printlogo


کد خبر: 237628تاریخ: 1400/6/16 00:00
اخبار

رب گوجه  یک ماهه ۵۰ درصد گران شد
در روزهای اخیر شاهد افزایش قیمت رب گوجه‌فرنگی هستیم به نحوی که هر قوطی ۸۰۰ گرمی رب گوجه فرنگی به ۳۰ هزار تومان رسیده که نسبت به یک ماه قبل افزایش ۵۰ درصدی دارد. قیمت رب گوجه در حالی افزایش یافته که کمتر از یک ماه پیش هم کارخانجات قیمت هر قوطی 800 گرمی را از 19 هزار و 500 تومان به 25 هزار تومان افزایش داده بودند.
 
ناشران بورسی به افشای فهرست زمین و ساختمان ملزم شدند
ناشران ثبت‌شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار ملزم به افشای فهرست زمین و ساختمان‌های خود شدند. با توجه به اینکه بسیاری از ناشران، مجامع عمومی عادی سالانه خود را برگزار کرده‌اند،‌این ناشران موظف هستند فهرست یادشده را در قالب اطلاعیه‌ای جداگانه با عنوان «افشای فهرست زمین و ساختمان» در سامانه کدال منتشر کنند.
 
تقاضای انجمن صنفی روغن‌کشی ایران به جای روغن، دانه وارد کنیم
عضو هیات‌مدیره انجمن صنفی روغن‌کشی ایران گفت: در حوزه مدیریت، تصمیم‌‌ها به صورت جزیره‌ای گرفته می‌شود و این امر موجب شده کشور و صنعت در کنار تحریم‌های ظالمانه بیگانگان، از خودتحریمی نیز متضرر شود. عقب‌ماندگی شدید در تولید دانه‌های روغنی و وابستگی حدود 90 درصدی، امنیت غذایی کشور را مورد تهدید جدی قرار داده و هر ساله این واردات به دلیل افزایش مصرف سرانه و ازدیاد جمعیت بیشتر می‌شود. وابستگی شدید صنعت دام، بویژه طیور به کنجاله دانه‌های روغنی وارداتی، تأمین پروتئین مورد نیاز جامعه را دچار مخاطره و نا اطمینانی می‌کند. امیرحمزه توسلی در این ارتباط گفت: صنعت روغن‌کشی به عنوان یکی از ریشه‌دارترین صنایع کشور قدمتی 60 ساله دارد و از سال 1317، ایران با ورود به حوزه صنعت روغن نباتی و جامد فعالیت خود را در این عرصه آغاز کرد؛ در دهه 40 فعالیت در این زمینه گسترش بیشتری یافت و تصمیم گرفته شد کشت دانه‌های روغنی که در ابتدا با کشت پنبه بود، آغاز شود. وی حمایت ویژه از کشاورزان را به عنوان یکی از اصول مهم در پیشبرد اهداف کلان در این عرصه عنوان کرد و گفت: طی سال‌های گذشته برای برون‌رفت از وابستگی، فعالیت و تحقیقات علمی در حوزه کشاورزی در راستای زیرکشت بردن زمین‌های کشاورزی در شرایطی که آسیبی به محیط‌زیست وارد نشود مغفول ماند. عضو هیات مدیره انجمن صنفی روغن‌کشی ایران اظهار داشت: امروز حداقل 90درصد نیاز داخلی کشور به واسطه واردات تامین می‌شود. وی با بیان اینکه هم‌اکنون 25 کارخانه روغن‌کشی با ظرفیت سالانه بالغ بر 5/5 میلیون تن در سطح کشور وجود دارد، ابراز داشت: از این بین حدود 22 کارخانه آن فعال هستند به طوری که در سال 99 حدود 2میلیون و 500 هزار تن در کشور محصول تولید شد، در شرایطی که این رقم در سال 97 برابر با 3 میلیون تن بود. وی در ادامه به علل سیر نزولی تولید محصولات در صنعت روغن‌کشی پرداخت و گفت: کاهش تولید محصولات در صنعت روغن‌کشی از سال 97 تاکنون می‌تواند علل مختلفی داشته باشد اما یکی از اصلی‌ترین آنها نبود ارز و تشدید تحریم‌های ظالمانه بر کشور است که چالش‌هایی را برای تولیدکنندگان در مسیر تولید ایجاد کرده است، البته شیوع ویروس کرونا نیز به میزانی بر حاکم شدن این شرایط دامن‌ زده است. به گفته وی، شرایط حاکم بر کشور موجب شد واردات مواد اولیه و محصولات به دشواری انجام شود
و نتیجه آن کاهش میزان تولید محصولات در این حوزه شد. توسلی یادآور شد: سوال این است که آیا کشور برای واردات باید به سمت دانه‌های روغنی برود یا مستقیما روغن یا کنجاله وارد کند؟ در پاسخ به این پرسش باید گفت با در نظر گرفتن ظرفیت و پتانسیل کارخانجات ما در کشور امکان تولید بالغ بر 5 میلیون تن روغن وجود دارد. توسلی گفت: با واردات دانه‌های روغنی به عنوان محور اصلی این صنعت علاوه بر اینکه امکان عرضه کنجاله مورد نیاز دام و طیور فراهم می‌شود، روغن خام نیز به شرکت‌های تصفیه روغن عرضه خواهد شد. از این طریق پروتئین مورد نیاز انسانی تامین و به عنوان جایگزین مناسب گوشت در کشور عرضه می‌شود. 
 
رایگان شدن برق ۱۰ میلیون مشترک 
سخنگوی صنعت برق گفت: از ابتدای شروع فصل گرم تاکنون ۱۰ میلیون مشترک برق مشمول طرح برق رایگان شده‌اند. مصطفی رجبی‌مشهدی گفت: این گروه کمتر از الگوی مصرف، برق مصرف می‌کنند و از ابتدای خردادماه با شروع فصل گرما و در تابستان امسال مشمول تخفیف صددرصدی قیمت برق شدند. وی گفت: هم‌اکنون 2/4 میلیون مشترک نیز در این مدت مصرف برق بیش از الگوی مصرف داشتند که این گروه مشترکان پرمصرف محسوب می‌شوند. رجبی مشهدی با بیان اینکه الگوی مصرف برق در تهران 300 کیلووات ساعت برای هر ماه است، ادامه داد: مشترکان پرمصرفی که میزان مصرف‌شان در هر دوره بیش از 600 کیلووات ساعت برق باشد قیمت برق‌شان با عدد 800 تومان به ازای هرکیلووات ساعت محاسبه می‌شود. سخنگوی صنعت برق گفت: با کاهش دمای هوا، از مشترکان برق درخواست می‌شود برای حفظ پایداری در شبکه از وسایل سرمایشی کمتر استفاده کنند.

Page Generated in 0/0162 sec