printlogo


کد خبر: 237612تاریخ: 1400/6/16 00:00
تونل آزادی 6 اسیر مقاومت فلسطین از امنیتی‌ترین زندان اسرائیل، رژیم صهیونیستی را در شوک فرو برد
فرار به سوی پیروزی

فرار تاریخی ۶ اسیر فلسطینی از امنیتی‌ترین زندان رژیم صهیونیستی، جشن سال نوی صهیونیست‌ها را به هم ریخت. صبح دیروز همزمان با عید سال نوی عبری موسوم به «روش هاشانا»، روزنامه‌ها و رسانه‌های اسرائیلی مملو از عناوین و اخبار منفی و نگران‌کننده بود که کابوس امنیتی رژیم صهیونیستی شب قبل از آن را بازتاب می‌داد. در همان حال فلسطینی‌ها این رخداد را بویژه در غزه جشن گرفتند. از دیروز هشتگ «تونل آزادی» تبدیل به یکی از پرکاربردترین هشتگ‌های کاربران عربی شبکه‌های اجتماعی شده و یک جنبش جهانی کاریکاتور و طنز با این مضمون به راه افتاده است. 
بر اساس گزارش تارنمای عبری‌زبان «واللا» وابسته به دستگاه‌های امنیتی اسرائیل، 6 اسیر فلسطینی به نام‌های زکریا زبیدی، محمود عبدالله عارضه، محمد قاسم عارضه، یعقوب محمود قادری، ایهم نایف کممجی و مناضل یعقوب انفیعات که بین 26 تا 49 سال سن دارند، رأس ساعت 3:25 بامداد دوشنبه نقشه فرار خود از زندان «جلبوع» را که یکی از امنیتی‌ترین زندان‌های فلسطین اشغالی است، عملی کردند و زندانبانان اسرائیلی تازه نیم ساعت بعد متوجه این موضوع شدند، آن هم زمانی که کشاورزان زمین‌های اطراف، وجود یک تونل در بیرون دیوار زندان را به پلیس گزارش دادند!
به گزارش رسانه‌های عبری، زندانیان فلسطینی زندان جلبوع (جیلوبا) که بیش از 400 تن عمدتا از گروه‌های مقاومت در آن اسیر هستند، در ساعاتی که نگهبانان صهیونیست درگیر سور و سات شب عید روش هاشانا بودند، با ایجاد یک دعوای زرگری، حواس آنها را پرت کرده و 6 مبارز آزاده به رهبری زکریا زبیدی، فرمانده سابق «کتائب شهداء الاقصی» اهل جنین با استفاده از همین فرصت عملیات فرار خود را که احتمالا از  ماه‌ها قبل طراحی کرده بودند، به اجرا درمی‌آورند. پلیس رژیم صهیونیستی مدعی شده این افراد معبری طولانی را از داخل بند به سوی بیرون دیوارهای زندان حفر کرده و از تونلی فرار کرده‌اند که درست پای برج مراقبت قرار داشته است. عجیب‌تر آنکه یک گروه نجات‌دهنده نیز با اطمینان از غفلت نگهبانان اسرائیلی، با خودرویی که به نزدیکی زندان آمده، این 6 آزاده را به نقطه‌ای نامعلوم منتقل کرده است. با آنکه نیروهای نظامی و انتظامی رژیم اشغالگر از صبح دیروز عملیاتی سراسری را برای پیدا کردن زندانیان فرار کرده آغاز کرده‌اند اما به نظر می‌رسد با توجه به نزدیکی منطقه جلبوع به مرزهای شمالی کرانه باختری و شهر جنین، آنها خود را به آن طرف دیوار‌های حائل رسانده باشند. روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارانوت اعلام کرد ارتش رژیم صهیونیستی از ترس ورود این مجاهدان به نوار غزه، در تمام مسیرهای منتهی به این باریکه ایست بازرسی‌های سیار ایجاد کرده است. 
برخی نیز عقیده دارند این مجاهدان بعد از آزادی کاملا متفرق شده‌اند تا احتمال پیدا کردن همه آنها با هم کاهش یابد. 
همچنین رسانه‌های عبری از انتقال 400 اسیر این زندان به زندان‌های دیگر از بیم وجود تونل‌های بیشتر خبر داده‌اند. کارشناس روزنامه هاآرتص، نقص در حفاظت و نبود اطلاعات و نظارت و کنترل ضعیف را ناکامی‌ها و شکست‌هایی دانسته است که موجب فرار این اسرا شده و با تحقیر مقامات امنیتی رژیم و انتشار عکس‌هایی از شگفت‌زدگی ماموران زندان تاکید کرده تونل فرار نه توسط آنان، بلکه توسط کشاورزان کشف شده است. 
برخی منابع نیز در گفت‌وگو با شبکه المیادین تصریح کرده‌اند «رائد السعدی» طلایه‌‌دار اسرای جهاد نیز در همان بند اسرای مزبور بوده اما چند روز قبل اداره زندان مکان او را تغییر داده است. 
این اتفاق سرخوشی روز عید خیلی از صهیونیست‌ها را به ماتم تبدیل کرد، آن هم در زمانی که ارتش عبری به ناچار در مرزهای غزه به حالت آماده‌باش درآمده و نظامیان و افسران حق رفتن به تعطیلات عید روش هاشانا را ندارند. 
به گزارش شبکه 7 تلویزیون اسرائیل، این فرار تاریخی در واقع پیامی است از سوی جنبش‌های جهادی فلسطینی به رئیس جدید شاباک که تازه 48 ساعت از انتصابش می‌گذشت. این شبکه به نقل از منابع ارشد شاباک گزارش داد تلاش‌ها برای یافتن این اسرا ادامه دارد اما به نتیجه نرسیدن احتمالی این عملیات می‌تواند به منزله شکست دوم اسرائیل در این غائله باشد. 
درباره میزان حفاظت و امنیت این زندان، «عبدالرحمن شهاب» مدیر مرکز مطالعاتی غزه اظهار داشت، هر کسی که زندان جلبوع را بشناسد، می‌داند فرار از این زندان شبیه معجزه است. هر یک از اتاق‌های این زندان به دلیل استحکام و تدابیر امنیتی آن خزانه نامیده می‌شود. 
کارشناسان این عملیات اسرای فلسطینی را به‌مثابه زلزله امنیتی از شمال تا جنوب قلمروی تحت کنترل رژیمی دانسته‌اند که تاکنون ادعا می‌کرد امنیت داخلی‌اش نفوذ‌ناپذیر است. 
یک منبع امنیتی اسرائیلی در گفت‌وگو با شبکه 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی گفت: «این حادثه بسیار سخت و عجیب است، هیچ اطلاعاتی درباره آن وجود نداشت، در حالی ‌که اسرای فلسطینی مدت‌ها در حال حفر تونل بودند اما ما کمترین اطلاعاتی در این زمینه نداشتیم!» تصاویر مربوط به بازدید بهت‌زده «یعقوب شبتای» بازپرس کل پلیس رژیم صهیونیستی و «عومر بارلیو» وزیر امنیت داخلی رژیم از دهانه تونل آزادی در نزدیکی دیوار زندان جلبوع بشدت در فضای مجازی وایرال شده است. 
شبکه 12 تلویزیون اسرائیل نیز فرار این ۶  اسیر را «یک پیروزی معنوی برای فلسطینی‌ها» توصیف کرد و گزارش داد: «حماس و جهاد سعی خواهند کرد از این رویداد برای تجدید ارتباط بین کرانه باختری و غزه استفاده کنند». 
در همین رابطه «ابو حمزه» سخنگوی نظامی گردان‌های القدس، این عملیات بازپس‌گیری آزادی را پیروزی جدیدی برای جنبش اسرا در رویارویی با دشمن خواند. او گفت: «مقاومت شکافتن سنگ‌ها و صخره‌ها را برای آزادی اسرا ادامه می‌دهد و بار دیگر تعهد خود را به آزادسازی تمام اسرا تجدید می‌کند.» 
فوزی برهوم، سخنگوی جنبش حماس نیز این عملیات را یک اقدام شجاعانه و قهرمانانه توصیف کرد که چالشی واقعی برای سیستم امنیتی رژیم صهیونیستی پدید می‌آورد که ادعا می‌کند بهترین در جهان است. 
مسؤول رسانه‌ای جبهه مردمی برای آزادی فلسطین نیز عملیات آزادی اسرا را برای اسرائیلی‌ها غافلگیر‌کننده دانسته و آن را نشانه ذهن شکست‌ناپذیر ملت فلسطین خوانده است.

Page Generated in 0/0067 sec