printlogo


کد خبر: 237678تاریخ: 1400/6/17 00:00
پژمانفر در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» از ثبت نقل و انتقال سالانه بیش از 4 میلیون خودرو در کشور خبر داد
ورود کمیسیون اصل 90 به مشکلات نقل و انتقال خودرو

گروه اجتماعی: طی روزهای گذشته دادستان کل کشور تاکید کرد برگ سبز خودرو «سند مالکیت» است و مراجعه اشخاص به دفتر اسناد برای یک سند دیگر، الزامی نیست. بر این اساس افراد بدون مراجعه به دفاتر اسناد رسمی و صرفا با تکیه بر برگ سبز صادر شده از سوی نیروی انتظامی، می‌توانند نسبت به خرید و فروش خودرو اقدام کنند. در این میان اما این سوال مطرح می‌شود که آیا با حذف انحصار ثبت خودرو توسط دفاتر اسناد رسمی، مشکلات موجود در نقل و انتقال خودرو از بین می‌رود و تعداد پرونده‌های قضایی تشکیل شده در این بخش کاهش می‌یابد یا خیر؟
در این زمینه حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر، نایب‌رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» با اشاره به آخرین تحولات صورت‌گرفته در زمینه قانونی بودن برگ سبز خودرو به عنوان سند مالکیت گفت: با تکیه بر آمار، تعداد سند مالکیت خودرو از موارد ثبتی سندهای ملکی بیشتر است و بر همین اساس این دست از اسناد دارای مسائل و حواشی فراوان و بسیار پیچیده‌تر هستند. 
وی ادامه داد: گستردگی مسائل مربوط به این موضوع را ما باید مدنظر داشته باشیم و توجه کنیم که اگر ما نقل و انتقال خودرو را از دفاتر اسناد رسمی به سازمانی دیگر بسپاریم و بگوییم نیروی انتظامی هم می‌تواند سند را منتقل کند، آیا مسائل موجود در این بخش کاهش می‌یابد یا خیر؟
نایب‌رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بیش از 50 مساله مرتبط با نقل و انتقال خودرو وجود دارد که منجر به ایجاد پرونده‌های قضایی در حوزه‌های کیفری و حقوقی می‌شود، اظهار داشت: به صورت میانگین سالانه حدود 4 میلیون نقل و انتقال خودرو در کشور ثبت می‌شود که این نقل و انتقال‌ها بعضا با مشکلات متعددی همچون رهن بودن یا نبودن خودرو یا غیرقابل انتقال بودن آن و... رو‌به‌رو هستند. 
نماینده مجلس بیان کرد: کمیسیون اصل 90 در مجلس یازدهم تجربه بسیار خوبی در زمینه صدور چک داشت و با پیگیری‌های قانونی خود توانست جلوی هزاران چک برگشتی و بی‌محل را بگیرد. در زمینه نقل و انتقال خودرو نیز امروز هزاران پرونده قضایی، کیفری و حقوقی تشکیل شده و این ضرورت وجود دارد که کمیسیون اصل 90 به این بخش هم وارد شده و معضلات موجود را از بین ببرد. پژمانفر تاکید کرد: بر اساس شکایت‌هایی که به کمیسیون اصل 90 در زمینه نقل و انتقال خودرو انجام شد، ما بررسی‌های لازم را انجام دادیم و به این نتیجه رسیدیم که داشتن انحصار ثبت انتقال خودرو توسط دفاتر اسناد رسمی قابل دفاع نیست و طبق قانون ناجا هم می‌تواند این کار را انجام دهد. این نماینده مجلس اظهار داشت: نتیجه بررسی‌های صورت‌گرفته در نامه‌ای ۳ صفحه‌ای به حجت‌الاسلام منتظری، دادستان کشور انتقال داده شد و از ایشان خواستیم که برگ سبز خودرو را سند مالکیت بدانند و دادستان هم در این زمینه موافقت کردند و دستور لازم را صادر کردند. وی تاکید کرد: اینجا پایان ماجرا نیست، بلکه این آغاز یک حرکت در ارتباط با حل مساله نقل و انتقالات است. در این زمینه باید به این نکته هم توجه داشت که اگر باقی مسائل مربوط به نقل و انتقال خودرو را حل نکنیم مساله ادامه خواهد داشت و پرونده‌های قضایی درباره نقل و انتقالات حل نخواهد شد. در تلاش هستیم موضوعات مربوط به نقل و انتقال خودرو در اسرع وقت حل شود. 

Page Generated in 0/0054 sec