به نقل از العامری گزارش داد تصمیم وزارت کشور عراق برای عقد قرارداد با شرکت سعودی و تحویل داده‌های ترافیکی و وسایل نقلیه خارج از این وزارتخانه، غیر قابل پذیرش است. وی تأکید کرد «چنین قراردادی «خطری برای امنیت کشور است... و نقض امنیت به شمار می‌رود». این مسؤول عراقی خاطرنشان کرد: «اعمال فشار خواهیم کرد تا وزارت کشور عراق با شرکت سعودی قرارداد نبندد. این یک مساله حساس است و نباید بدین صورت با آن برخورد کرد». این در حالی است که برخی منابع خبری تأکید دارند وزارت کشور عراق قصد دارد «اطلاعات امنیتی» مربوط به خودروها و مالکان آن را در اختیار طرف سعودی قرار دهد. به گفته کانال تلگرامی صابرین‌نیوز، دولت عراق بر اساس قرارداد با طرف سعودی، به شرکت اینترنتی سعودی «علم ارکون» اجازه خواهد داد به اطلاعات امنیتی شخصی شهروندان و وزارتخانه‌های عراق دسترسی داشته باشد. این اقدام در حالی صورت گرفته است که عربستان سعودی امسال رسما متهم به جاسوسی از شخصیت‌های عراقی و تحت نظر گرفتن آنان توسط برنامه جاسوسی صهیونیستی «پگاسوس» شده است. رسانه‌های خبری، 30 تیر ماه گذشته لیستی از نام افرادی منتشر کردند که هدف حمله جاسوس‌افزار صهیونیستی «پگاسوس» قرار گرفته‌ بودند. از جمله این افراد می‌توان به نخست‌وزیر کنونی و پیشین عراق، رهبر جریان حکمت ملی، فرمانده سازمان حشدالشعبی در استان الانبار، رئیس سازمان حشدالشعبی، رئیس ائتلاف الفتح و رئیس‌جمهور عراق اشاره کرد. 
 
نگرانی صهیونیست‌ها  از هدف قرار گرفتن میادین نفتی
منابع اسرائیلی اعلام کردند رژیم صهیونیستی نگران هدف قرار گرفتن میادین نفتی‌اش توسط حزب‌الله لبنان است. به گزارش روزنامه رأی الیوم چاپ لندن، شرکت انرژی رژیم صهیونیستی «دیلیک دریلنگ» اعلام کرد سهام خود را که بالغ بر ۲۲ درصد میدان گازی «تمار» در شرق دریای مدیترانه است به شرکت «مبادله للبترول» (تبادل نفت) در ابوظبی به حدود یک میلیارد دلار فروخته است. این شرکت اعلام کرد این بزرگ‌ترین معامله تجاری است که بین شرکت‌های اسرائیلی و اماراتی از زمان آغاز عادی‌سازی روابط میان ۲ طرف امضا شده است. به گفته منابعی در تل‌آویو، این ۲ شرکت آوریل توافق اولیه‌ای را امضا کردند. شرکت «دیلیک» اعلام کرد توافقی غیرالزام‌آور را برای فروش سهام خود در میدان گاز طبیعی «تمار» در مدیترانه شرقی با شرکت اماراتی مذکور امضا کرده است. میدان تمار یکی از منابع اصلی انرژی است که رژیم صهیونیستی به آن تکیه دارد و ممکن است سالانه ۱۱ میلیارد مترمکعب گاز تولید کند و این برای پوشش دادن بیشتر بازار داخل اراضی اشغالی و همچنین صادرات به مصر و اردن کافی است. سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان پیش‌تر به تعطیل کردن نیروگاه‌های گاز رژیم صهیونیستی در دریای مدیترانه تهدید و اعلام کرده بود منطقه به طور کامل وارد جنگ نفت و گاز شده است. وی گفته بود: در صورتی که شورای عالی دفاع لبنان تصمیم بگیرد نیروگاه‌های نفت اسرائیل ممنوع‌الفعالیت شوند من به شما وعده می‌دهم ظرف چند ساعت این اتفاق خواهد افتاد. 
 
همکاری ایران، حزب‌الله، لبنان و سوریه مقدمه شکست تحریم‌های آمریکایی
شهر دمشق، پایتخت سوریه روز شنبه شاهد برگزاری نشست‌های بی‌سابقه طی یک دهه گذشته بین مقامات این کشور و لبنان بود. به نوشته عبدالباری عطوان، روزنامه‌نگار برجسته عرب و سردبیر  روزنامه رای‌الیوم،  موافقت دولت سوریه با درخواست لبنان برای عبور برق اردن و گاز مصر از طریق  خاک خود به همسایه بحران زده‌اش در حالی است که اغلب شیخ‌نشین‌های حوزه خلیج‌فارس که روی دریای نفت و گاز قرار دارند در قبال رنج برادران خود در لبنان فقط تماشاگر و ساکت ماندند.
عطوان در ادامه این مقاله نوشت: «چرا یقین داریم که عبور برق اردن و گاز مصر به ملت لبنان و نجات آن از بحرانش به مثابه شکست کوچک و مقدمه شکست بزرگ آمریکا و ایادی آن در آینده به طور حتم است؟ سوریه مجددا با موافقت با درخواست هیات لبنانی به منظور مقابله با بحران معیشتی در واقع بزرگی خود را اثبات کرد. لبنانی‌ها به علت نبود سوخت در بحران سختی به سر می‌برند و تقریبا به طور همیشگی برق ندارند که این سبب توقف فعالیت بیمارستان‌ها و نانوانی‌ها و اختلال در زندگی روزمره آنها شده است. باید به موضع شجاعانه «سیدحسن نصرالله» رهبر حزب‌الله لبنان در روی آوردن به نفت ایران برای نجات لبنان توجه کنیم که آمریکا و اسرائیل را به چالش طلبید و بر حمایت قوی از نفتکش‌ها تاکید کرد، آن هم از زمانی که از ایران حرکت می‌کنند. این موضع دبیرکل حزب‌الله لبنان سبب شد «دوروتی شیا» سفیر آمریکا در بیروت  که تصمیم‌گیرنده برای لبنان بود از روی ناچاری عقب بنشیند و به اردن و مصر به منظور یافتن جایگزین روی آورد. شکسته شدن تحریم آمریکا علیه سوریه در قالب آنچه قانون سزار نامیده می‌شد، نشان‌دهنده شکنندگی آن و موفقیت سیاست صبر راهبردی دمشق در برابر این تحریم است».
 

Page Generated in 0/0062 sec