printlogo


کد خبر: 237623تاریخ: 1400/6/16 00:00
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ضمن محکومیت حملات یکشنبه شب به پنجشیر :
دخالت خارجی را در دست بررسی داریم

گروه سیاسی: یکشنبه‌شب با اوج‌گیری تهاجمات نیروهای طالبان به ولایت پنجشیر در افغانستان، منابع خبری متعدد از حملات هوایی پهپادهای پاکستانی به این ولایت خبر دادند. همچنین حضور رئیس سرویس اطلاعاتی پاکستان (ISI) در کابل نیز با واکنش‌های مختلفی روبه‌رو شده است. این حملات با واکنش سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران مواجه شد. 
به گزارش «وطن‌امروز»، سعید خطیب‌زاده روز گذشته در نشست هفتگی با رسانه‌ها در پاسخ به سوالی درباره دخالت نظامی پاکستان در تحولات افغانستان و حملات یکشنبه شب در پنجشیر و اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه برخی رهبران این منطقه توسط پهپادهای پاکستانی شهید شده و پاکستان شامگاه یکشنبه به صورت مستقیم و غیرمستقیم در حملات طالبان علیه مردم پنجشیر دخالت داشته است، اظهار داشت: اخباری که از پنجشیر می‌رسد، اخبار نگران‌کننده‌ای است. حملات دیشب (یکشنبه شب) به اشد وجه محکوم است. شهادت رهبران افغانستانی مایه تأسف و تأثر عمیق است. وی با بیان اینکه دخالت خارجی را در دست بررسی داریم و باید حتما بررسی شود، اظهار داشت: تاریخ افغانستان نشان داده مداخله خارجی اعم از مستقیم و غیرمستقیم نتیجه‌ای جز شکست برای نیروی متجاوز نداشته و مردم افغانستان مردمی استقلال‌طلب و غیور هستند و قطعا هر گونه مداخله خارجی محکوم است. 
به گفته خطیب‌زاده موضوع پنجشیر باید از طریق گفت‌وگو و با وساطت و حضور تمام بزرگان افغانستان حل شود. 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: هیچ طرفی نباید اجازه دهد این مسیر به برادرکشی ختم شود. طالبان هم به تعهداتش ذیل حقوق بین‌الملل و هم به هر آنچه گفته، پایبند باشد. گرسنگی دادن به مردم پنجشیر و محاصره منطقه پنجشیر و قطع آب و برق این منطقه آنچنان که به ما گزارش شده، مایه نگرانی است. 
وی ادامه داد: حقوق بشردوستانه ذیل حقوق بین‌الملل باید رعایت شود. جمهوری اسلامی ایران تمام مساعی و همت خودش را به کار می‌گیرد که به پایان آلام مردم افغانستان و تشکیل دولت فراگیر در افغانستان که بازتاب دهنده ترکیب قومیتی و جمعیتی این کشور باشد، کمک کند. 
خطیب‌زاده گفت: تذکر جدی می‌دهم که تمام خطوط قرمز و تعهدات ذیل حقوق بین‌الملل رعایت شود. وی همچنین یادآور شد جمهوری اسلامی ایران با دقت نظر و از نزدیک تحولات افغانستان را پیگیری می‌کند. این سخنان در حالی مطرح می‌شود که روز شنبه رسانه‌های پاکستانی در خبری اعلام کردند ژنرال «فیض حمید» رئیس سرویس اطلاعاتی پاکستان (ISI) در راس یک هیات بلندپایه سیاسی، امنیتی و اطلاعاتی وارد شهر کابل شد. پس از این اتفاق، درگیری‌های طالبان با نیروی مقاومت مردمی در پنجشیر شدت گرفت و منابع خبری در جریان درگیری‌های یکشنبه شب در پنجشیر از عملیات هوایی پهپادهای پاکستانی در این ولایت خبر دادند. دخالت‌های پاکستان در مسائل داخلی افغانستان با واکنش‌های متعددی در داخل و خارج افغانستان روبه‌رو شده است. 
گفتنی است 2 هفته پیش در جریان دیدار رئیس‌جمهور کشورمان با «شاه محمود قریشی» وزیر خارجه پاکستان، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی با رد هر گونه رویکرد مبتنی بر قیم‌مآبی در قبال افغانستان گفت: قیم‌مآبی در قبال افغانستان، الگوی شکست خورده آمریکاست و ظرفیت ایجاد صلح و ثبات پایدار در افغانستان را ندارد. رئیسی تاکید کرد: «نقش سایر کشورها از جمله همسایگان نیز صرفا باید تسهیل‌کننده استقرار حکومت فراگیر و مشارکتی با حضور همه اقوام و گروه‌های افغانستانی باشد». 

Page Generated in 0/0055 sec