printlogo


کد خبر: 237683تاریخ: 1400/6/17 00:00
5 محصول لبنی افزایش بیش از ۵۰ درصدی قیمت داشته‌اند
تورم افسارگسیخته بازار لبنیات

تورم افسارگسیخته اقلام خوراکی طی ماه‌های اخیر بویژه افزایش قیمت ماهانه و گاه هفتگی محصولات لبنی در سایه عدم نظارت کافی بر بازار، سبب کاهش قدرت خرید و کوچک‌تر شدن بیش از پیش سفره مردم شده است. 
لبنیات به علت ارزش بالای غذایی، از مهم‌ترین اقلام خوراکی است که برای حفظ سلامتی جامعه باید در سبد خوراکی مردم قرار گیرد اما افزایش قیمت محصولات لبنی تا حدی بوده که از سبد مصرف گروهی از مردم حذف شده است. روند افزایش قیمت لبنیات در مدت اخیر به صورتی بوده است که ۶ قلم از این گروه نسبت به سال گذشته بیش از ۵۰ درصد و حتی تا ۱۲۰ درصد گران شده است. 
وضعیت تورم مردادماه نشان از افزایش نرخ تورم به 2/45درصد دارد که در این میان تامین گروه خوراکی‌ها برای خانوارها به طور متوسط 1/57 درصد گران‌تر از پارسال تمام شده بود. در بین کالاهای مصرفی مردم افزایش قیمت لبنیات قابل توجه بوده و این در حالی است که در مدت اخیر بارها قیمت لبنیات مورد بحث قرار گرفته و با اما و اگرهای زیادی در رابطه با افزایشی بودن مواجه بود. بررسی قیمت محصولات لبنی در گزارش مرکز آمار ایران از قیمت اقلام خوراکی در مردادماه حاکی از آن است که افزایش قیمت آنها زیر ۵۰ درصد نبوده است. 
شیر ۶۸ درصد گران شد
در رابطه با قیمت شیر پاستوریزه هر یک لیتر آن در مرداد سال قبل به طور متوسط ۷۲۰۰ تومان قیمت داشت که تیر امسال به ۱۱ هزار و ۵۳۰ تومان رسید. همچنین هر یک لیتر شیر در ماه گذشته حداقل ۱۰ هزار و حداکثر ۱۵ هزار تومان فروش رفته و متوسط قیمت آن ۱۲ هزار و ۱۵۰ تومان بوده است، بر این اساس قیمت شیر نسبت به پارسال 4/68 و در مقایسه با تیر 4/5 درصد گران شده
 است. 
کره با ۱۲۱ درصد در صدر گرانی
اما روند افزایشی قیمت کره که اخیرا هم با افزایش همراه بود، کاملا مشهود است و بیشترین رشد را داشته است. بر این اساس یک قالب کره 100 گرمی کره نسبت به مرداد سال گذشته 5/121 درصد افزایش داشته به طوری که این کالا مرداد پارسال به طور متوسط ۴۸۶۶ تومان فروش می‌رفت اما تیر امسال به ۱۰ هزار و ۵۶۰ تومان رسیده و ماه قبل تا ۱۰ هزار و ۷۷۰ تومان هم قیمت خورده است. کره ماه گذشته تا ۱۲ هزار و ۳۰۰ تومان نیز فروش رفته است. 
فروش خامه تا ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومان
دیگر محصول لبنی خامه پاستوریزه است که نسبت به سال گذشته 3/86 گران شده است. هر یک بسته ۲۰۰ گرمی خامه از مرداد پارسال که به طور متوسط ۷۳۶۶ تومان قیمت داشته به ۱۳ هزار و ۵۴۰ تومان در تیر و ۱۳ هزار و ۷۰۰ تومان در مرداد رسیده است. این محصول حتی تا ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومان نیز در ماه گذشته فروش رفته است. 
هر کیلو ماست تا ۲۰ هزار تومان هم پیش رفت
افزایش قیمت ماست پاستوریزه نیز به نحوی بوده که این کالا در مرداد جاری تا هر کیلو ۱۹ هزار و ۲۳۰ تومان فروش رفته و متوسط قیمت آن ۱۴ هزار و ۶۳۰ تومان بوده است. ماست نسبت به مرداد سال قبل 7/53 درصد گران شده به طوری که در این دوره هر یک کیلو ماست ۹۵۰۰ بوده است. 
دوغ هم ۵۹ درصد گران شد
دوغ پاستوریزه اما ماه گذشته تا بیش از ۵۹ درصد نسبت به سال قبل افزایش قیمت داشت، به گونه‌ای که مرداد پارسال هر 5/1 لیتر آن به طور متوسط ۷۹۰۰ عرضه شده ولی مرداد امسال به ۱۲ هزار و ۶۰۰ رسیده است. 
در رابطه با افزایش قیمت محصولات لبنی دلایل مختلفی از جمله افزایش قیمت نهاده‌های تولید و خوراک دام، رشد قیمت شیر خام یا حتی نحوه نظارت مطرح می‌شود.

Page Generated in 0/0052 sec