printlogo


کد خبر: 237689تاریخ: 1400/6/17 00:00
اذعان مقامات رژیم‌صهیونیستی به شکست امنیتی در ماجرای فرار مجاهدان فلسطینی از زندان جلبوع
غلبه نبوغ فلسطینی بر تجهیزات اسرائیلی

موج رسوایی ناشی از عملیات فرار پیروزمندانه 6 مجاهد اسیر فلسطینی از امنیتی‌ترین زندان رژیم صهیونیستی همچنان ادامه دارد. هر چند اشغالگران تلاش کرده‌اند با اقداماتی مانند بمباران نوار غزه و حمله به صحن مسجدالاقصی، توجه افکار عمومی را از این افتضاح بزرگ منحرف کنند اما به نظر می‌رسد نگرانی قشرهای مختلف اسرائیلی‌ها از عواقب امنیتی رویدادی که رویای شب عید سال نوی عبری را به کابوس بدل کرد، به قوت خود باقی باشد. طی شبانه‌روز پس از عملیات فرار تاریخی اسرایی که رژیم صهیونیستی آنها را در طبقه‌بندی‌ فوق‌خطرناک برای موجودیت خود قرار می‌داد، رسانه‌های عبری و کاربران شبکه‌های اجتماعی، موج وسیعی از انتقادات و افشاگری‌ها را به راه انداخته‌اند.  حتی تصاویری که کشاورزان منطقه جلبوع در تاریکی پیش از سحرگاه با گوشی همراه از فرار 6 فلسطینی به رهبری زکریا زبیدی، فرمانده پیشین گردان‌های شهدای الاقصی از پای دیوارهای زندان ثبت کرده‌اند، در حال دست به دست شدن است؛ تصاویری که نشان می‌دهد دیواره امنیتی مورد ادعای صهیونیست‌ها چه نقاط کور بزرگی دارد.  روزنامه هاآرتص در همین رابطه افشاگری کرده که مهلک‌ترین خطای امنیتی شاباس (سازمان زندان‌های اسرائیل) که تحت نظر شاباک (سازمان امنیت داخلی اسرائیل) قرار دارد، انتشار نقشه مهندسی زندان نظامی جلبوع در اینترنت بوده است.  یک مقام امنیتی عالی‌رتبه که نامش ذکر نشده در گفت‌و‌گو با هاآرتص این احتمال را مطرح کرده که فراریان از این نقشه که دفتر مهندسی ناظر بر طراحی ساختمان زندان منتشر کرده، بهره برده‌اند. او انتشار نقشه زندان امنیتی را یک شکست امنیتی- اطلاعاتی برای شاباس و طبعا شاباک قلمداد کرد. 
اسرار گاوصندوق آهنی جلبوع
به گزارش تارنمای عربی 21، زندان جلبوع در شمال فلسطین اشغالی با نظارت کارشناسان ایرلندی ساخته و سال ۲۰۰۴ افتتاح شد. نام این زندان از ارتفاعاتی گرفته شده که روی آن، درست مشرف به شهر جنین در شمال مرزهای کرانه باختری فلسطین ساخته شده است. 
این زندان، زندان مدرنی است که در دره «بیسان» نزدیک زندان قدیمی «شطه» واقع شده و در اصل بخشی از آن است. این زندان شامل ۵ بخش است و در هر بخش ۱۵ اتاق وجود دارد و هر اتاق ۸ زندانی را در خود جا داده است. قلعه‌ای از بتن مسلح و فولاد با دیواری به ارتفاع 9 متر که روی این دیوار به جای سیم خاردار، ورقه‌های آهنی قرار گرفته است. تمام پنجره‌های زندان با آهن تقویت شده ساخته شده است؛ میله‌هایی که با ترکیبی از آهن و سیمان ساخته شده و در هیچ جای دیگر جهان نمونه‌ای ندارد. علاوه بر این، یک سنسور مخفی در زیرزمین زندان قرار گرفته که مانع حفاری می‌شود. اگر قسمتی از بتن که کف زندان را می‌پوشاند، به هر دلیلی برداشته شود، رنگ کف اتاق به رنگ دیگری تغییر می‌کند و این امر نشان‌دهنده تلاش برای حفر تونل در زندان خواهد بود.  از روز افتتاح، گروهی که هسته مهم و سرسختی از اسرای فلسطینی موجود در همه زندان‌های اسرائیلی محسوب می‌شدند، متشکل از 70 تن از سازمان‌های مختلف مقاومت فلسطین، به عنوان بخشی از طرح اسرائیل با هدف جدا کردن فعالان اسیر فلسطینی از سایر اسرا، به این زندان منتقل شدند. در این زندان که به گاوصندوق آهنی مشهور است، قوانین سختگیرانه و پیچیده امنیتی حاکم است که آن را به حفاظتی‌ترین زندان رژیم اشغالگر تبدیل می‌کند. تا روز دوشنبه تقریبا تمام 400 اسیر فلسطینی این زندان را مجاهدین مقاومت فلسطین تشکیل می‌دادند که پس از این اتفاق مقامات شاباک آنها را از ترس وجود حفره‌های دیگر، به دیگر زندان‌ها منتقل کرده‌اند.
غلبه نبوغ فلسطینی بر ظلم اسرائیلی
«محمود مرداوی» آزاده فلسطینی که شناخت کاملی از این زندان دارد، با برشمردن تمام جزئیات ساختمانی، اداری و امنیتی آن در گفت‌وگو با تارنمای الجدید، از منظری کاملا فنی فرار 6 اسیر را «عملیات فرار مبارک» و ضربه  به کمربند امنیتی اسرائیل دانسته است. او با اشاره به استفاده 6 آزاده فلسطینی از قاشق برای حفر «تونل آزادی» در دل زندان آهنی و سیمانی جلبوع می‌گوید: «این قهرمانان توانستند با ابزارهایی ساده و ابتدایی بدون اینکه صدایی شنیده شود، میزان زیادی خاک را از تونل حفاری شده خود خارج کنند و به شیوه‌های مختلف از شر این خاک‌ها رها شوند، بدون اینکه سیستم پیشرفته این زندان، از آن بو ببرد. این امر بیانگر پیروزی ذهن و عقل فلسطینی و شکست عقل اسرائیلی است».  آزاده فلسطینی تاکید کرد این واقعه یادآور عملیات فرار از زندان عسقلان در 20 سال پیش است که آن نیز به دلیل دقت بالا، ابتکار در نقشه و شجاعت در اجرا، بیشتر شبیه یک عملیات هالیوودی و سینمایی بود.
هرئیل: مثل فیلم‌های ترسناک هالیوودی بود
عاموس هرئیل، کارشناس نظامی روزنامه هاآرتص به بررسی ابعاد و پیامدهای فرار اسرای فلسطینی پرداخته و تاکید کرده موفقیت این عملیات منجر به تحریک گروه‌های مقاومت فعال در نوار غزه برای اجرای عملیات نظامی ضد اسرائیل خواهد شد.
او با بیان اینکه رسوایی شکست شدید و وحشتناک اسرائیل در فرار اسرای فلسطینی سر به فلک کشیده، عملیات فرار شب عید روش هاشانا را بسیار شبیه یک فیلم ترسناک هالیوودی خوانده و آن را دومین پیروزی  روزهای اخیر فلسطینی‌ها بعد از کشتن تک‌تیرانداز اسرائیلی در مرز غزه می‌داند. هرئیل که روابط نزدیکی با موسسه امنیتی تل‌آویو دارد، به نقل از منابع ارشد رژیم گفته است این عملیات غیرقابل باور، در عین اینکه منجر به شادی همه فلسطینی‌ها شده، فضای سردرگمی زیادی را بر جامعه اسرائیلی حاکم کرده و تشنج صهیونیست‌ها همچنان ادامه دارد.
حمله به غزه‌، سرپوش شکست
سخنگوی جنبش حماس حمله رژیم صهیونیستی به نوار غزه را تلاش این رژیم برای سرپوش گذاشتن بر شکست و ناتوانی‌اش در مقابله با مقاومت و مبارزه ملت فلسطین بویژه بعد از فرار 6 تن از اسرای فلسطینی از زندان‌ جبلوع دانست. 5 نفر از این آزادگان از اعضای جنبش جهاد اسلامی فلسطین هستند و یکی عضو جنبش فتح است. به گزارش خبرگزاری فلسطینی شهاب، حازم قاسم گفت: «درگیری بین ملت فلسطین و اسرائیل تا زمان آزادی کامل ملت فلسطین از چنگ این رژیم استعمارگر ادامه خواهد یافت». جنگنده‌های رژیم صهیونیستی بامداد سه‌شنبه به بهانه پرتاب بالن‌های آتش‌زا 2 پایگاه متعلق به جنبش حماس در خان‌یونس را  هدف قرار دادند. رسانه‌ها هنوز منتظر توضیح کامل «نفتالی بنت» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درباره این شکست هستند. همچنین مشخص نیست شخص موسوم به «آر» که تنها 5 روز پیش از این رخداد از معاونت شاباک - سازمان اطلاعات و امنیت اسرائیل- به ریاست آن ارتقا یافته تا جای «نداف آرگامن» رئیس قبلی را بگیرد، چه توجیهی برای این افتضاح دارد.

Page Generated in 0/0081 sec