printlogo


کد خبر: 237640تاریخ: 1400/6/16 00:00
نگاهی به سریال‌های شبکه‌های سیما که بزودی به آنتن می‌رسند
همسایه با مخاطبان تلویزیون

گروه فرهنگ و هنر: برنامه‌سازان تلویزیون طی یک سال و نیم اخیر همانند سایر اقشار کشور به خاطر شیوع ویروس کرونا با مشکلات مختلفی دست و پنجه نرم کرده و می‌کنند به‌طوری که طی چند ماه نخست شیوع ویروس کرونا در کشور، شاهد تعطیلی ضبط اغلب سریال‌های تلویزیونی بودیم که در نتیجه آن کنداکتور نیمه اول سال 99 تلویزیون به لحاظ پخش سریال‌های جدید کم‌فروغ‌ترین دوران خود را پشت سر گذاشت اما از اواسط سال 99 که مردم جامعه به ناچار زندگی در کنار کرونا را پذیرفتند، بسیاری از کسب‌و‌کارها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سر گرفته شد و سازندگان مجموعه‌های تلویزیونی هم به تبع سایرین فعالیت خود را از سر گرفتند و از اواخر سال 99 کنداکتور تلویزیون درباره پخش سریال‌های جدید جانی تازه گرفت. در ادامه این مسیر به نظر پاییز شلوغی برای سریال‌های جدید در پیش است. بر این اساس پخش فصل دوم سریال «گاندو» به پایان رسیده و از امشب سریال «هم‌سایه» ساخته بهرنگ توفیقی روی آنتن شبکه ۳ خواهد رفت. سریال «افرا» هم که این شب‌ها به قسمت‌های پایانی خود نزدیک شده است بزودی جای خود را به جدیدترین ساخته کیانوش عیاری با عنوان «78 » متر می‌دهد. همچنین سریال «نوار زرد» هم این روزها خود را برای پخش از شبکه دوم سیما آماده می‌کند تا بزودی روی آنتن این شبکه برود. 
بازگشت عیاری با «87 متر»
سریال «87 متر» کیانوش عیاری پیش از این قرار بود پس از سریال «دودکش» روی آنتن شبکه یک برود اما این اتفاق رخ نداد و این مجموعه با گذشت ۴ سال از آغاز تولید، سرانجام پس از اربعین راهی کنداکتور پخش می‌شود؛ ساخت این سریال مرداد ۹۶ در تهران کلید خورد. در طول ساختش ۲ بار متوقف شد؛ یک ‌بار به ‌دلیل نبود بودجه کافی و بار دیگر به‌ دلیل وضعیت قرمز در پی شیوع کرونا. 
داستان سریال «87 متر» به اختلاف و درگیری ۲ خانواده خلیلی و پوردورانی بر سر مالکیت یک منزل برمی‌گردد. علیرضا پوردورانی به همراه همسر، ۲ دختر و پسرش، خانه‌ای را از یک فروشنده به نام فرج ناصری خریداری می‌کنند اما روز اسباب‌کشی متوجه می‌شوند خانه به فرد دیگری به نام محسن خلیلی فروخته شده است. محسن به همراه پسر، همسر و ۲ دخترش صبح زودتر از پوردورانی‌ها به خانه رسیده و وسایل‌شان را در خانه گذاشته‌اند اما با رسیدن خانواده پوردورانی، ماجرای کلاهبرداری مشخص می‌شود. 
علی دهکردی، مهران رجبی، فریبا کامران، شهین تسلیمی، دیبا زاهدی، سونیا سنجری، حسین سلیمانی، فریده سپاه‌منصور، محمد بحرانی و سعید پیردوست از بازیگران این سریال هستند. 
 در این سریال زنده‌یادان حسین محب اهری و علی انصاریان نیز نقش‌آفرینی کرده‌اند. سعید پیردوست نیز پس از مدت‌ها دوری از تلویزیون، با «۸۷ متر» عیاری به خانه قدیمی خود بازگشته است. 
مجموعه تلویزیونی«۸۷ متر» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی کیانوش عیاری، کاری از گروه فیلم و سریال شبکه یک سیماست که در ۴۰ قسمت ۴۵ دقیقه‌ای تولید شده است. 
قرار بود سعید آقاخانی نیز به این کار اضافه شود که عیاری درباره اضافه شدن او به عنوان بازیگر جدید و ماجرای رفتن به گرجستان در مصاحبه‌ای می‌گوید: سعید آقاخانی به علت مشغله کاری نتوانست به این مجموعه اضافه شود و ماجرای حضور و تصویربرداری بخش‌هایی از سریال در گرجستان هم به دلیل مسائل مالی کنسل شد. با تمام این مشکلات همه برنامه‌ریزی‌های تیم تولید مبنی بر پخش سریال در سال 98 بود که با آمدن کرونا همه چیز تغییر کرد. 
با تمام حاشیه‌هایی که برای این سریال به وجود آمد، قرار است پس از 14 سال که از پخش سریال «روزگار قریب» از تلویزیون می‌گذرد، این بار اثری دیگر از همان کارگردان به آنتن برسد. 
«هم‌سایه» جای گاندو را گرفت
 سریال «هم‌سایه» بر اساس فیلمنامه‌ای از تهمینه بهرام‌علیان و ارسلان امیری در 35 قسمت ساخته شده است که از امشب روی آنتن شبکه 3 می‌رود؛ ملودرام عاشقانه‌ای که سعی می‌کند از زندگی و دغدغه‌های مهاجران افغانستانی در ایران و همزیستی 2 ملت صحبت کند.  پیام دهکردی که این روزها در قاب شبکه یک سیما با سریال «افرا»ی بهرنگ توفیقی دیده می‌شود، در این سریال نیز به ایفای نقش می‌پردازد. البته او در کردستان هم نقش برادر سنجرخان را جلوی دوربین محمدحسین لطیفی بازی می‌کند؛ بازیگری که در روزهای تصویربرداری این سریال و آثار دیگر به کرونا مبتلا شد و بعد از دوران سخت نقاهت این بیماری،‌ دوباره به صحنه فیلمبرداری برگشت. یکی دیگر از بازیگران این سریال، شقایق فراهانی است که به گفته پورکیانی، تهیه‌کننده سریال، او هم به کرونا مبتلا شد؛ بازیگر شناخته‌شده‌ای که یکی از نقش‌های اصلی این سریال را برعهده دارد و در فیلم «میهمانی از کارائیب» پدرش هم نقش ایفا می‌کند.
مجید مظفری نقش بزرگ خانواده این سریال را بازی می‌کند و فرید سجادی‌حسینی هم از «بی‌همه‌چیز» محسن قرایی در جشنواره فیلم فجر که هنوز اکران نشده و تجربه سریال «گرگ و میش» با همایون اسعدیان، این بار با مجموعه «هم‌سایه» خودش را به آنتن شبکه 3 سیما می‌رساند. در این میان اما نقش اصلی سریال را امیراحمد قزوینی بازی می‌کند، که او را با «ماجرای نیمروز» و «جان‌دار» به یاد می‌آوریم و اینجا حافظ سریال «هم‌سایه» است. محیا دهقانی هم که دیگر بازیگر «ماجرای نیمروز» و البته «پایتخت4» و «همبازی» شبکه 2 سیما بود، نقش نگار را بر عهده گرفته و قرار است اتفاقات مهمی را برای مخاطب رقم بزنند. 
مائده طهماسبی، آزاده سیفی، شیدا خلیق، مهران رجبی، مریم کاظمی، جلال فاطمی و ناصر سجادی‌حسینی هم دیگر بازیگران این سریال‌ هستند. ترکیب بازیگران شناخته‌شده شاید نقطه عطفی در این سریال محسوب شود؛ در روزگاری که بهترین بازیگران تلویزیون و حتی بعضاً کارگردانان به دلیل دستمزد نجومی در پلتفرم‌ها، سر از نمایش‌خانگی درمی‌آورند، علی پورکیانی بازیگران خوبی را گرد هم آورده تا مخاطبان تماشاگر سریالی با اتفاقات مختلف و بازی خوب بازیگران پیشکسوت، جدید و تئاتری توانمند باشند. 
نکات زیادی از جزئیات داستان این سریال مطرح نشده و در خبرهای ابتدایی از آن فقط به عبارت ملودرام عاشقانه و فضای اجتماعی سریال اشاره شده! اما قرار است سریال جدید شبکه 3 با نام «هم‌سایه» فضای جدیدی از مهاجران افغانستانی در ایران را به نمایش بگذارد. همه‌چیز در بستر خانواده و عشق و دوری از رفتارهای ناسیونالیستی و نژادپرستانه اتفاق می‌افتد؛ ملودرامی که به تعبیر علی پورکیانی تاکنون در تلویزیون ساخته نشده است. 
ادامه تصویربرداری «نجلا ۲» در تهران
 تصویربرداری فصل دوم مجموعه تلویزیونی «نجلا» در تهران در حال انجام است. 
 گروه تولید سریال مناسبتی «نجلا ۲» به کارگردانی خیرالله تقیانی‌پور و تهیه‌کنندگی سعید سعدی در حال حاضر در لوکیشنی واقع در جنوب تهران مشغول تصویربرداری هستند. تا نیمه مهر ماه تولید در تهران ادامه پیدا می‌کند و پس از آن گروه برای کار عازم جنوب کشور و سپس عراق خواهند شد. از میان بازیگران، حضور ایوب آقاخانی در پروژه قطعی شده و قرار است در فواصل کار چندین بازیگر دیگر نیز به سریال اضافه شوند. همچنین با توجه به حضور سارا رسول‌زاده در پروژه‌ای دیگر، محیا دهقانی در فصل دوم جایگزین این بازیگر شده است. به گفته سعید سعدی، این سریال برای پخش در سال آینده از شبکه سوم سیما آماده خواهد شد. فصل دوم «نجلا» که در ۳۰ قسمت تولید خواهد شد به بازگشت کاراکترهای قصه از کربلا و حوادثی که در این مسیر برای‌شان رقم می‌خورد، می‌پردازد. حسام منظور، محیا دهقانی، ملیکا شریفی‌نیا، مصطفی ساسانی، سوگل طهماسبی، ایوب آقاخانی، مرتضی شاه‌کرم، بدرالسادات برنجانی، محسن پوشایی، حسین شفیعی، تورج فرامرزیان، وحید نفر، جمال بیات، ابراهیم گله‌دارزاده، رستا رضوی، مهدی ملاک، سیامک توده‌فلاح، اسحاق احمدپور، محسن مرادی، امیر دهلکی، سامان خلیلیان، هدایت هاشمی، سیدمهرداد ضیایی و آزیتا حاجیان بازیگرانی هستند که در فصل جدید این سریال به ایفای نقش می‌پردازند. 
«حکم رشد» بزودی کلید می‌خورد
 تهیه‌کننده «حکم رشد» از آخرین وضعیت این سریال که برای شبکه ۳ ساخته می‌شود، خبر داد. مهدی فرجی تهیه‌کننده سریال «حکم رشد» که کارگردانی آن را حسن لفافیان برعهده دارد، درباره آخرین وضعیت این سریال گفت: در حال حاضر در مرحله پیش‌تولید کار هستیم و با وجود اینکه عوامل پشت دوربین، همگی انتخاب شده‌اند اما فعلا بازیگران اصلی پروژه به صورت قطعی انتخاب نشده‌ و به سریال ملحق نشده‌اند. به گفته این تهیه‌کننده، این سریال تلویزیونی که ملودرامی خانوادگی و پلیسی است بزودی و تا یک هفته دیگر ضبط خود را آغاز می‌کند. فرجی درباره لوکیشن‌های سریال بیان کرد: این سریال به صورت کلی در تهران مقابل دوربین می‌رود اما بخشی از کار نیز در شهر کاشان ضبط می‌شود. تهیه‌کننده «حکم رشد» در پایان گفت: این سریال قرار است در ۲۳ قسمت تولید شود و فعلا زمان خاصی برای پخش آن از آنتن شبکه ۳ در نظر گرفته نشده است. 
 «نوار زرد 2» با تغییر کارگردان و بازیگر اصلی شروع شد
 تیم بازیگران فصل دوم سریال «نوار زرد» به صورت کامل تغییر کرده و بانیپال شومون جایگزین امیر آقایی در «نوار زرد» شد. فصل اول سریال «نوار زرد» به کارگردانی پوریا آذربایجانی و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفیعی با مضمونی جنایی- پلیسی سال ۹۶ از شبکه دو سیما پخش شد. داستان «نوار زرد» زندگی سرگرد کاوه کیهان با بازی امیر آقایی را روایت می‌کرد و بازیگرانی همچون زنده‌یاد سیروس گرجستانی، بهاره کیان‌افشار، کمند امیرسلیمانی، زنده‌یاد داریوش اسدزاده، امیر غفارمنش، نادر مشایخی، قاسم زارع و محسن بهرامی در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند. فصل اول سریال «نوار زرد» با اقبال مواجه شد و به همین علت تصمیم به ساخت فصل دوم آن گرفته شد. فصل دوم سریال «نوار زرد» مانند فصل اول به غیر از داستان دنباله‌دار، در هر قسمت نیز قصه‌ای پلیسی- جنایی را روایت می‌کند. تیم بازیگران این پروژه به صورت کامل تغییر کرده و قرار نیست هیچ‌ کدام از بازیگران فصل اول در فصل دوم حضور داشته باشند. تصویربرداری سریال «نوار زرد۲» به کارگردانی سروش محمدزاده و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفیعی به مدت ۳ ماه است در سکوت خبری در استان‌های تهران، گیلان و البرز آغاز شده و تاکنون ۳۰ درصد از تصویربرداری آن انجام شده است. نقش اصلی این سریال در فصل دوم را بانیپال شومون بازی می‌کند و دیگر بازیگرانی که تاکنون حضور آنها قطعی شده عبارتند از: محمود پاک‌نیت، پورانداخت مهیمن، حسین پاکدل، حسام محمودی، امیرحسین صدیق، ایوب آقاخانی، ستاره قطبی و آذین احرامی. 

Page Generated in 0/0282 sec