printlogo


کد خبر: 237680تاریخ: 1400/6/17 00:00
اخبار

ارز 4200 تومانی هرگز به سفره مردم نرسید
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه ارز ترجیحی هرگز به سفره مردم نرسید، گفت: راهکار بهینه جایگزین این است که کالاها و نهاده‌ها با ارز آزاد یا نیمایی وارد کشور شود و مابه‌التفاوت این ارز با ارز ترجیحی در قالب یارانه نقدی یا کالاکارت به مردم پرداخت شود. مسلم صالحی، نماینده مردم اقلید در مجلس و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، درباره علت اتخاذ سیاست ارز ترجیحی در سال ۹۷ گفت: دولت دوازدهم پس از مواجهه با رشد شدید حجم نقدینگی، طی تصمیمی شتاب‌زده در حوزه سیاست ارزی، به جای اینکه سیاست تک‌نرخی کردن ارز را در پیش گیرد، سیاست ارز ترجیحی با قیمت ۴۲۰۰ تومان را بدون توجه به اهمیت رشد تولید در دستور کار قرار داد، تا بلکه از این طریق بتواند با واردات کالاها از ایجاد تورم شدید در کالاهای اساسی جلوگیری کند. وی درباره علت شکست این سیاست افزود: متاسفانه به ‌دلیل اعطای رانت‌های خاص، عدم برنامه‌ریزی صحیح و ناتوانی در کنترل و نظارت بر تخصیص حجم بسیار بالایی از ارز در کشور، این سیاست در عمل نتوانست تهیه، واردات و توزیع کالاهای اساسی را بدرستی مدیریت کند. در واقع حجم بسیار بالایی از ارز کشور به دست دلالان و افراد خاص افتاد و این افراد سودهای بسیار کلانی به دست آوردند و التهابات شدیدی در بازار ارز و کالاهای اساسی ایجاد شد. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ضمن تاکید بر اینکه دولت سیزدهم باید با هدف حمایت از سفره مردم سیاست متفاوتی در این زمینه اتخاذ کند، درباره راهکار جایگزین سیاست ارز ترجیحی اظهار داشت: برای اینکه یارانه این ارز در اختیار مصرف‌کننده نهایی قرار گیرد، احتمالا بهترین راهکار این است که کالا و نهاده‌ها با ارز آزاد یا نیمایی وارد کشور شود. از طرفی مابه‌التفاوت این ارز با ارز ترجیحی را در قالب یارانه نقدی یا کالاکارت می‌توان به مردم پرداخت کرد. در نتیجه هم به ‌طور شفاف از تولید حمایت شده و هم یارانه به مصرف‌کننده نهایی ثابت می‌کند. صالحی در پایان تاکید کرد: در صورت اعمال شفافیت کامل در حوزه درآمدها و مصارف هدفمندی یارانه، مبلغ یارانه پرداختی به مردم بسیار بیشتر از مبلغ فعلی قابل پرداخت خواهد بود و امیدواریم تیم اقتصادی دولت جدید با جدیت این موضوع را مورد بررسی قرار دهد. 
 
نرخ ۲۶ هزار و ۷۰۰ تومانی دلار در صرافی‌های بانکی
نرخ دلار در صرافی‌های بانکی دیروز با ۵۱ تومان افزایش نسبت به روز پیش از آن ۲۶ هزار و ۷۳۷ تومان شد. قیمت فروش یورو نیز دیروز در مقایسه با روز پیش از آن با ۱۵۲ تومان افزایش به ۳۱ هزار و ۵۰۹ تومان رسید. همچنین دیروز قیمت خرید هر دلار ۲۶ هزار و ۲۰۸ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۳۰ هزار و ۸۸۵ تومان بود. علاوه بر این، نرخ خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۶ هزار و ۱۵۱ تومان و نرخ فروش آن ۲۶ هزار و ۳۸۹ تومان اعلام شد. نرخ خرید یورو نیز در این بازار ۳۱ هزار و ۳۱ تومان و نرخ فروش آن ۳۱ هزار و ۳۱۳ تومان اعلام شد. 
 
تثبیت سکه در کانال ۱۲ میلیون تومان
قیمت هر قطعه سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید دیروز در بازار تهران با افزایش ۴۰ هزار تومانی نسبت به روز پیش از آن به ۱۲ میلیون و ۸۰ هزار تومان رسید. دیروز ارزش هر قطعه سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید با افزایش ۴۰هزار تومانی به ۱۲ میلیون و ۸۰ هزار تومان رسید و سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان معامله شد. همچنین دیروز نیم‌‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان، ربع‌سکه ۳ میلیون و ۷۲۰ هزار تومان و سکه ‌گرمی ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت خورد. علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۱۶۵ هزار تومان رسید. قیمت هر مثقال طلا نیز ۵ میلیون و ۴۷ هزار تومان شد. همچنین هر انس جهانی طلا نیز یکهزار و ۸۱۸ دلار و ۴۵ سنت قیمت خورد. 
 
انتقاد بخش خصوصی از سیاست‌های غلط تنظیم بازار برنج
رئیس انجمن واردکنندگان برنج در نامه‌ای به وزیر جهاد کشاورزی از توزیع برنج‌های دولتی برای تنظیم بازار انتقاد کرد و گفت: با این اقدام در بلندمدت بازار برنج از کنترل خارج می‌شود. عباس توکلی در نامه‌ای به سیدجواد ساداتی‌نژاد، وزیر جهاد کشاورزی از دخالت شرکت بازرگانی دولتی در بازار برنج برای کاهش قیمت و عرضه برنج با قیمت‌های پایین‌تر از نرخ تمام شده بخش خصوصی، انتقاد و اعلام کرد: این راهکار ممکن است در کوتاه‌مدت نتیجه بدهد و موجب کاهش قیمت شود اما در بلندمدت، به دلیل خرید جایگزین، قیمت‌های جهانی را متأثر و کنترل بازار برنج را غیرممکن خواهد کرد. 

Page Generated in 0/0052 sec