printlogo


کد خبر: 237637تاریخ: 1400/6/16 00:00
دور دنیا

چه بلایی بر سر مشاور مرکل آمد که به دنبال ارتقای روابط برلین - پکن بود؟
مرگ مشکوک سفیر جدید آلمان  در چین
 
سفیر جدید آلمان در چین به فاصله کوتاهی پس از آغاز کارش در پکن به شکل مشکوکی درگذشت. وزارت خارجه آلمان صبح دیروز با اعلام خبر مرگ «جان هِکر» با خانواده‌اش همدردی کرد اما جزئیاتی درباره علت مرگ این دیپلمات ارائه نکرد. هکر و خانواده‌اش ماه آگوست گذشته وارد پکن شده بودند و او پس از ارائه مدارک دیپلماتیک خود، اواخر ماه گذشته میلادی- ۲ هفته پیش- کار خود را در پکن آغاز کرد. 
اهمیت مرگ این دیپلمات ۵۴ ساله از آن رو است که او پیش از اعزام به پکن، مشاور سیاست خارجی آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان بود و به نظر می‌رسید حضورش در چین به منزله گشایش روابطی مهم بین ۲ کشور در دوران یأس اروپا از اتکا به آمریکا باشد. هکر که چهاردهمین سفیر آلمان فدرال (پس از اتحاد آلمان غربی و شرقی) در چین محسوب می‌شد، در بدو ورود به کشور محل خدمتش عزم خود را ایجاد اطمینان برای توسعه بلندمدت و پایدار روابط ۲ کشور اعلام کرده بود. البته وی ماه پیش که به پکن سفر کرده بود، قرار بود تا پایان دوران صدارت مرکل به برلین بازگردد و در کنار او به خدمت ادامه دهد و بعدا سفارتخانه آلمان در چین را تحویل بگیرد اما با شدت گرفتن بحران طالبان در افغانستان و موضع قوی چین در حمایت از این تحولات، مرکل ترجیح داده بود برای جا نماندن از تحولات، همدم دیپلماتیک خود را در پکن نگاه دارد که این تصمیم در نهایت به مرگ آقای سفیر منتهی شد. هکر سال ۲۰۱۵ به تیم سیاست خارجی دولت آلمان در حوزه سیاست‌های پناهندگی پیوست و بعد از ۲ سال به ریاست بخش سیاست خارجی، امنیت و توسعه در دفتر صدراعظم ارتقا یافت. او مرکل را در سفرهای خارجی همراهی می‌کرد و یکی از معتمدان نزدیک خانم صدراعظم محسوب می‌شد. 
هکر متولد ۱۹۶۷ در شهر کیل آلمان، متاهل و صاحب ۳ فرزند بود و پیش از ورود به مصادر دولتی، پژوهشگر رشته حقوق بود و از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ به ‌عنوان قاضی در دادگاه اداری فدرال آلمان کار می‌کرد. قبل از آن نیز در وزارت کشور فعالیت داشت. 
مرگ هکر، دومین بحران در روابط دیپلماتیک آلمان و چین ظرف ۲ ماه گذشته محسوب می‌شود. این تابستان دکتر «کلاوس ل» که به مدت 20 سال مدیر یک اتاق فکر سیاسی با نفوذ در آلمان بود، به ظن سال‌ها جاسوسی برای دولت چین دستگیر شد. 
مقامات قضایی آلمان، دکتر کلاوس را متهم کرده‌اند ماموران اطلاعاتی چین در جریان یکی از سفرهای او به شانگهای برای سخنرانی در ژوئن سال ۲۰۱۰ میلادی با او تماس برقرار کرده و سپس تا نوامبر ۲۰۱۹ در جریان سفرهای بین‌المللی یا شرکت در کنفرانس‌های خارجی، اطلاعاتی را در اختیار پکن می‌گذاشته است. دادستان‌ها می‌گویند او اطلاعاتی را می‌فروخته که عمدتا در جریان «تماس با مقامات عالی سیاسی» به دست آورده است. 
همچنین اخیرا «مانفرد وبر» رهبر آلمانی فراکسیون راست میانه حزب مردم اروپا (EPP) در پارلمان اروپایی درباره خرید شرکت‌های آلمانی توسط چینی‌ها هشدار داده بود. او همچنین از ایده اعلام ممنوعیت 12 ماهه علیه سرمایه‌گذاران چینی که قصد خرید شرکت‌های اروپایی را دارند، حمایت کرد. 
مقامات ژرمن تصاحب شرکت رباتیک باواریایی کوکا توسط چینی‌ها در سال ۲۰۱۶ را یک زنگ خطر راهبردی دانسته بودند. سپس تلاش شرکت برق دولتی «استیت گرید» چین در سال ۲۰۱۸ برای خرید سهام شرکت اپراتور شبکه هرتز 50 نیز زنگ بیدارباش دیگری برای مقامات آلمان بود که با دخالت دولتی از دسترسی چینی‌ها به این شرکت جلوگیری به عمل آمد. 
سال گذشته درست پیش از کشف جسد بی‌جان سفیر جدید چین در فلسطین اشغالی در خانه‌اش در حومه تل‌آویو، وزیر خارجه وقت آمریکا، مایک پمپئو، روابط میان چین و اسرائیل را زنگ خطری برای واشنگتن دانسته بود.
 
شهادت فرمانده عملیات حشدالشعبی
فرمانده عملیات «الجزیره» نیروی بسیج مردمی عراق موسوم به حشدالشعبی در «جرف النصر» در منطقه «العویسات» در شمال استان بابل عراق به شهادت رسید. شهادت آصف دیروز به همراه ۲ تن از همرزمانش در تیپ 47 حشدالشعبی بر اثر بمب کار گذاشته شده به وقوع پیوست. این در حالی است که روز یکشنبه نیز 15 نظامی و نیروی پلیس عراق در حمله تروریست‌های داعش در استان‌های کرکوک و نینوا جان باختند. به دنبال افزایش حملات تروریستی داعش، شبکه روسیا الیوم به نقل از مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد نشست فوق‌العاده شورای امنیت ملی در این باره برگزار شده و طی آن نقص‌های امنیتی اخیر مورد بررسی قرار گرفته است. 
 
اسکله بندر حیفا در کنترل چینی‌ها
گروه بزرگ شرکت‌های چینی شانگهای، موسوم به «اس‌آی‌پی‌جی» در چارچوب یک قرارداد کلان اقتصادی و تجاری میان پکن و تل‌آویو، مدیریت انحصاری اسکله «بی پورت» در بندر حیفا، واقع در شمال فلسطین اشغالی را در  ازای یک میلیارد و هفتصد میلیون دلار به دست گرفت. به گزارش رویترز، هدف رژیم صهیونیستی از واگذاری مدیریت بنادر خود و فروش آن به چین از طریق ساخت اسکله‌های مدرن، کاهش هزینه‌ها و همچنین کوتاه کردن زمان انتظار برای تخلیه کشتی‌هاست.
 

Page Generated in 0/0155 sec