printlogo


کد خبر: 237597تاریخ: 1400/6/15 00:00
شبکه‌های الجزیره و آرتی به نقل از ملابرادر اعلام کردند
ادعای طالبان درباره تصرف مرکز پنجشیر

درگیری‌های دره پنجشیر، آخرین بخش از خاک افغانستان که هنوز به دست طالبان نیفتاده، همچنان ادامه دارد. با آغاز دور جدید عملیات گسترده گروه طالبان با بهره‌گیری از بهترین نیروهای رزمی‌اش و تانک و خودروهای زرهی در این ولایت کوهستانی در 200 کیلومتری شمال شرق کابل و محاصره آن از 5 جهت به نظر می‌رسید  نیروهای مقاومت تحت فرماندهی احمد مسعود، با استفاده از تاکتیک‌های چریکی راه را بر مهاجمان سد کرده‌‌اند اما پس از درگیری‌های شدید شامگاه شنبه و بامداد یکشنبه، عصر دیروز شبکه‌های الجزیره و آرتی در صفحات اجتماعی خود به نقل از ملابرادر یکی از رهبران سیاسی طالبان اعلام کردند این گروه بر ولسوالی (شهرستان) بازارک، مرکز ولایت پنجشیر مسلط شده است. بلال کریمی، سخنگوی طالبان نیز توئیت زد: «نیروهای طالبان امروز، (یکشنبه) بر مرکز پنجشیر و مقر اصلی پلیس و تمام تاسیسات دولتی تسلط یافتند». او ضمن تاکید بر ادامه درگیری‌ها در بازارک، مدعی تلفات سنگین نیروهای مقاومت ملی به رهبری احمد مسعود شد و نوشت بسیاری از سلاح‌ها و وسایل نقلیه و مهمات آنها به دست طالبان افتاده است. مقامات جبهه مقاومت به این ادعای طالبان واکنشی نشان نداده‌اند.
به گزارش خبرگزاری روسی اسپوتنیک، رهبری جبهه مقاومت به فرماندهی احمد مسعود طرحی برای کشاندن تعداد زیادی از نیروهای طالبان به مناطقی باز در داخل پنجشیر طراحی کرد و با سلاح‌های سنگین و توپخانه آنها را نابود کرد. این عملیات برای اجتناب از سناریوی محاصره طولانی‌مدت ولایت پنجشیر از سوی طالبان بود. 
پیش از این نیروهای مقاومت پنجشیر کوهی در منطقه دورازه پنجشیر را بعد از ورود صدها نیروی طالب به آن منفجر کرده‌ بودند که منجر به محاصره آنها در آنجا شد. همچنین گزارش شده لشکر بزرگی از طالبان که از راه ورودی وارد پنجشیر شدند و تا نزدیکی پنج‌پیران این ولایت رسیدند، پس از ورود از منطقه ورودی قیچی شدند و در محاصره افراد جبهه مقاومت افتادند. «فهیم دشتی» از سخنگویان مقاومت پنجشیر مدعی کشته شدن صدها طالب و اسارت بیش از هزار تن از آنها در پاتک‌های مزبور شده که این موضوع توسط منابع گروه طالبان تایید نشده است. در گذرگاه خاواک نیز قطع ارتباط نیروهای طالبان با بیرون پنجشیر باعث محاصره آنها شده است. 
دشتی همچنین اعلام کرد شهرستان پریان ولایت پنجشیر که به دست طالبان افتاده بود، دوباره پاکسازی شده است. 
در 24 ساعت گذشته درگیری‌های شدیدی در ۲ منطقه عنابه و شتل این دره درگرفته است. نیروهای طالبان در مسیر اصلی دره با نیروهای مقاومت در ۲ سمت مواجه هستند.
 

Page Generated in 0/0065 sec