printlogo


کد خبر: 237626تاریخ: 1400/6/16 00:00
وزیر امور اقتصادی و دارایی به تشریح چالش‌های اقتصادی کشور و برنامه‌های وزارت اقتصاد در ماه‌‌های پیش ‌‌رو پرداخت
مدیریت هوشمند، درمان رهاشدگی اقتصاد

وزیر امور اقتصادی و دارایی شامگاه یکشنبه با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری، به بررسی برنامه‌های خود در وزارت اقتصاد پرداخت. سیداحسان خاندوزی با بیان اینکه اقتصاد ایران تاکنون از مدیریت هوشمند برخوردار نبوده است، افزود: مشکلات اقتصادی فعلی گواه آن است که اقتصاد کشور به ‌صورت هوشمند مدیریت نشده است. او ادامه داد: اطلاعات اقتصادی فعالان اقتصادی که نیاز به کمک و حمایت دولت دارند، فرارهای مالیاتی که باید از آن جلوگیری شود و اصلاحاتی که باید در نظام مالی و مالیاتی کشور انجام شود، دچار درهم‌ریختگی و از ریخت‌افتادگی و بی‌قوارگی است که ثمره این بی‌قوارگی این است که بازارهای خرید روزمره مردم دستخوش آشفتگی است. خاندوزی گفت: در همه سطوح از کوچه و خیابان تا سطوح عالی سیاست‌گذاری اقتصادی، شاهد نوعی رهاشدگی اقتصادی هستیم و اداره هوشمندانه برای اقتصاد کشور، موضوع مغفولی است که وزارت امور اقتصادی و دارایی به ‌عنوان یک متولی و پشتیبان، موظف است هدف‌گذاری و هوشمندسازی اقتصادی را به انجام رساند. 
شفافیت شرکت‌های دولتی
وی با بیان اینکه بازگشت اعتماد به مسؤولان، شاه‌بیت و کلیدواژه حرف مسؤولان دولت سیزدهم است، گفت: یکی از مصادیق پاسخگویی در حوزه وزارت اقتصاد، با توجه به نقش مدیریتی وزارت اقتصاد در اداره شرکت‌های دولتی، شفاف کردن شرکت‌های دولتی است. چرا عملکرد برخی شرکت‌های دولتی خوب نبوده و می‌شنویم که برخی شرکت‌های دولتی به حیاط خلوت عده‌ای تبدیل شده یا اینکه بازدهی شرکت‌های دولتی پایین است؟ به جهت اینکه درباره عملکردها پاسخگویی وجود نداشته اشت. خاندوزی افزود: کاری کنیم شرکت‌های دولتی در مقابل سوءعملکرد و حسن‌عملکرد پاسخگو باشند. فراموش نکنیم یکی از ابزارهای مهم که در دنیا هم رواج دارد، شفافیت عملکرد دولت‌هاست. در حال حاضر اگر شرکتی بورسی باشد، براحتی در کدال وضعیت صورت مالی، افزایش سرمایه و اعضای هیات‌مدیره دیده می‌شود و دقیقا همین سطح از شفافیت برای بانک‌های دولتی و شرکت‌های دولتی باید ایفا شود و تلاش می‌کنیم در ماه‌های آینده صورت‌های مالی را به همان شفافیت که در بورس است، برای دولتی‌ها هم پیاده کنیم. 
لزوم هوشمندسازی نظام مالیاتی
وی تاکید کرد: چیزی که ما احتیاج داریم همان هوشمندسازی مالیاتی است. در شرایط فعلی در فضای غبارآلود کار می‌کنیم، حال آنکه با فناوری‌های موجود می‌توانیم شفافیت و عدالت مالیاتی را به وجود آوریم و تنها راه عادلانه اداره کردن کشور این است که سوار بر داده‌های اقتصادی شویم و بعد از آن است که می‌توانیم بگوییم عادلانه مالیات می‌گیریم. خاندوزی گفت: ما نه نظام مالیاتی هوشمند داریم و نه نظام توزیع یارانه هدفمند و هوشمند. تلاش‌های خوبی انجام گرفته اما متناسب با سطح امکانات و ظرفیت‌هایی که در کشورهای همتراز خودمان مشاهده می‌کنیم، می‌بینیم فاصله خیلی زیاد است، چون ما سوار بر داده‌ها نیستیم. وزیر اقتصاد تصریح کرد: اگر نظام مالیاتی هوشمند باشد، منشأ درآمدهای افراد را شناسایی می‌کند؛ اینکه درآمد از محل فروش سکه و ارز بوده یا از محل تولید؛ به همین دلیل است که ما نمی‌توانیم از تولید به صورت هوشمند حمایت کنیم. 
اهداف اصلاح نظام بانکی
وی درباره طرح قانون بانک مرکزی هم گفت: زمانی که در مجلس بودم، معتقد بودم جهت‌گیری طرح درست است اما اعتقاد داشتم می‌شود اصلاح نظام بانکی را با شیوه‌های بهتر، مختصرتر و کم‌مناقشه‌تر انجام داد. وزیر اقتصاد گفت: برای اصلاح نظام بانکی ۳ هدف اصلی داریم؛ یکی کنترل تورم است، هدف دوم تقویت نظارت بانک مرکزی بر بانک‌ها و مؤسسات اعتباری است و هدف سوم کمک به بخش تولید و هدایت اعتبار به بخش واقعی اقتصاد است تا منابع بانکی صرف ساختن «مال»‌ها نشود. برای اقتدار بانک مرکزی و پاسخگو کردن این نهاد باید قوانین بانکی را اصلاح کنیم و برای تحقق این امر نیازمند جلساتی هستیم که جزئیات و شیوه‌های اصلاح نظام بانکی و بانک مرکزی تدوین شود. وی افزود: ما باید بین ۲ ریل‌گذاری کوتاه‌مدت و ریل‌گذاری بلندمدت تمایز قائل شویم. وقتی می‌خواهیم اصلاحات ساختاری انجام دهیم تا قطار تنظیم‌گری نظام بانکی به سمت‌ و ‌‌سوی دیگری حرکت کند، ممکن است با اصلاحات سریع، قطار واژگون شود. هدف ما این است که نظام بانکی از حالت تعادل بد، به حالت تعادل خوب برسد. خاندوزی تصریح کرد: در حوزه بانکداری چند اقدام ضربتی می‌توانیم انجام دهیم. فرض کنید این همه شکایت و نارضایتی از فعالان اقتصادی داریم که می‌گویند بانک با ما با چه نرخی حساب می‌کند و وقتی وثیقه می‌گیرد این وثایق را پس از تسویه در گرو نگه می‌دارد یا وقتی به خاطر کرونا اقساط عقب می‌افتد، بانک به سرعت اقدامات تنبیهی انجام می‌دهد. وی با طرح این سوال که این مسائل چطور باید حل شود؟ گفت: ما به یک سامانه الکترونیکی قراردادها نیاز داریم که خود فعال اقتصادی به آن دسترسی داشته باشد تا همه اطلاعات قرارداد را فرد بتواند ببیند و اگر بانک حق فرد را پایمال می‌کند، بتواند حق خود را استیفا کند. این نیازمند یک زمان 10 ساله نیست و می‌توان با یک قید فوریت این حقوق را به دست آورد. 
تحقق درآمدهای بودجه و کنترل تورم
او درباره کسری بودجه و تورم گفت: به‌ دلیل کند شدن فرآیند وصول درآمد‌های دولتی ناچار شدیم بیش از 50هزار میلیارد تومان از تنخواه بانک مرکزی استفاده کنیم و بیش از این مبلغ هم از اوراق صرف کردیم تا بتوانیم خرج جاری و عمرانی دولت را پشت ‌سر بگذاریم، در 10 روز سر کار آمدن وزرا، یکی از تلاش‌ها این است که این مبلغی که از بانک مرکزی استقراض شده است، تأمین و بازپس گردانده شود. وزیر امور اقتصادی و دارایی اضافه کرد: ما به ‌دنبال آن هستیم که کسری بودجه را به ‌شکل غیرتورمی کنترل کنیم، بدون اینکه بخش واقعی و رشد اقتصادی انقباضی عمل کند. خاندوزی تاکید کرد: این سیاستی است که ریشه‌ها و موتور خلق تورم را در کنار مساله بانکی خیلی محدود خواهد کرد. البته وضعیت فعلی که این ماه و ماه بعدی شاهد آن هستیم، محصول اقدامات ماه‌های گذشته است. می‌خواهیم بدون اینکه انقباضی عمل کنیم، سیاست‌ها و اقداماتی را در جهت کنترل تورم انجام دهیم. 
 

Page Generated in 0/0055 sec