printlogo


کد خبر: 237596تاریخ: 1400/6/15 00:00
دعوت «جی 7» از وزرای خارجه چین و روسیه و درخواست ناتو برای همکاری با این دو کشور
عقب‌نشینی غرب در مقابل شرق

تحولات اخیر افغانستان و فرار بزرگ نیروهای تحت فرماندهی آمریکا از فلات پامیر باعث عقب‌نشینی بزرگ غربی‌ها در عرصه سیاسی هم شده است. گروه 7 (جی 7) متشکل از 6 کشور صنعتی غربی یا متحد آمریکا، به‌علاوه اتحادیه اروپا که از 5 سال پیش روسیه را از جمع خود – که آن زمان گروه 8 نام داشت – حذف کرده و تعمدا نیز چین را به عنوان دومین کشور صنعتی جهان به جمع خود راه نمی‌داد، مجبور شد در این باره تجدید نظر کند.  به گزارش نووستی، وزارت خارجه ژاپن صبح یکشنبه اعلام کرد کشورهای گروه 7 نشستی در سطح وزرای خارجه به منظور بررسی اوضاع کنونی افغانستان برگزار می‌کنند که وزرای خارجه روسیه و چین هم در این نشست که احتمالاً چهارشنبه این هفته خواهد بود شرکت خواهند کرد. 
در عین حال دبیر کل ناتو نیز در یک عقب‌نشینی آشکار از مسکو و پکن خواست از همه امکانات خود برای مقابله با تروریسم در افغانستان استفاده کنند. «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه پیش از این تأکید کرده بود که مشکلات کنونی در افغانستان تنها از طریق راه‌های مسالمت‌آمیز قابل حل و فصل است. به گفته وی، طرف روسی فعالانه به تلاش خود برای کمک به حل و فصل درگیری‌های داخلی در این کشور ادامه می‌دهد و آمادگی دارد با همه طرفین علاقه‌مند در این رابطه همکاری کند. 
ینس استولتنبرگ، شنبه شب  یادآور شد پیمان آتلانتیک شمالی از حوادث رخ داده پس از خروج نیروهای نظامی ائتلاف غربی از افغانستان و به قدرت رسیدن سریع جنبش طالبان در این کشور درس عبرت لازم را گرفته است. 
اعتراف شگفت‌انگیز دبیرکل ناتو پس از آن صورت گرفت که سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه درباره پایان عملیات نظامی آمریکا در افغانستان با اشاره به وعده روسای جمهوری آمریکا و فرانسه درباره عدم دخالت در امور داخلی سایر کشورها با توجه به حوادث رخ داده در افغانستان، گفته بود: «اگر همتایان غربی ما اکنون واقعاً از تجارب به دست آمده در افغانستان درس عبرت گرفته باشند، احتمالاً اوضاع جهان تا حدودی آرام خواهد گرفت ولی قطعاً تلاش برای تحمیل ارزش‌های غربی به دیگر کشورها همچنان ادامه خواهد داشت».
استولتنبرگ در واکنش به پیشنهادات برخی مقامات اروپا درباره ایجاد ائتلاف نظامی مستقل گفت: «هر گونه تلاش برای ایجاد ساختارهای موازی یا ایجاد نسخه دومی از ساختار فرماندهی، قابلیت‌های مشترک ما در کار گروهی را تضعیف می‌کند، زیرا با توجه به کمبود منابع باید از تلاش‌های تکراری و دارای همپوشانی خودداری کنیم». دبیرکل ناتو در ادامه گفت: «چنین پیشنهاداتی در ناتو مورد بحث قرار نگرفته و ما هیچ جزئیاتی در این ‌باره مشاهده نکرده‌ایم». در پی اجرای مفتضحانه خروج نیروهای خارجی از افغانستان به رهبری آمریکا، برخی سران اتحادیه اروپایی بحث ایجاد ائتلاف یا یگان واکنش سریع اروپایی را برای موقعیت‌های مشابه پیشنهاد کرده‌اند. 
 

Page Generated in 0/0058 sec